بررسی استدلال آگاهی ریچارد سوئین برن بر وجود خدا و انتقادهای جی. ال. مکی بر آن
محورهای موضوعی : فلسفهمحیا رفیعی بندری 1 , امیر عباس علیزمانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: خدا, استدلال آگاهی ریچارد سوئین برن, جی.ال.مکی,
چکیده مقاله :
ریچارد سوئین برن فیلسوف خداباور بریتانیائی، وجود آگاهی در انسان ها را معلول طرحیآینده نگرانه درفرآیند تکامل تدریجی و پیدایش آگاهی را قطع نظر از مادی یا غیرمادی بودنماهیتش، استدلالی می داند بر وجود طراحی مدبر و هدف دار. وی هم چنین معتقد است کهتبیین های صرفاً علمی و مادی از ارائه ی تبیینی ساده و معقول از ماهیت آگاهی و شعور در انسانناتوان اند و به دلیل تبیین ناپذیری آگاهی از منظری صرفاً علمی، پذیرش ثنوی گروی ذاتیاجتناب ناپذیر است. در مقابل، جی. ال. مکی، دیگر فیلسوف بریتانیائی، با انتقاد از استدلالسوئین برن، در عین پذیرش دشواری های تبیین های ماتریالیسم از آگاهی، با به کارگرفتن تیغ اکام وپیش فرض قرار دادن ماده گروی به عنوان یگانه تبیین معقول از پدیده ها، تبیین خداباورانه از آگاهیرا پیچیده می انگارد. این مقاله بر آن است با بیان دلایل عدم کفایت تبیینی نظریه ی ماتریالیستیمکی در تبیین آگاهی، نشان دهد ساده ترین تبیین وجود آگاهی تبیین خداباورانه بوده و وجودآگاهی می تواند استدلالی استقرائی در اثبات خدا باشد.
The theist philosopher, Richard Swinburne, believes that the emergenceof “consciousness” in human as an immaterial substance is an argumentfor God. He also believes that scientific explanations cannot explainconsciousness and thus intrinsic dualism of brain events and mentalevents is unavoidable. In contrast, J. L. Mackie, another Britishphilosopher, confirms that materialistic explanations of consciousnessare faced with difficulties, but it is simpler from theistic explanationand thus he denies the dualism of brain events and mental events andSwinburne’s argument for God from consciousness. In this article it istried, by stating the reasons of explanatory inadequacy of Mackie’smaterialistic explanation of consciousness, to consider theisticexplanation of consciousness as most reasonable and simplestexplanation for consciousness and it is an inductive argument for God.