طراحی مدل با ابعاد عوامل مؤثر و نتایج کیفیت رابطه بانک با مشتریان شرکتی
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
حمیدرضا نعمتی
1
,
کریم حمدی
2
,
سید عباس حیدری
3
,
محمد حسن بهزادی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی گروه بازرگانی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
4 - عضو هیئت علمی گروه آمار دانشکده ریاضیات و آمار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
تاریخ دریافت : 1399/12/03
تاریخ پذیرش : 1399/12/03
تاریخ انتشار : 1399/12/01
کلید واژه:
رابطه بانک با مشتریان شرکتی,
مشتریان شرکتی,
کیفیت خدمات بانک,
رضایت مشتریان,
چکیده مقاله :
مسأله اصلی پژوهش حاضر "طراحی مدل با ابعاد عوامل مؤثر و نتایج کیفیت رابطه بانک با مشتریان شرکتی" است. محقق در تلاش است به این سوال پاسخ دهد که بانکها چگونه روابط بلندمدت و پایدار با مشتریان شرکتی خود ایجاد کنند؟ و مهمترین عوامل مؤثر و نتایج حاصل از ایجاد چنین روابطی جه مواردی هستند؟ پژوهش از نظر هدف از نوع توسعه ای-کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از هر دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. ابزار گرد آوری داده ها نیز: بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش مشتریان شرکتی بانک ملت در سطح شعب استان تهران، که تعداد 1200 هلدینگ شرکتی را تشکیل دادهاند بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 291 نفر از مدیران ارشد (مدیر عامل، مدیر مالی، معاون اداری، معاون تدارکات و رئیس حسابداری) مشتریان شرکتی بانک ملت در سطح شعب استان تهران به عنوان حجم نمونه، در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. در این تحقیق برای توصیف دادهها از آمار توصیفی، و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. با توجه به تایید سوالات توسط خبرگان، روایی محتوای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت و همچنین ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده کل پرسشنامه 98% بود که نشان از پایایی مطلوب است. در پایان رفتار کارکنان، شایستگی و مهارت کارکنان، نوآوری در خدمات بانکی، سود و تسهیلات و در نهایت نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات بانکی؛ تحت عنوان مولفهها و ابعاد مدل با ابعاد عوامل مؤثر و نتایج کیفیت رابطه بانک با مشتریان شرکتی، مورد پذیرش قرار گرفت.
چکیده انگلیسی:
The main issue of the present study is "designing a model with the dimensions of effective factors and quality results of the bank's relationship with corporate customers". The researcher is trying to answer the question of how banks can establish long-term and stable relationships with their corporate customers. And what are the most important factors and results of creating such relationships? The research is applied-developmental in terms of purpose and mixed (quantitative and qualitative) in terms of method. Both library and field methods were used to collect the required data. Data collection tools are also: review of documents, interviews and questionnaires. The statistical population of Bank Mellat's customers' research was at the level of Tehran province branches, which formed 1,200 company holdings. Using Cochran's formula, 291 senior managers (CEO, Chief Financial Officer, Administrative Vice President, Procurement Deputy and Chief Accountant) Bank Mellat's customers in the branches of Tehran province as a sample size, participated in this study. The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS software. In this research, data were analyzed to describe the data from descriptive statistics, and in inferential analysis by factor analysis. According to the confirmation of the questions by the experts, the content validity of the questionnaire was confirmed and also the calculated Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 98%, which indicates the desired reliability. Finally, employee behavior, competence and skills of employees, innovation in banking services, profits and facilities, and finally how to respond and provide banking services; Under the title of components and dimensions, "model with dimensions of effective factors and quality results of the bank's relationship with corporate customers" was accepted.
منابع و مأخذ:
اسلامیه، فاطمه، محمدداودی، امیرحسین(1393). ارزیابی سطح صلاحیت ها و مهارت های حرفهای مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با تعهد و دلبستگی شغلی معلمان، نشریه علمی – پژوهشی آموزش ارزشیابی، سال هفتم، شماره 27، صص103 – 116.
اکرامی، حمید، هوشیار، وجیهه(1395). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه (مورد مطالعه : مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد، فصلنامه خانواده و پژوهش شماره سی و دو صص 8 – 31.
امید، محمد حسین(1396). چهارمین کنگره ملی آموزش، مهارت و فناوری و اشتغال.
بروجردی علوی، مهدخت، فرقانی، محمدمهدی، رنجبر، محبوبه(1395). الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، شماره یک، صص 129 - 146.
پناهی، سیده معصومه، پورکریمی، جواد، رمضان، مجید(1397). ارائه الگوی شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمان های پژوهش محور، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 8شت، شماره یک صص 46 – 24.
پورکریمی، جواد، قارلقی، سجاد، هماینی دمیرچی، امین، کرمی، محمدرضا(1396). اثر میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی(مورد مطالعه : کارشناسان آموزش دانشگاه تهران)، مجله پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره پانزده، شماره چهار صص 833 – 856.
پورکریمی، جواد، کرامتی، محمدرضا، محمدی، علی رضا(1396). طراحی و تبیین صلاحیت های حرفهای کارشناسان منابع انسانی، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست و شش، شماره 86 صص 61 – 96.
Abykanova, Bakytgul, Tashkeyeva, Gulmira, Idrissov, Salamat, Bilyalova, Zhupar, Sadirbekiva, Dinara (2016). Professional Competence of a Teacher in Higher Educational Institution, International Journal of Environmental & Sience Education, 2016, vol. 11 Ni 8 2197 – 2206.
Aslami, Mahboubeh, Esmaeili, Zohreh, Saeidipour, Bahman, Sarmadi, Mohamad Reza (2016). A Model for Professional Competency of Instructors in E – Lerning Environments Using Meta – Synthesis Method, International Journal of Humanities and Cultural Studies, pp. 2727 – 2738.
B.K. Punia Bhardwaj, Anand (2013). Manegerial Competencies and their Influence on Managerial Performance: A Litrature Review. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, Vol.2 No. 5. www.garph.co.uk.
Baitukayeva Altynay, Baitukayeva, Dana, Aktayev Erkin, Shagirova K. Krykbaeva S.(2015), Formation Of The Professional Competence Of The Future Specialists, . www.elsevier.com. Studies in Educational Evaluation.
Barakiska, Aneta (2015). The Need of Strengthening the Pedagogical Competencies in Teaching from the English Teachers' Perspective, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, Vol. 3, No. 1 .www.ijcrsee.com.
Bayarystanova, Elmira, Arenova, Asyl, Nurmuhametova, Raushan (2014), Education System Management and Professional Competence of Managers. www.sciencedirect.com. Procedia – Social and Behavioral Science 140, pages 427 – 431.
Collin, Audrey (2015). Managers Competene: Rhetoric, Reality and Research, www.emeraldinsight.com.
Evans, L (2014). Leadership for Professional Development and Learning: Enhancing Our Understanding of How Teachers Develop. Cambrige Journal of Education, 44, pp 179 – 198, http://eprints.whiterose.ac.uk/
Fresko, Barbara, Rubinstein Reich, Lena, Eriksoon Sjoo, Tina, Sild Lonroth, Carina (2013). Developing Narratives as a Pedagogical Approach to Fostering Professional Interpersonal Competences. www.elsevier.com, Studies in Educational Evaluation 39 pages 232 – 239.
_||_
اسلامیه، فاطمه، محمدداودی، امیرحسین(1393). ارزیابی سطح صلاحیت ها و مهارت های حرفهای مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با تعهد و دلبستگی شغلی معلمان، نشریه علمی – پژوهشی آموزش ارزشیابی، سال هفتم، شماره 27، صص103 – 116.
اکرامی، حمید، هوشیار، وجیهه(1395). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه (مورد مطالعه : مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد، فصلنامه خانواده و پژوهش شماره سی و دو صص 8 – 31.
امید، محمد حسین(1396). چهارمین کنگره ملی آموزش، مهارت و فناوری و اشتغال.
بروجردی علوی، مهدخت، فرقانی، محمدمهدی، رنجبر، محبوبه(1395). الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، شماره یک، صص 129 - 146.
پناهی، سیده معصومه، پورکریمی، جواد، رمضان، مجید(1397). ارائه الگوی شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمان های پژوهش محور، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 8شت، شماره یک صص 46 – 24.
پورکریمی، جواد، قارلقی، سجاد، هماینی دمیرچی، امین، کرمی، محمدرضا(1396). اثر میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی(مورد مطالعه : کارشناسان آموزش دانشگاه تهران)، مجله پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره پانزده، شماره چهار صص 833 – 856.
پورکریمی، جواد، کرامتی، محمدرضا، محمدی، علی رضا(1396). طراحی و تبیین صلاحیت های حرفهای کارشناسان منابع انسانی، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست و شش، شماره 86 صص 61 – 96.
Abykanova, Bakytgul, Tashkeyeva, Gulmira, Idrissov, Salamat, Bilyalova, Zhupar, Sadirbekiva, Dinara (2016). Professional Competence of a Teacher in Higher Educational Institution, International Journal of Environmental & Sience Education, 2016, vol. 11 Ni 8 2197 – 2206.
Aslami, Mahboubeh, Esmaeili, Zohreh, Saeidipour, Bahman, Sarmadi, Mohamad Reza (2016). A Model for Professional Competency of Instructors in E – Lerning Environments Using Meta – Synthesis Method, International Journal of Humanities and Cultural Studies, pp. 2727 – 2738.
B.K. Punia Bhardwaj, Anand (2013). Manegerial Competencies and their Influence on Managerial Performance: A Litrature Review. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, Vol.2 No. 5. www.garph.co.uk.
Baitukayeva Altynay, Baitukayeva, Dana, Aktayev Erkin, Shagirova K. Krykbaeva S.(2015), Formation Of The Professional Competence Of The Future Specialists, . www.elsevier.com. Studies in Educational Evaluation.
Barakiska, Aneta (2015). The Need of Strengthening the Pedagogical Competencies in Teaching from the English Teachers' Perspective, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, Vol. 3, No. 1 .www.ijcrsee.com.
Bayarystanova, Elmira, Arenova, Asyl, Nurmuhametova, Raushan (2014), Education System Management and Professional Competence of Managers. www.sciencedirect.com. Procedia – Social and Behavioral Science 140, pages 427 – 431.
Collin, Audrey (2015). Managers Competene: Rhetoric, Reality and Research, www.emeraldinsight.com.
Evans, L (2014). Leadership for Professional Development and Learning: Enhancing Our Understanding of How Teachers Develop. Cambrige Journal of Education, 44, pp 179 – 198, http://eprints.whiterose.ac.uk/
Fresko, Barbara, Rubinstein Reich, Lena, Eriksoon Sjoo, Tina, Sild Lonroth, Carina (2013). Developing Narratives as a Pedagogical Approach to Fostering Professional Interpersonal Competences. www.elsevier.com, Studies in Educational Evaluation 39 pages 232 – 239.