طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانحمید رضا بازگلی 1 , محمود صفری 2 , محمد نقی ایمانی 3
1 - دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران
2 - گروه علوم تربتی دانشگاه آزاد دماوند
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: سرمایه, سرمایه اجتماعی, سرمایه فرهنگی, هویت اجتماعی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزشوپرورش انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مسئولین وزارت آموزشوپرورش و در بخش کمّی شامل تمامی مدیران دبیرستانهای متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 290 نفر برآورد شد.برای تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش کمی و کیفی استفاده شده است. نتایج به دست آمده به شناسایی 10 مؤلفه و 185 شاخص منجر شد که 5 مؤلفه اثرگذار شامل هویت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، تعاملات خانوادگی، مصرف رسانه و سبک زندگی و 5 بعد اثرپذیر پیشرفت تحصیلی، توانمندسازی دانشآموزان، مسئولیتپذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی و شادی دانشآموزان تأثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مؤلفههای شناسایی شده در توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزشوپرورش مطلوب است. علاوهبراین، سازوکارها، تسهیلگرها و موانع پیش روی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزشوپرورش نیز ارائه شد. در نهایت مدل پژوهش متشکل از عوامل اثرگذار، پدیده محوری (عوامل تشکیل دهنده)، تسهیلگرها، موانع و سازوکارهای مؤثر جهت تبیین نقش سرمایه فرهنگی در نظام آموزشوپرورش ارائه شد و درجه تناسب آن مناسب بود.
This research was aimed at Designing the Pattern of Cultural Capital Development in the Education System. The statistical population in the qualitative section consisted of Academic and organizational experts including Academic and organizational experts include high school professionals in Tehran. The sample size is estimated in the qualitative section with the saturated saturation (20 people) and in the quantitative section 335 students according to the Cochran formula. A sample of qualitative sample was used for purposeful sampling and in a small part of the compilation sampling (Straight random sampling). The data collection tool was interviewed in the qualitative section and in the quantitative section the questionnaire was based on the 5-point scale. Validity of the questionnaire from a formal and content perspective through several experts, convergence validity was calculated by calculating the mean of variance extracted and cross-check validity was verified by calculating AVE optimization. Other results showed that the current status of identified components in Role of Cultural Capital Development in the Education System. In addition, mechanisms, facilitators and barriers to Role of Cultural Capital Development in the Education System. Finally, a model of research consisting of effective factors, blasting phenomenon (factors, facilitators, obstacles and effective mechanisms for Role of Cultural Capital Development in the Education System among Staff of Tehran Chamber of Commerce and its degree of appropriateness with 95% confidence of experts It was confirmed.
_||_