نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانکاوه آذین فر 1 , سید رضا حسینی 2 , ایمان داداشی 3 , رضا فلاح 4
1 - استادیار، دکترای تخصصی حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دکترای تخصصی حسابداری، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
3 - استادیار، دکترای تخصصی، حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
4 - Accounting, Chalous Branch of Azad Univerاستادیار، دکترای تخصصی، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایرانsity, Chalous, Iran
کلید واژه: گرایش به بازار, کارآفرینی, توسعه اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به تغییرات شگرف در محیط خارجی، سازمان ها در موقعیت هایی قرار میگیرند که مجبور به استفاده از گرایشهای مختلفی از جمله گرایش به فعالیت های کارآفرینانه و بازار در اجتماع براساس ابعاد مختلف تاثیرگذار بر آن هستند. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی، براساس دادههای 147 شرکت طی دوره 8 ساله بین سالهای 1390 تا 1397 پرداخته شده است. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از مدلهای رگرسیونی خطی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار 8 Eviews استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در گروه پژوهشهای توصیفی- پس رویدادی قرار دارد. یافتههای فرضیههای اول نشان میدهد که گرایش به بازار شرکتها دارای رابطه مثبت و معناداری با ریسک سیستماتیک شرکتها میباشد و این در حالی است که این ارتباط برای ریسک غیرسیستماتیک منفی و معنادار به دست آمده است. نتایج به دست آمده در فرضیه دوم نشان میدهد که رابطه مثبت و معناداری بین گرایش به کارآفرینی با ریسک سیستماتیک، ریسک غیرسیستماتیک و بازده غیرعادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته است. ضمن اینکه رابطه ای بین گرایش به بازار و بازده غیرعادی شرکتها به دست نیامده است.
Today, due to dramatic changes in the external environment, organizations are in situations that have to use different trends, including the trend of entrepreneurial activities and the market in the community based on different dimensions affect it. Therefore, in the present study, the role of management and market orientation strategy and risk of listed companies on entrepreneurship and social development has been investigated, based on data from 147 companies during an 8-year period between 2012 and 2019. In order to test the research hypothesis, multivariate linear regression models were used using Eviews 8 software. The present study is in the group of descriptive-post-event research in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The findings of the first hypotheses show that the market orientation of companies has a positive and significant relationship with the systematic risk of companies, while this relationship is obtained for negative and significant non-systematic risk. The results obtained in the second hypothesis show that there is a positive and significant relationship between entrepreneurial orientation with systematic risk, unsystematic risk and abnormal returns of companies listed on the Tehran Stock Exchange. There is no relationship between market orientation and abnormal returns of companies.
_||_