تبیین شبکه تعاملات و پیوندهای بین کسب و کارهای گردشگری و کارآفرینان در راستای توسعه گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خلخال)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراناسماعیل قادری 1 , محمود ضیایی 2 , مقصود امیری 3 , محمد علیزاده 4
1 - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشجوی دکتر دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: کسب و کار گردشگری, تعاملات کسب و کارها, شهرستان خلخال, توسعه گردشگری,
چکیده مقاله :
برنامهریزی کسب و کارهای گردشگری، یکی از مباحث مهم در عرصه توسعه گردشگری به شمار میرود. یکی از مهمترین چالشها در حوزه کسب و کارهای گردشگری، درجه تعاملات و روابط بین این کسب و کارها و کارآفرینان آنها است. این تعاملات میتواند در بخش منابع مالی، ارائه اطلاعات و مشاوره، معرفی گردشگران و غیره باشد. شهرستان خلخال با وجود سرمایههای گردشگری طبیعی و انسانی، از مناطق مهم گردشگری کشور به شمار میرود. به منظور برنامهریزی مطلوب گردشگری، ضرورت دارد تا موقعیت و قدرت هر یک از کسب و کارهای گردشگری، تاثیرگذاری و تعاملات آنها در شبکه گردشگری و در نهایت مدل توسعه این کسب و کارها تحلیل شود. بنابراین هدف اصلی پژوهش، تبیین روابط بین کسب و کارهای گردشگری، ارائه برنامه ریزی و مدل توسعه آن در ابعاد اطلاعات، تبادلات مالی، تبادل گردشگر و مدیریت گردشگری است. در این پژوهش با استفاده از دادههای کتابخانهای و میدانی و انتخاب نمونه آماری از صاحبان کسب و کارهای گردشگری در شهرستان خلخال به صورت تمام شماری، شبکه روابط بین کسب و کارها، بر پایه رویکرد شبکههای اجتماعی و استفاده از نرم افزار یوسینت تجزیه وتحلیل شده است. بر اساس نتایج نهایی پژوهش، میزان تراکم و تعاملات، تنها در بعد ارجاع و تبادلات گردشگری، نسبتاً مناسب بوده و در سایر ابعاد، سطح روابط، بسیار پایین است. در پایان به تناسب کارکرد هر کسب و کار، برنامههایی ارائه شده و سپس، مدل توسعه کسب و کارهای گردشگری بر پایه چهار بخش عوامل محرک، هدایت کننده، توسعه دهنده و حمایتی تدوین شده است.
Planning tourism businesses is one of the most important topics in the field of tourism development. One of the most important challenges in the field of tourism businesses is the degree of interaction and relationships between these businesses and their entrepreneurs. These interactions can be in the areas of financial resources, providing information and advice, introducing tourists, and so on. Khalkhal city, despite its natural and human tourism investments, is one of the most important tourist areas in the country. In order to plan tourism optimally, it is necessary to analyze the position and power of each tourism business, their impact and interactions in the tourism network, and finally the development model of these businesses. Therefore, the main purpose of the research is to explain the relationship between tourism businesses, provide planning and development model in the dimensions of information, financial exchanges, and tourist exchange and tourism management. In this research, using library and field data and selecting a statistical sample of tourism business owners in Khalkhal city in a numerical manner, the network of business relations has been analyzed based on the approach of social networks and the use of USIN software, the rate of density and interactions is relatively appropriate only in terms of referrals and tourism exchanges, and in other dimensions, the level of relationships is very low. according to the function of each business, programs are presented and then, the tourism business development model is based on four sections: motivating, guiding, developing and supporting factors.
_||_