مدل تبیینی کاربریهای اینترنت و نقش آن در هویت فرهنگی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسروش فتحی 1 , مهدی مختارپور 2 , علی ربیعی 3 , محمد باقر نوبخت حقیقی 4 , سیروس زنگنه 5
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
5 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: اینترنت, الگوهای ارتباطی, الگوی تجاری, الگوی کاربری, هویت فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه پدیده اینترنت به عنوان قدرتمندترین ابزار شبکه ارتباطات الکترونیکی و فناوریهای اطلاعات، ماهیت، ساختار، تبادل، حفظ، تکثیر، انتشار و دستیابی به اطلاعات یکپارچه را بدون محدودیت زمان و مکان برای تمامی افراد با فرهنگ و ایدههای مختلف در سرتاسر دنیا به سادگی و با سرعت امکان پذیر ساخته است. هدف اصلی این تحقیق، شناخت تأثیر نقش کاربریهای اینترنت در هویت فرهنگی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: در این تحقیق از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 250 نفر تعیین شده است. یافتهها:نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل اینترنتی تبیین کننده هویت فرهنگی نشان میدهد که از میان متغیرهایی که در مدل نهایی وارد شدهاند (میزان و مدت استفاده از اینترنت، الگوهای تجاری، ارتباطی و اطلاعاتی) در مجموع تقریباً 52% از واریانس متغیر وابسته (هویت فرهنگی) را تبیین میکند. نتیجه گیری:حضور در محیطهای چت، دوست یابی، وبلاگها و شبکههای اجتماعی و ارائه دیدگاهها، نگرشها و احساسات نوجوانان در این محیط آزادی بیان مطالب از سوی آنان، از دیگر دلایل و عواملی هستند که این الگویهای کاربری را محبوب جوانان مینماید. همچنین الگوهای کاربری اینترنت در ارتقای سطح فرهنگ دانشجویان و افزایش سطح آگاهی از هویت فرهنگی آنان تأثیر دارد بهطوریکه با برداشتن مرزهای جغرافیایی در سطح محلی از طریق فضای مجازی و دسترسی آسان به میراث فرهنگی، نمادهای فرهنگی و خرده فرهنگها، موثر بوده است.
Introduction: The Internet phenomenon, as the most powerful mean in electronic communication network and information technologies, has made it possible for people with different ideas and cultures to access the essence, structure, exchange, maintain, propagation and attain integrated data, quickly from all around the world. Aim: the main aim of this study is acknowledgment of the impact of Internet applications’ role on the students’ cultural identity. Method: this study is done with two methods of predicative and survey. The statistical population is all the students of the Islamic Azad University and the sample size of 250 was estimated with Cochran’s formula. Findings: the regression analysis of internet factors of cultural identity shows that of all variables which entered the final model (amount and time length of internet using, commercial and communicational and informational pattern) described the variance of the dependent variable. Results: of all the factors which are responsible for the application patterns to be desirable for the students, there are attending chat environments, finding friends, weblogs, social networks, presenting ideas, attitudes, feelings and freedom in delivering issues. Also, the internet application patterns has affected the ascension of students’ culture and their knowledge of cultural identity through omitting geographical borders on a local scale and making the cultural heritage, cultural symbols and subcultural available for them.