بررسی رابطهی هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان سازمان آب و برق خوزستان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمریم جلیلیان 1 , بهمن حاجی پور 2 , محمد حسین پور 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: هوش عاطفی, رفتار شهروندی سازمانی, خود مدیریتی, آگاهی اجتماعی, مدیریت روابط,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: طی دهههای اخیر، هوش عاطفی به طور فزایندهای مورد توجه مدیران و نظریهپردازان سازمانی قرار گرفته است. به طوری که تحقیقات بسیاری در زمینهی شناخت عوامل مؤثر بر آن و همچنین نتایج حاصل از تأثیرگذاری این مفهوم بر نگرش، رفتار و عملکرد کارمندان در محیط کار و سازمان انجام شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطهی هوش عاطفی و بروز رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آب و برق خوزستان اجرا شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری و تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 140 نفر از بین کارکنان 4 واحد سازمان مذکور انتخاب شدند و دادهها جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS 19 تحلیل شد. یافتهها: بین هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. بین هر یک از ابعاد هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0.05›P). نتیجه گیری: ابعاد هوش عاطفی شامل خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی و مدیریت روابط با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت داشتند.
Introduction and Objective: During recent decades, "emotional intelligence" has received increasingly interest from organizational managers and theorists. As a result, many studies have been conducted on understanding the effective factors on emotional intelligence as well as the consequences of influence of this concept on attitudes, behaviors and performance of employees in the workplace and within the organization. This study was conducted to investigate the relationships between Emotional Intelligence and Organizational Citizenship behavior in Khuzestan Water and Power Organization. Method: Regarding the research objective, it is an applied research and It is considered as a "descriptive - correlation " research based on data collection methodology.Using random sampling, 140 employees in 4 units of the mentioned organization were selected and data were collected.Data were analyzed using Pearson correlation and regression technique by SPSS 19 software. Findings: There was a significant positive correlation between emotional intelligence and organizational citizenship behavior. Also there was significant relationship between the dimensions of emotional intelligence and organizational citizenship behavior (p<0.05). Conclusions: emotional intelligenceincluding Self-awareness, Social-awareness, Self-management and Relationship Management, positively explains theorganizational citizenship behavior. Thus, all the research hypotheses were confirmed.