بررسی رابطه شکاف نسلی با میل به مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفهیمه مرادی 1 , فاطمه براتلو 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و
تحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی واستاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی،
واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: نسل, شکاف نسلی, تفاوت نسلی, فرهنگ, کالا وخدمات فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه شکاف نسلی بامیل به مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال دردانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران، میباشد. بنابراین سوال اصلی آن است که آیا بین شکاف نسلی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال رابطه معنی دار وجود دارد؟ روش پژوهش:روش پژوهش پیمایشی وهمچنین روش همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 340 نفر از دانشجویان دکتری، ارشد، لیسانس از رده سنی (25-19) سال به عنوان نسل جوان و (55-35)به عنوان نسل بزرگسال میباشندکه از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها:یافتهها حاکی از آن است که دو نسل در زمینه مصرف کالای فرهنگی از شکاف نسلی باتوجه به فاصله سنی، تحصیلات، وضعیت تاهل، میزان مصرف کالای هنری و فضای فرهنگی تفاوت داشتند. نتیجه گیری:دو نسل بیشترین تفاوت را در خصوص میزان مصرف کالای هنری داشتند که میتواند نمایانگر تغییردر سبک وشیوه زندگی ودر نتیجه شکاف نسلی در آینده گردد.
Introduction and purposes: The main goal of this study is to investigate the relationship of the consumption of cultural goods and generation gap between the young and adult generation. Islamic Azad University of Tehran, Science and research branch.So the main question is:Is there a significant relationship between consumption of cultural goods and the generation gap between the young adult generation ?Method: The research method is survey. The population of the study consisted of 340 students of PhD, MSc, BSc ages ( 19 - 25 )years old as the younger generation and (35-55) years as an adult generations. Which were selected by cluster sampling.Finding: Results indicate that:According to age, education, marital status, level of artistic goods consumption and cultural atmosphere two generations in the field of the cultural goods consumption were different.Results: The greatest difference is in the rate of consumption of art goods. It can indicate the change in lifestyle and consequently the generation gap in the future.