بررسی رابطه شکاف نسلی با میل به مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال
الموضوعات : مدیریت فرهنگیفهیمه مرادی 1 , فاطمه براتلو 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و
تحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی واستاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی،
واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نسل, شکاف نسلی, تفاوت نسلی, فرهنگ, کالا وخدمات فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه شکاف نسلی بامیل به مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال دردانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران، میباشد. بنابراین سوال اصلی آن است که آیا بین شکاف نسلی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال رابطه معنی دار وجود دارد؟ روش پژوهش:روش پژوهش پیمایشی وهمچنین روش همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 340 نفر از دانشجویان دکتری، ارشد، لیسانس از رده سنی (25-19) سال به عنوان نسل جوان و (55-35)به عنوان نسل بزرگسال میباشندکه از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها:یافتهها حاکی از آن است که دو نسل در زمینه مصرف کالای فرهنگی از شکاف نسلی باتوجه به فاصله سنی، تحصیلات، وضعیت تاهل، میزان مصرف کالای هنری و فضای فرهنگی تفاوت داشتند. نتیجه گیری:دو نسل بیشترین تفاوت را در خصوص میزان مصرف کالای هنری داشتند که میتواند نمایانگر تغییردر سبک وشیوه زندگی ودر نتیجه شکاف نسلی در آینده گردد.