تحلیل محتوای برنامه «به خانه برمیگردیم» در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیداود احمدی 1 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
مسئول مکاتبات
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: برنامه به خانه بر میگردیم, تلویزیون, تحلیل محتوا, تشکیل, تحکیم و تعالی خانواده,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: رسانه و از جمله تلویزیون، رابطه بسیار نزدیکی با زندگی خانوادگی دارد، از میان برنامههای تلویزیونی آنچه بیشترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده و به حضور مخاطب اهمیت میدهد، برنامههای گفتوگو محور است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان تأکید برنامه به خانه برمیگردیم در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است. روش تحقیق: این تحقیق با روش تحلیل محتوا و جامعه آماری آن همه قسمتهای برنامه به خانه برمیگردیم در سال 1391 میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از هر فصل یک هفته آماری به طور تصادفی انتخاب و در مجموع چهار هفته شامل 24 برنامه انتخاب شده است. یافتهها: به ترتیب اولویت مقوله ازدواج پایدار با 44 درصد، ازدواج آگاهانه با 28 درصد، ازدواج به هنگام با 17 درصد و ازدواج آسان با 11 درصد مورد توجه بوده است. در مبحث تحکیم خانواده نیز کارگردان و تهیهکنندگان در این برنامه تلویزیونی به تأمین نیازهای مادی و معیشتی با 74 درصد و تأمین نیازهای عاطفی خانواده با 26 درصد و در مبحث تعالی خانواده به ترتیب اولویت به مقوله فرهنگی با 37 درصد، به اجتماعی با 34 درصد و به اقتصادی با 29 درصد پرداخته شده است. محتواهای برجسته شده ای همچون تعمیق باورهای دینی با 98 مورد و کاهش آسیبهای خانواده با 85 بیش از سایر محتواها برجسته شده است و برنامه به خانه برمیگردیم توجه ویژهای به مقوله مکارم اخلاقی اسلامی و رشد فرهنگ عفاف و حجاب داشته است. نتیجهگیری: با انتخاب تعداد مشخصی از محتواها، تصاویر، موضوعات، میهمانان، سبکهای غذایی، الگوهای رفتاری و ارزشهای مشخص اسلامی و ...برای مخاطبان از سایر گزینههای ممکن و محتمل دوری یا آنها را در اولویتهای پایین زمانی و روایی قرار میدهند و مخاطب در طی زمان پس از عادت کردن به برنامه اهمیت بخشهای مختلف برنامه را درک می کند. سه مقوله تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و تعالی خانواده به درستی در قالب آیتمهای متنوع و بخشهای مختلف برنامه مذکور نشان داده شده است.
The main objective of the research is to review the degree of the focus of theprogram entitled "Be khaneh Barmigardim" we are, "Returning Home" in terms ofdevelopment and enhancement and excellence of the family, the main questionraising is how much the development, enhancement and excellence of the familyfoundation have been emphasized in the "Be Khaneneh Barmigardim" Program?The methodology applied in the research is based on the content and statatisticsanalysis of the all theries of the "Be Khaneh Barmigardim" program in 2012.From among all contents of the program in the period of one year, from eachseason, one statistical week has been randomly selected which consists of 4 weeksand 24 programs. The selection methodology of the research, is two-step clusterselection. The results of the content analysis of the program showed that;3 subjects and items of development, enhancement and excellence of the familyhave been rightly met in different items of the program. For instance, in cookingsections and offering and suggesting of the foods, the preparation of the food hasnot been merely shown, and beside the food preparation, the values and normsrelated to Islamic patterns in the way of eating and feeding and concerning othershave been addressed in the program. Further more in expertise dialogues threeitems of development, enhancement and excellence of the family have been clearlydiscussed.