وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش با تاکید بر جهانی شدن
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفاطمه عزیزآبادی فراهانی 1 , رضا داستانی 2
1 -
2 -
کلید واژه: پیامدهای فرهنگی, برنامههای ورزشی, شبکه ورزش, جهانیسازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از حوزه هایی که رسانه نقش پررنگی در انعکاس آن برای مخاطبان دارد، ورزش و پدیدههای مربوط به آن است. رسانهها از جمله عوامل اصلی زمینه ساز جهانی شدن بوده و به عنوان عوامل انتقال دهنده فرهنگ شناخته میشوند؛ لذا شناخت و تشخیص عملکرد برنامههای ورزشی در حوزه فرهنگ با توجه به مقوله جهانی شدن بیش از پیش احساس میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش با تاکید بر جهانی شدن از دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان ورزشی است. روش پژوهش: این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از لحاظ استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بوده و اطلاعات آن از طریق روش میدانی و کمی جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی صاحب نظران، کارشناسان، همچنین مدیران، متوالیان و برنامه سازان ورزشی تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. حجم نمونه نیز شامل 118 مدیر، برنامه ساز و کارشناس برنامههای ورزشی است. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامهمحقق ساختهای به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. یافتهها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که بین وضعیت مشاهده شده با وضعیت مورد انتظار زمینههای فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش از لحاظ وضعیت نمایش رشتههای ورزشی، وضعیت انتخاب مسابقات ورزشی، پوشش و آرایش، آداب و رسوم، وضعیت هویت، وضعیت ورزش بانوان و اوقات فراغت تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین بین دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان در مورد وضعیت انتخاب مسابقات ورزشی، وضعیت آداب و رسوم، وضعیت هویت، وضعیت ورزش بانوان و در مجموع وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد ؛ اما بین دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان از لحاظ وضعیت نمایش رشتههای ورزشی، وضعیت پوشش و آرایش ووضعیت اوقات فراغت هیچگونه تفاوت معناداری وجود ندارد.
Introduction and Aim: Sports and related phenomena are considered among the realms in which the media plays a significant role for their reflections towards audiences. Media is regarded as the substantial grounding factor for the Globalization process and it is recognized as the main element for Tran’s fering the culture into the society. Therefore, recognition and identification of the performance of sport programs in the realm of culture due to the category of Globalization is primarily necessary. Purpose of the study the objective of present research is to scrutinize the cultural status of sport channel programs with the emphasis on Globalization from the viewpoint of experts and sport programmers. Method: This research is applicable due to its related objective; it is descriptive, due to the pertinent strategy; it is measurement-based, due to the implementation procedure. Meanwhile, the required data and information are collected by quantitative case study procedure. Statistical universe of the research includes the total experts and authorities regarded as the managers, custodians and sport channel programmers whom are selected by purposeful sampling method. The sample volume consists of 118 managers, programmers and experts. Findings: The research data was analysed in the two levels of descriptive statistics by computing statistical indices such as the mean value and standard deviation in the forms of pertinent schedules and inferential statistics by applying kelmogrov-smirnov test, independent t- test and one- sample t-test. This procedure was implemented by applying spss 19 software with the significance level of p 0.05. Conclusions: Findings of the present research indicate that there is a meaningful difference between the observed status and expected position in the cultural grounds of sport channel programs, due to the displaying status of sport fields, selecting status of sport tournament, vestment and make-up positions, the status of convention, Identity positions, the status of women’s sports and the leisure time in sport programs. Meanwhile, there is a significant difference between the viewpoints of experts and programmers, due to the selecting status of sport tournament, the status of convention, Identity positions. The status of women’s sports and cultural position of sport programs. Whereas, there is no meaningful difference between the viewpoints of experts and programmers due to the displaying status of sport fields, vestment and make- up positions, and the leisure time in sport programs.
[1] ارشادی فر، مهرزاد. (1392). تأثیر برنامههای ورزشی بر توسعه پیامدهای اخلاقی در جامعه با تأکید بر برنامه تلویزیونی نود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات.
[2] حمیدی، همایون؛ سرافرازی، مهرزاد. (1390). جهانیشدنومدیریتمنابعانسانی. مطالعات راهبردی جهانی شدن، سال دوم، شماره دوم, ص 40-1.
[3] شاهمحمدی، عبدالرضا. (1383). جایگاه رسانه و فرهنگ در فرایند جهانی شدن. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال 11، ش 37، ص 16-14.
[4] علیرضایی، حسن. (1383). تحلیل محتوای اخبار ورزشی بخش خبری ساعت 13: 15دقیقه. پایاننامه دوره کارشناسی گروه ارتباطات. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
[5] قاسمی، حمید. (1386). بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات.
[6] نظرویسی، حامد. (1392). رویکردبرنامههای ورزشیشبکههای تلویزیونیاستانیمنتخبنسبتبه پوششورزشبانوان. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال اول، شماره 2، ص 59-53.
[7] یونسکو. (1376). فرهنگوتوسعه، رهیافتمردم شناسیتوسعه، ترجمهنعمتاللهفاضلی ومحمدفاضلی. تهران، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[8] Boldizar, I. (1969). A new relationship between cultures and democracy. Hungary.
[9] Coakly, J. (2007). Sport in society: Issues and controversies (9 Ed. ). New York: Mcgraw – Hill.
[10] Craig, P., Beedi, P. (2008). Sport society. Exter: Learning Matters.
[11] Hardin, M, Zhong, B. (2010). Sport Reporters, Attitudes About Ethics Vary Based on Beast, Newspaper Research Journal. Vol.31, No.2.
[12] Jun, J. W., Lee, H. M. (2012). The Globalization of Sport and the Mass-Mediated Identity of Hines Ward in South Korea. Journal of Sport Management, 2012, 26: 103-112.
[13] Lines, G. (2000). Media sport audiences–young people and theSummer of Sport ’96: Revisiting frameworks for analysis. Media Culture & Society, 22: 669–680.
[14] Oates, T. P., John, P. (2007). Sport Journalism as Moral and Ethical Discourse Jorurnal of Mass Media Ethics, Volume22, Issue347, Pages332.
[15] Reed, S. J. (2011). Print Sports Journalists‘use of Social Media and its Effect on Professionalism. September, 2011. IN PARTIAL FULFILLMENT OF THE REQUIREMENTSFOR THE DEGREE OF MASTER OF ARTS.
[16] Unesco. (1981). Cultural development and regional experiences. Paris: unesco.
[17] Washington, R. E., Karen, D. (2001). Sport and society. Annual Review of Sociology, 27: 187–212.
[18] Wu, P. (2008). Sport and the media. In P. Craig & Beedie (Eds), sport sociology (PP.148-163). Exeter: Learning Matters.