وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش با تاکید بر جهانی شدن
الموضوعات : مدیریت فرهنگیفاطمه عزیزآبادی فراهانی 1 , رضا داستانی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: پیامدهای فرهنگی, برنامههای ورزشی, شبکه ورزش, جهانیسازی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از حوزه هایی که رسانه نقش پررنگی در انعکاس آن برای مخاطبان دارد، ورزش و پدیدههای مربوط به آن است. رسانهها از جمله عوامل اصلی زمینه ساز جهانی شدن بوده و به عنوان عوامل انتقال دهنده فرهنگ شناخته میشوند؛ لذا شناخت و تشخیص عملکرد برنامههای ورزشی در حوزه فرهنگ با توجه به مقوله جهانی شدن بیش از پیش احساس میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش با تاکید بر جهانی شدن از دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان ورزشی است. روش پژوهش: این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از لحاظ استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بوده و اطلاعات آن از طریق روش میدانی و کمی جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی صاحب نظران، کارشناسان، همچنین مدیران، متوالیان و برنامه سازان ورزشی تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. حجم نمونه نیز شامل 118 مدیر، برنامه ساز و کارشناس برنامههای ورزشی است. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامهمحقق ساختهای به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. یافتهها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که بین وضعیت مشاهده شده با وضعیت مورد انتظار زمینههای فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش از لحاظ وضعیت نمایش رشتههای ورزشی، وضعیت انتخاب مسابقات ورزشی، پوشش و آرایش، آداب و رسوم، وضعیت هویت، وضعیت ورزش بانوان و اوقات فراغت تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین بین دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان در مورد وضعیت انتخاب مسابقات ورزشی، وضعیت آداب و رسوم، وضعیت هویت، وضعیت ورزش بانوان و در مجموع وضعیت فرهنگی برنامههای ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد ؛ اما بین دیدگاه کارشناسان و برنامه سازان از لحاظ وضعیت نمایش رشتههای ورزشی، وضعیت پوشش و آرایش ووضعیت اوقات فراغت هیچگونه تفاوت معناداری وجود ندارد.
[1] ارشادی فر، مهرزاد. (1392). تأثیر برنامههای ورزشی بر توسعه پیامدهای اخلاقی در جامعه با تأکید بر برنامه تلویزیونی نود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات.
[2] حمیدی، همایون؛ سرافرازی، مهرزاد. (1390). جهانیشدنومدیریتمنابعانسانی. مطالعات راهبردی جهانی شدن، سال دوم، شماره دوم, ص 40-1.
[3] شاهمحمدی، عبدالرضا. (1383). جایگاه رسانه و فرهنگ در فرایند جهانی شدن. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال 11، ش 37، ص 16-14.
[4] علیرضایی، حسن. (1383). تحلیل محتوای اخبار ورزشی بخش خبری ساعت 13: 15دقیقه. پایاننامه دوره کارشناسی گروه ارتباطات. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
[5] قاسمی، حمید. (1386). بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات.
[6] نظرویسی، حامد. (1392). رویکردبرنامههای ورزشیشبکههای تلویزیونیاستانیمنتخبنسبتبه پوششورزشبانوان. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال اول، شماره 2، ص 59-53.
[7] یونسکو. (1376). فرهنگوتوسعه، رهیافتمردم شناسیتوسعه، ترجمهنعمتاللهفاضلی ومحمدفاضلی. تهران، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[8] Boldizar, I. (1969). A new relationship between cultures and democracy. Hungary.
[9] Coakly, J. (2007). Sport in society: Issues and controversies (9 Ed. ). New York: Mcgraw – Hill.
[10] Craig, P., Beedi, P. (2008). Sport society. Exter: Learning Matters.
[11] Hardin, M, Zhong, B. (2010). Sport Reporters, Attitudes About Ethics Vary Based on Beast, Newspaper Research Journal. Vol.31, No.2.
[12] Jun, J. W., Lee, H. M. (2012). The Globalization of Sport and the Mass-Mediated Identity of Hines Ward in South Korea. Journal of Sport Management, 2012, 26: 103-112.
[13] Lines, G. (2000). Media sport audiences–young people and theSummer of Sport ’96: Revisiting frameworks for analysis. Media Culture & Society, 22: 669–680.
[14] Oates, T. P., John, P. (2007). Sport Journalism as Moral and Ethical Discourse Jorurnal of Mass Media Ethics, Volume22, Issue347, Pages332.
[15] Reed, S. J. (2011). Print Sports Journalists‘use of Social Media and its Effect on Professionalism. September, 2011. IN PARTIAL FULFILLMENT OF THE REQUIREMENTSFOR THE DEGREE OF MASTER OF ARTS.
[16] Unesco. (1981). Cultural development and regional experiences. Paris: unesco.
[17] Washington, R. E., Karen, D. (2001). Sport and society. Annual Review of Sociology, 27: 187–212.
[18] Wu, P. (2008). Sport and the media. In P. Craig & Beedie (Eds), sport sociology (PP.148-163). Exeter: Learning Matters.