بررسی نقش مدیران فرهنگی صدا و سیما در روند جهانی شدن فرهنگ
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیابوالفضل صمدیان 1 , سید بلال سید علوی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ, تمدن, جهانی شدن, مدیریت فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: جهانی شدن در زمره واژگانی است که بستر شکل دهنده ماهیت عرصههای گوناگون انسانی در قرن حاضر است و از آنجا که مقوله فرهنگ مفهوم بس حساس و پراهمیت است و سرنوشت یک جامعه را مشخص میکند بر این اساس فرهنگ حاکم بر جامعه میبایست هدایت و کنترل شود و به بیان دیگر مدیریت گردد؛ و هدف پژوهش حاضر این است که آیا مدیران فرهنگی میتوانند در مسیر جهانی شدن نقش داشته باشند؟ روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و کتابخانهای میباشد و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسش نامه استفاده شده است که با سنجش نگرش از مدل لیکرت استفاده گردیده و جهت تجزیه و تحلیل داده با توجه به دو نوع آزمون مقایسه و آزمون درصد برای استاندارد سازی از آزمون Z استفاده گردیده است. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده مدیران فرهنگی کشور نسبت به جهانی شدن نگرش مثبت دارند از عواملی که به نظر مدیران فرهنگی در جهتدهی تصمیمگیریهای آنان نقش بسزایی دارد، افکار عمومی است و مدیران فرهنگی کشور میتوانند بر روند جهانی شدن تأثیر بگذارند مدیران فرهنگی با سیاستگذاری و اقدام درست فرهنگی میتوانند ضمن حفظ ارزشهای فرهنگی خود معیارهای درست و ارزشمند دیگر فرهنگها را پذیرفته و با برنامهریزی درست و صحیح قادر خواهند بود در روند جهانی شدن فرهنگ سهم داشته باشند. نتیجه گیری: جهانی شدن فرهنگ نتیجهای گریزناپذیر ساختارهای مشترک اجتماعی و نیازهای فردی و جمعی نیرومندی است و در این زمینه نقش مدیران فرهنگی و برنامه ریزی برای حفظ فرهنگ حائز اهمیت است.
Introduction and objective : in any history, there are special words indicating the nature and essence of that era. Globalization is a word that is the bed forming the nature of various human fields in current century and because culture is a sensitive and important concept, indicating the fate of a society, for this reason, culture governing on a society may be controlled and guided and on the other hand be managed. This study aims to investigate whether cultural managers may play role in globalization trend? Methodology: the methodology of this study is descriptive of field and library type and there was used library and questionnaire for data collection and it was used Lickert model by assessing the view and for data analysis there was used Z‐test according to two kinds of tests, comparative test and percentage test for standardization. Results: According to the results, in the first hypothesis, Ho is rejected and H2 is accepted and by con fidence level of 99%, cultural managers have posive view for globalization and in the second hypothesis also, H o is rejected and H1 is accepted that by con fidence level of 99%, globalizaon may enforce its route on country’s managers and in the third hypothesis also H 1 is accepted and in confidence level of 99%, we conclude that cultural managements of country may in fluence on globalization. Conclusion: culture globalization is the inevitable result of social common structures and individual and collective needs and in this field, cultural management and planning may play important role for maintaining the culture.