ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر رضا نجف بیگی 1 , هما درودی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده و مسئول مکاتبات
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده, یادگیری گروهی, تفکر سیستمی,
چکیده مقاله :
این مقاله سعی کرده است تا با مطالعه خصوصیات سازمان یادگیرنده براساس مدل پیتر سنگه، در ابعاد شایستگی های فردی، مدل های ذهنی، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با ارائه یک الگوی عملی، شرایط لازم برای بکارگیری آنها را در سازمان مذکور فراهم نماید. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه ای بوده که در بین مدیران و کارمندانی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا شده که بعنوان نمونه آماری انتخاب شده بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از فنون آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سازمان صدا و سیما نسبتاً از وضعیت اثربخش یک سازمان یادگیرنده فاصله دارد و همچنین عملکرد کارمندان در یادگیری تیمی و تغییر در مد لهای ذهنی رضایت بخ شتر از مدیران می باشد و در سایر ویژگ یها سطح کوشش های یادگیری دوگروه مشابه هستند. سپس بمنظور کاهش فاصله تا شرایط اثربخش و تقویت مهارتهای مورد نظر در سازمان صدا و سیما بر مبنای تحلیل نتایج پژوهش و مباحث تئوریک یک الگوی عملی و توصیه های اجرایی در این خصوص پیشنهاد شده است
This paper has attempted to study learning organization characteristics, based onsenge’s original learning organization model in Islamic Republic of Iran Broadcastingorganization in order to provide, an applicable pattern learning organization, toconsider seng’s disciplines, namely, personal mastery, mental models, shared vision,team learning and systems thinking.The methodology was descriptive-survey-and research tool was questionnairewhich was carry out among employees and managers who was selected as sample. Inorder to analyse the collected data, descriptive and deductive statistics was used.Findings showed that the organization is fairly far from an effective learningorganization. Morover, it seems that employees’ performance in team learning andchanges in mental models are more satisfactory than managers. Regarding othercharacteristics of learning organizations, there are similarites in learning attempts byemployees and managers.According to analyses findings and theoretical issues to lead the organization intoa suitable situation and decrease the distance, to effective situation and reinforcementof skills, an applicable pattern and executive advises in this field are suggested.