بررسی رابطه مؤلفه های فرهنگی با بروز پدیده بی موبایل هراسی در میان دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزهرا دستغیب شیرازی 1 , محمد دادگران 2 , نسیم مجیدی قهرودی 3 , ندا سلیمانی 4
1 - دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما (نویسنده مسئول). mohammaddadgaran@yahoo.com
3 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، آذربایجان شرقی، ایران
کلید واژه: بی موبایل هراسی, شبکه های اجتماعی, تلفن هوشمند, هراس, دانشجویان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله قصد داریم تا مؤلفه های فرهنگی موثر بر بروز پدیده بی موبایل هراسی در میان دانشجویان را به طور اختصاصی بررسی نماییم. روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی (کمی و کیفی) نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها مطالعات کتابخآنهای و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است بدین منظور از رویکرد کمی و روش پیمایش استفاده کردیم. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه استاندارد، محقق ساخته و مورد تایید خبرگان شامل 40 سوال است که در نمونه ای متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافتهها: یافتهها از برازش خوب الگوی ساختاری با دادههای جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت.نتیجه گیری: از 5 بعد مورد بررسی تنها وجود ارتباط معنادار میان فرهنگ کتابخوانی و بروز بی موبایل هراسی مشاهده گردید و در دیگر عوامل این رابطه مشاهده نشد.
Introduction & Objective: In this article, we intend to specifically study the cultural components affecting the phenomenon of immobile phobia among students.Research Method: Applied and Integrated Data Type (Quantitative and Qualitative) Descriptive Data Collection Method: Descriptive Survey-Correlation, Simple Random Sampling Method and Data Collection Tool Library Studies and Field Method include a researcher-made questionnaire. We used scrolling. Data collection tools in the quantitative section, a standard questionnaire, researcher-made and approved by experts include 40 questions that were placed in a sample of Islamic Azad University students. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test.Results: The results had a good fit of the structural model with the data of the statistical population and the model had a good explanation in the statistical population.Conclusion: From the 5 dimensions studied, only a significant relationship was observed between reading culture and the incidence of mobile phobia and this relationship was not observed in other factors.
_||_