تحلیل انتقادی گفتمان حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانه ملی تحت پارادایم توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزینب ضیائی 1 , عباس عباس پور 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه علوم وتحقیقات
2 - استاد تمام دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استاد تمام، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
کلید واژه: رسانه ملی, سیاستگذاری, برند, اقتصاد مقاومتی, تحلیل گفتمان.,
چکیده مقاله :
این پژوهش جهت شناسایی سیر تحول گفتمانی حمایت از برند ایرانی در اسناد رسانه ملی به روش تحلیل انتقادی گفتمان مبتنی بر نظریه لاکلا و موف و و دستورالعمل جوپ و نوریس در سطح توصیف واژگانی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، و در جهت توسعه و تقویت حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانۀ ملی انجام پذیرفت. با توجه به اهداف و سؤالات پژوهش و براساس دو معیار ذهنی و عینی سند چشمانداز 1404 به عنوان سند مورد مطالعه انتخاب شد. به منظور احصاء اعتبار سند و این که نمونه انتخابی بتواند معرف معتبری برای تحلیل باشد از نظرات کارشناسان و دستاندرکاران حوزه رسانه ملی استفاده گردید. در نهایت، دستاوردهای پژوهش حاکی از آن بود که رسانۀ ملی به عنوان یک نهاد اطلاعاتی و ارتباطی تاکنون کمتر از ظرفیتهای گفتمانسازی و اقناعگری افکار عمومی در جهت حمایت از برندهای ایرانی بهرهبرداری کرده است و صرفاً با یک مجموعه دستور العملهای الزامآور و غیراقناعگر به حمایت از سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبادرت ورزیده است. به نظر میرسد که ضروری است با رویکرد نوینی باز تنظیم اسناد در کانون توجه قرار گیرد؛ تا بتوان انتظار داشت که با رویکرد توانمندسازی میتوان قائل به وجدانی سازی و درونی کردن فعالیتهای اجتماعی بود و در بستر پارادایم توسعه فرهنگی، میتوان دیدگاه نوسازی را نسبت به مفهوم برند و برند ایرانی بسط و گسترش داد. از این طریق است که میشود مناسبات نوینی را پیریزی کرد و با برانگیختن حساسیتهای فطری جامعه در جهت تقویت عرق ملی، انتخاب برند ایرانی را جایگزین انتخابهای دیگر قرار داد.
This research aims to identify the course of discourse development of Iranian brand support in national media documents using the method of critical discourse analysis based on the theory of Lacla and Moff and the guidelines of Jupp and Norris at the level of lexical description and with a descriptive-analytical approach, and in order to develop and strengthen support It was carried out from the Iranian brand in the upstream documents of the national media. According to the goals and questions of the research and based on two subjective and objective criteria, the vision document of 1404 was selected as the study document. In order to evaluate the credibility of the document and that the selected sample can be a valid representative for the analysis, the opinions of experts and those involved in the field of national media were used. Finally, the findings of the research indicated that the national media, as an information and communication institution, has used less than the capacities of discourse creation and persuasion of public opinion in order to support Iranian brands. Binding and non-persuasive policies to support resistance economic policies. It seems that it is necessary to reorganize documents with a new approach. So that it can be expected that with the approach of empowerment, one can believe in making social activities conscientious and internalized, and in the framework of the development paradigm, one can expand and expand the perspective of modernization in relation to the concept of brand and Iranian brand.