تأثیر عناصر فرهنگی بر ریسک سقوط و جهش قیمت سهام
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیقادر داداش زاده 1 , یونس بادآورنهندی 2
1 - دانشجوی دکترای رشته حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - (نویسنده مسئول)
دانشیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
badavarnahandi@iaut.ac.ir
کلید واژه: ریسک جهش قیمت سهام, عناصر فرهنگی, ریسک سقوط قیمت سهام,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از موضوعاتی که در ارتباط با رفتار قیمت سهام مطرح میباشد، تغییرات ناگهانی آن است که به صورت سقوط یا جهش در قیمت سهام رخ میدهد و سرمایهگذاری در سهام را با چالش بسیار زیادی مواجه میسازد. مطالعات انجام شده نشان میدهند که بروز چنین رویدادهایی در بازار، ریشه در فرهنگ جوامع دارد و با طبقهبندی فرهنگ به دو دسته پنهانکاری و شفافیت، تلاش میکنند سقوط و جهش قیمت سهام را با ارزش های فرهنگی مرتبط نمایند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عناصر فرهنگی بر ریسک سقوط و جهش قیمت سهام است. روش پژوهش: به همین منظور از طریق پرسشنامه عناصر فرهنگی هافستد (1980)، اطلاعات مربوط به عناصر فرهنگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری شد. پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی میباشد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهدکه فاصله قدرت، فردگرایی و مردگرایی بر ریسک سقوط قیمت سهام تأثیر ندارد و اجتناب از عدماطمینان بر ریسک سقوط قیمت سهام تأثیر منفی دارد. همچنین، عناصر فرهنگی بر ریسک جهش قیمت سهام تأثیر ندارد. نتیجه گیری: ارزشهای فرهنگی به عنوان یک عامل ناشناخته در بین سهامداران، مدیران و سایر ذینفعان شرکتها در ارزیابی ریسک سقوط و جهش قیمت سهام مطرح میباشد.
Introduction and Purpose of the Research: One of the issues related to the behavior of stock price is the sudden changes is that it occurs as a crash or jump in stock price and it faces a huge challenge to investing in stocks. Studies have shown that the emergence of such events in the market is rooted in the culture of societies and by classifying culture into two types of secrecy and transparency leap to link stock price crash and jump and to cultural values. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the effect of cultural elements on stock price crash and jump risk. Research Method: For this purpose, through the Hofstede Cultural Element Questionnaire (1980), information about the cultural elements was gathered of the companies accepted in the Tehran Stock Exchange. The present research is applied in terms of purpose and in terms of nature, descriptive-survey. Findings: The results of this research showed non effect Power Distance,Individualism versus Collectivism and Masculinity versus Femininity on stock price crash risk and Uncertainty Avoidanceis negative and significant effect on stock price crash risk. Also, cultural elements non effect on stock price jump risk. Conclusion: Cultural values are considered as an unknown factor among shareholders, managers and other stakeholders in assessing the Stock Price Crash and Jump Risk
_||_