جایگاه و نقش خانوادهی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیاحسان ثاقب یحیی پور 1 , رزیتا سپهرنیا 2 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت امورفرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
Rozitasepehrnia@yahoo.com
3 - استادیار،گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سرمایه&rlm, ی &rlm, فرهنگی, ُبعد تجسّد یافته, خانواده, دانشجویان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات مربوط از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش: با توجه به هدف و موضوع پژوهش جامعۀ آماری، این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد. در این پژوهش به دلیل عدم دسترسی به جامعه مورد مطالعه برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده و 380 نفر انتخاب و پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده و همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب نشان داد که ابزار جمعآوری اطلاعات از پایایی بالایی لازم برخوردار میباشد. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد، در آمار توصیفی پژوهش به بررسی متغیرهای پژوهش از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی فرضیات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM)[i] با کمک نرمافزار SmartPLS 3 استفاده گردید. نتیجهگیری: در نهایت تمامی فرضیههای پژوهش تأیید شد، همچنین از برآیندهای اطلاعات جداول تحلیل دادهها استنباط شد که متغیرهای پژوهش در جامعة آماری مورد مطالعه مثبت و زیاد است. نتایج نشان داد که آموزش مهارت دانشجویان کمترین تأثیر و متغیر آشنایی با قوانین بیشترین تأثیر را بر سرمایه فرهنگی تجسد یافته داشته است.
Introduction and purpose of the Research: The purpose of this research is to determine the role and family role of the students of Tehran Science and Research Branch in producing their cultural capital from the incarnated dimension. The purpose of this research is to apply the purpose of the research. The data collection method is descriptive-survey method. To collect information about the library-field method, a questionnaire was used. Methods: According to the purpose and subject of research of the statistical society, this research includes all students of Azad University of Science and Research Branch of Tehran. Due to lack of access to the community, 3,80 people were selected by Cochran method to determine the sample size and the questionnaire was distributed randomly among them. The content validity method was used to determine the validity of the questionnaires. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaires, and the coefficients indicated that the information gathering tool had a high reliability. Findings: Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. In descriptive statistics, the research variables such as mean, standard deviation and variance and demographic variables such as gender, age, educational status, marital status, field of study paid. Inferential statistics were used to verify the validity of the questionnaire and to validate the research hypothesis, structural equation modeling (SEM) modeling using SmartPLS 3 software was used. Conclusions: Finally, all the research hypotheses were confirmed, also data extraction tables of data analysis tables were deduced that the research variables in the statistical society were positive and high. The results showed that students' skill training had the least impact and familiarity with laws had the most impact on inclusive cultural capital.
_||_