واکاوی تأثیراستفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفرزانه توکلی 1 , فائزه تقی پور 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار، مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: هویت, هویت فرهنگی, تلفن همراه, شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش: در جامعه امروز ایران شبکههای اجتماعی تلفن همراه وضعیت جدیدی را برای کاربران فراهم کرده و مرزهای تازهای را در شکلگیری هویت فرهنگی جوانان پدید آوردهاند. از این رو هدف این تحقیق واکاوی تأثیراستفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی تحقیق از نوع کیفی است. جامعه آماری: جامعه آماری اساتید دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه از نمونهگیری هدفمند استفاده و در نهایت 20 مصاحبه انجام شد. روش انجام پژوهش: در این تحقیق از روش کد گذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد شناسایی شد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 44 کد در قالب 3 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای) دستهبندی شدند و در نهایت منجر به ارائه یک مدل برخواسته از دادههای تجربی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی بهره گرفته شد. یافتهها و نتیجهگیری: برمبنای یافتههای این پژوهش، برای ابعاد مختلف هویت فرهنگی در زمینه شبکههای اجتماعی که مخاطب اصلی آنها جوانان هستند، راهکارهایی ارائه شده است.
Objective of the study: In today's Iranian society, cellphone social networks have provided a new situation for users and created new frontiers in the formation of cultural identity of young people. Therefore, this study aims to investigate the effect of using mobile social networks on students' cultural identity.Research Method: This research is a part of developmental research in terms of results, exploratory in terms of purpose and based on research strategy of a field type. The research methodology is qualitative.Statistical population: The statistical population was all university professors in the field of culture and media. Purposeful sampling was used for interviews and finally 20 interviews were conducted.Methods: In this research, open, axial and selective data coding methods were used and 300 codes were identified in the initial coding stage, and then 198 codes were identified among the primary codes in the second open coding stage and in the first stage. Axial coding 44 codes were classified into 3 categories (causal conditions, contextual conditions, intervention conditions) and finally led to the presentation of a model based on experimental data. To analyze the data and turn them into usable information in the model, the method of contextual theory was used.Findings and Conclusion: Based on the findings of this study, solutions have been proposed for different dimensions of cultural identity in the field of social networks whose main audience is young people.
_||_