واکاوی تأثیراستفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیفرزانه توکلی 1 , فائزه تقی پور 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار، مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هویت, هویت فرهنگی, تلفن همراه, شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: در جامعه امروز ایران شبکههای اجتماعی تلفن همراه وضعیت جدیدی را برای کاربران فراهم کرده و مرزهای تازهای را در شکلگیری هویت فرهنگی جوانان پدید آوردهاند. از این رو هدف این تحقیق واکاوی تأثیراستفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی تحقیق از نوع کیفی است. جامعه آماری: جامعه آماری اساتید دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه از نمونهگیری هدفمند استفاده و در نهایت 20 مصاحبه انجام شد. روش انجام پژوهش: در این تحقیق از روش کد گذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد شناسایی شد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 44 کد در قالب 3 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای) دستهبندی شدند و در نهایت منجر به ارائه یک مدل برخواسته از دادههای تجربی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی بهره گرفته شد. یافتهها و نتیجهگیری: برمبنای یافتههای این پژوهش، برای ابعاد مختلف هویت فرهنگی در زمینه شبکههای اجتماعی که مخاطب اصلی آنها جوانان هستند، راهکارهایی ارائه شده است.
_||_