مقایسه اولویت بندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفه ای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتفرشیده فرزین 1 , بهاره بنیطالبی دهکردی 2 , محمود بخشینژاد 3
1 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران
کلید واژه: اخلاق حرفهای حسابداری, راهکارهای «موضوعی- محتوایی, راهکارهای انگیزشی - ساختاری»,
چکیده مقاله :
اینپژوهشباهدف مقایسه اولویت بندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفه ای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه در هنرستانهای فنی و حرفه ای ودانشگاه ها با استفاده از تحلیل عاملی انجامشد.جامعه آماری شامل 2 گروه دبیران رشته حسابداری هنرستانهای فنی و حرفهای و اساتید رشته حسابداری که در دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری تدریس میکنند، است.ابزار مورداستفاده در تحلیلعاملتأییدی نرمافزار LISREL است. بر اساس نتایج مشخصشده، در زمینه راهکارهای محتوایی- موضوعی مفاهیم صداقت و ارزشهای اخلاقی اجتماعی و اصول اخلاق اسلامی دارای بالاترین اولویت هستند و اصول حرفهای اخلاق متناسب بافرهنگ هر کشور و رابطه اخلاق میان کارکنان در اولویتهای بعدی قرار دارند. در خصوص راهکارهای انگیزشی-ساختاری مقایسه دو گروه نشان میدهد که بالاترین اولویت ازنظر دبیران هنرستان و اساتید دانشگاه آموزش اصول اخلاق حرفهای بهصورت یک درس مستقل و گنجاندن اصول اخلاقی در سرفصل دروس دیگر است.
This study aimed to compare the priority thematic strategies - and motivational content - structured professional ethics for accountants and accounting students from the perspective of teachers, school students and university teachers in vocational schools and universities using factor analysis was conducted . The population consisted of two teachers of technical institutes and professional accounting and accounting professors who teach at the University of Chaharmahal and Bakhtiari Province, is. LISREL software is a tool used in confirmatory factor analysis. The results show that, in terms of content solutions - an issue of integrity and ethical values and social concepts and principles of Islamic ethics and principles of professional ethics has the highest priority are tailored to each country's culture and ethics relationship between employees are the next priorities. The motivational strategies - structural comparison of the two groups shows that the highest priority in terms of school teachers and university professors teaching professional ethics as an independent subject and the other is the inclusion of ethics in the training courses.
* ثقفی، رحمانی، رفیعی ،علی ،حلیمه ،افسانه ،1389، آموزش اخلاق حسابداری در دوره کارشناسی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره 1 و 2
* خلیلی عراقی، مریم،1381، «تغییر شیوه آموزش حسابداری»، مجله حسابدار، سال هفدهم، شماره یکصدو پنجاه.
* رحمانی، زرافشان ، رفیعی ، افسانه ،رحمانی، حلیمه، 1387،« بررسی تطبیقی عناوین درسی رشته حسابداری در ایران وسایر کشورها»، مجموعه مقالات سومین همایش سراسری دانشگاه های کشور، تهران
* رویایی، رمضانعلی،بیات،علی،1390،آموزشاخلاقدرحسابداری،نشریهتحقیقاتحسابداریوحسابرسی،شماره9
* رهنمای رودپشتی ؛ فریدون ،نیکومرام ؛ هاشم، طلوعی اشلقی عباس؛ تقی پوریان، یوسف، 1393، ارزیابی تاثیر اخلاق حرفه ای حسابداران مدیریت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت (با استفاده از تکنیک آنتروپی- فازی)،فصلنامه حسابداری مدیریت،دوره 7، شماره 1(پیاپی 20) ، صفحه 49-66
* عارفی، محبوبه، قهرمانی، محمد ، رضایی زاده، مرتضی، 1388،ضرورت و راهکارهای بهبود برنامه درسی عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، فصل نامه ی مطالعات برنامه ی درسی،سال سوم، شماره ی ۱۰
* علیمدد،مصطفی،1383،درآمدیبراخلاقوآیینرفتارحرفه ای،فصلنامهحسابرس،شماره27،سال ششم
* فخاریان،ابوالقاسم، 1383،نواندیشی در حسابداریمدیریت: اخلاقحرفه ایبرایحسابدارانمدیریت،فصلنامه حسابدار،اسند1383،شماره 44-163
* مجتهدزاده ،ویدا،حمیدهاثنیعشری،رباطمیلی،مژگان، 1393، « نقشاخلاقدرحسابداریوچالشهایپیشروی آموزشدانشگاهی»، پژوهشحسابداری، شماره31
* محجوب، احمدعلی( ۱۳۷۳ ). شیوه های ارائه آموزش عمومی، پایه، اصلی، و تخصصی در آموزش های علمی کاربردی. خلاصه ی مقالات سمینار بین المللی آموزش های علمی کاربردی.
* Ansuj, A., Camargo, M., Radharamanan, R., & Petry, D. (1996). Sales forecasting using TimeSeries and neural networks. International Journal of Forecasting, 31(1-2), 421–424.
* Armstrong M.B.(2002), Ethical Issues in Accounting, in N. E. Bowie (Ed.), The Blacksell Guide to Business Ethics, Maiden, MA: Blackwell Publishers, pp.145-164
* Borkowski, S., & Ugras, Y. (1992). The ethical attitudes of students as a function of age, sex and experience. Journal of Business Ethics, 11, 961–979.
* Callahan, D. (1980). Goals in the teaching of ethics. In D. Callahan & S. Bok (Eds.), Ethics teaching in higher education (pp. 61–80). New York: Plenum Press.
* Jeanne M.D. T.W Patrick(2008) .A Framework for Discussing Ethics in Principles of Accounting
* Loeb, S. (1988). Teaching students accounting ethics: some crucial issues. Issues in Accounting Education, 3, 316–329.
* Mele D.(2005), Ethical Education in Accounting: Integrating Rules, Values and Virtues. Journal of Business Ethics, 57(1), 97-109
* Ramazanali Royaee & Saied Ali Ahmadi & Azam Jari(2012).Students’ and faculty members’ perceptions of the importance of business ethics and accounting ethics education: Iranian case, Asian J Bus Ethics DOI 10.1007/s13520-012-0023-7
* Stevens, R., Harris, O., & Williamson, S. (1993). A comparison of ethical evaluations of busines school faculty and students: a pilot study. Journal of Business Ethics, 12, 611–619.
* Valipour, H., Salehi, M., & Rostami, V. (2012). The effects of experience and education on perceiving the importance of ethical factors and commitment to code of professional conduct—case of Iran’s accounting society. American Journal of Scientific Research, 52, 78–87