تاثیر بیش اطمینانی مدیران بر چسبندگی هزینه ها
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمحمدرضا عبدلی 1 , مرضیه غلامی 2
1 - استادیار حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: بیش اطمینانی مدیران, چسبندگی هزینه, بهای تمام شده کالای فروش رفته,
چکیده مقاله :
ما در این تحقیق به بررسی رابطه ی بیش اطمینانی مدیریت بر چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم. از این رو جامعه آماری 127 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سال های 1392-1388 میباشد. به منظور تفکیک چسبندگی هزینهها به عنوان متغیر وابسته، از متغیر های چسبندگی هزینه اداری و عمومی، هزینههای بهای تمام شده کالا و هزینه های توزیع و فروش استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت بیش اطمینانی مدیریت با چسبندگی هزینههای اداری و عمومی، توزیع و فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته ارتباط معنادار و مثبت دارد. به عبارتی زمانی که اعتماد به نفس مدیران کاهش پیدا میکند، چسبندگی هزینهها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین نتایج ما بیانگر این بود که با تلفیق متغیرهای شدت فروش، فروش و بیش اطمینانی مدیریت و همچنین شدت فروش، فروش و نظریه نمایندگی تاثیر معنی داری بر چسبندگی هزینه اداری و فروش، بهای تمام شده کالا و توزیع و فروش نداشتند.
This study was aimed to investigate the relationship between managerial overconfidence and cost stickiness at the Tehran Stock Exchange. The statistical population consisted of 127 companies trading at the Tehran Stock Exchange from 2009 to 2013. In order to separate cost stickiness as a dependent variable, the variables of general and administrative cost stickiness, cost of goods sold, and selling and distribution costs were used. According to the results, it can be concluded that managerial overconfidence has a significant positive relationship with general and administrative cost stickiness, selling and distribution costs, and cost of goods sold. In other words, the lower managerial confidence is, the lower cost stickiness will be. The results also indicated that combining the variables of sales intensity, sales, and managerial overconfidence as well as sales intensity, sales, and representation theory had no significant impact on selling and administrative cost stickiness, cost of goods sold, distribution, and sales.
* کردلر، ع. و شهریاری، ع، (1388)، بررسی رابطه بین هزینه های سیاسی و محافظه کاری فرضیة سیاسی در بورس اوراق بهادار تهران. بررس یهای حسابداری و حسابرسی
* مشایخ، شهناز و بهزادپور، سمیرا .(1393) تأثیر بیش اطمینانی مدیران بر سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی . دوره 21 ، شماره 4 ،صص 485 – 504
* نمازی، محمد و دوانی پور، ایرج (1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 62: 102 – 85.
* نمازی، محمد و غفاری، محمد جواد و فریدونی، مرضیه(1391) تحلیل بنیادی رفتار چسبنده هزینهها و بهای تمام شده با تاکید بر دامنه تغییرات در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز. 63: 171 – 151.
* رهنمای رود پشتی، فریدون و همکاران (1390). پژوهش های تجربی حسابداری ،سال اول شماره 2 ،صفحه 7-26
* کردستانی، غلامرضا، مرتضوی، سیدمرتضی (1391) مجله پژوهشهای حسابداری مالی .شماره 3.صص 13-32
* بهارمقدم، م. و کاوسی، م، (1392) بررسی عدم تقارن زمانی سود ناشی از محافظ ه کاری و چسبندگی هزینه ها. مجلة دانش حسابداری،
* بولو، قاسم و معزز، الهه و خان حسینی، داود و نیکونسبتی، محمد (1389). بررسی رابطه بین دیدگاه مدیریت و چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران. فصل نامه علمی پزوهشی برنامه ریزی و بودجه. 3: 95 – 79.
* حیدری، مهدی .(1393) . بررسی تأثیر عامل رفتاری اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت بر چسبندگی هزینه: نقش تعدیلی عوامل اقتصادی و عوامل مبتنی بر نظریة نمایندگی در آن. مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی . دوره 21 ، شماره دو .صص 151 – 172
* خانی، عبداله ؛ امیری، هادی و شامحمدی، محمدعلی، (1393) بررسی تاثیر انگیزههای شخصی مدیران ب عدم تقارن هزینهها در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال ششم، شماره اول ، صص 57 – 74
* خالقی مقدم، ح. و کرمی، ف، (1387)، پیشبینی سود با استفاده از مدل مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه. مطالعات تجربی حسابداری مالی
* زنجیردار، مجید ؛ غفاری آشتیانی، پیمان و مداحی، زهرا .(1393) . بررسی وتحلیل عوامل موثر بر رفتار چسبندگی هزینه. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم ؛ شماره 20 ، صص 79 – 91
* کردستانی، غلامرضا و مرتضوی، سید مرتضی (1391). شناسایی عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینههای شرکتها. مجله پژوهشهای حسابداری مالی، 13: 32 – 13.1
* مجتهدزاده، و. و فرشی، ز، (1391) بررسی رابطة محافظه کاری حسابداری و تصمیمات سرمایه گذاری مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسیهای حسابداری حسابرسی
* Ahmed, A. S. & Duellman, S. (2012). Managerial Overconfidence and Accounting Conservatism, Journal of Accounting Research, 51 (1):1-30.
* Anderson, M.C., Banker, R.D., Huang, R. & Janakiraman, S.N. (2007). Cost Bahavior and Fundamental Analysis of SG & A Costs. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 22 (1):1-28.
* Anderson, M. C., Banker, R. D. & Janakiraman, S.N. (2003). Are Selling, General,and Selling Administrative Costs Sticky? Journal of Accounting Research, 41 (1): 47-63.
* Bankery, R.D., Byzalovz, D., Plehn-Dujowichx, J.M. (2012). Demand Uncertainty and Cost Behavior, Working Paper, Temple University. http://astro.temple. edu/~dbyzalov/rigidity.pdf.
* Balakrishnan, R. & Gruca, T. S. (2008). Cost Stickiness and Core Competency: A Note, Contemporary Accounting Research, 25 (4): 993 1006.
* Campbell, T.C., Gallmeyer, M., Johnson, S.A., Rutherford, J. & Stanley, B. W. (2011). CEO optimism and forced turnover. Journal of Financial Economics, 101 (3): 695-712.
* Chen C, Lu H, Sougiannis T. Managerial Empire Building, Corporate Governance and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and dministrative Cost, AAA Management Accounting Section (MAS) Meeting Paper 2008.
* Chen, C. X., Gores, T., Nasev, J. (2013). Managerial Overconfidence and Cost . Stickiness Working Paper, Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract= 2208622.
* Cordeiro, L. .(2009). Managerial Overconfidence and Dividend Policy. Working Paper, London Business School
* Dierynck, B., Landsman, W.R. & Renders, A. (2012). Do Managerial Incentives Drive Cost Behavior? Evidence about the Role of the Zero Earnings Benchmark for Labor Cost Behavior in Private Belgian Firms. A Journal of the American Accounting Association, 87 (4): 1219-1246.
* Hirshleifer, D., Low, A. & Teoh, S. H. (2012). Are overconfident CEOs better innovators? The Journal of Finance, 67 (4): 1457-1498.
* Kramer, L.A and Liao, C.M. (2012). The Cost of False Bravado: Management Overcon_dence and its Impact on Analysts' Views. North American Finance Conference.
* Libby, R. & Rennekamp, K. (2012). Self QServing Attribution Bias, Overconfidence, and the Issuance of Management Forecasts. Journal of Accounting Research, 50 (1): 197-231.
* Malmendier, U. Tate, G. & Yan, J. (2011). Overconfidence and Early-life Experiences : The Effect of Managerial Traits on Corporate Financial Policies. The Journal of Finance, 66 (5): 1687-1733.
* Yasakuta, Kenji., & Kajiwara, Takehisa. (2011). Are “Sticky Costs” the Result of Deliberate Decision of Managers? available at: http://ssrn.com/=1444746