شناسایی عوامل موثر بر موفقیت دانشجویان رشته حسابداری در دروس حسابداری پیشرفته
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمحمدرضا شورورزی 1 , علی معقول 2 , مریم کده 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: اصول حسابداری, حسابداری میانه, ریاضیات, حسابداری پیشرفته, نمره آزمون ورودی,
چکیده مقاله :
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت دانشجویان رشته حسابداری در درس حسابداری پیشرفتهانجام شده است.از این رو تأثیر جنسیت، رشته تحصیلی دیپلم، نمره آزمون ورودی دانشگاه، میانگین نمرات دروساصول حسابداری، میانگین نمرات دروس حسابداری میانه و میانگین نمرات دروس ریاضیات دانشجویان به عنوانمتغیرهای مستقل بر عملکرد آنان در دروس حسابداری پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق،چگونگی ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق را در قالب 6 فرضیه و بر مبنای اطلاعات مربوط بهدانشجویان ورودی سال های 1382 تا 1386 در مقطع کارشناسی پیوسته رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامیواحد ، مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج بررسی فرضیه ها بر اساس آزمونهای آماری، ضریب همبستگی پیرسن،نشان می دهد که نمرات دانشجویان در آزمون ورودی t-test تحلیل رگرسیون خطی ساده، آنالیز واریانس و آزموندانشگاه، دروس اصول حسابداری، حسابداری میانه و ریاضیات به عنوان یک پیش بینی کننده عملکرد در درسحسابداری پیشرفته مهم می باشند. و هم چنین رشته تحصیلی دیپلم و جنسیت تأثیری بر عملکرد آن ها نداشته است
The main goal of this research is to indentify factors affecting on the success of accountingstudents (undergraduates) in the advanced accounting course. for this purpose, it evaluates theeffects of factors such as gender, diploma educational field, college entrance examinationscore, mean score of accounting principles, mean score of intermediate accounting and meanscore of mathematics courses and independent variables on the student’s achievements in theadvanced accounting course. this research analyze, relationship between independent anddependent variables by forming six hypotheses and based on data about students who hadbegun their education in accounting field at Azad Islamic university-Neishabour during2003-2007(Lunar hegira). The results of studies according to statistical tests, Pearsoncorrelation coefficient, simple linear regression analysis, variance analysis and T-Test haveshown that: There is a significant relationship between student’s scores of collegeentrance examination, accounting principles courses, intermediate accounting and mathematicand their achievements in learning advanced accounting subjects 1 and 2. In other words,better learning and more attempting can effect directly on students success in understandingof subjects of advanced accounting courses. Results of research have intermediate accounting,and mathematics, course play a role as predicator of achievement in advanced accountingcourse. There was found no significant relationship between student’s scores in advancedaccounting course whose diploma educational field has been (the) humanities, experimentalsciences or technical sciences. In other words, gender and education field may not affect onstudents achievement in learning of advanced accounting subjects. Results of research implythat these two factors can not be a significant predicator of performance in advancedaccounting course.
فهرست منابع
اسلامی بیدگلی، غلامرضا، ( 1385 )، میزگرد
آموزش و پژوهش حسابداری در ایران، مجله
حسابرس، پاییز، شماره 34 ، ص 30
شناسایی عوامل و » ،( اعتمادی، حسین، ( 1377
موانع رشد آموزش حسابداری در ایران و ارائه
پایان نامه دکتری ،« برنامه کارا و کارآمد در ایران
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
،( ثقفی، علی و محمد زاده نوین، عادل؛ ( 1371
اعتلائ آموزش حسابداری در کشورهای درحال »
فصلنامه بررسی های ،« رشد: بررسی موردی ایران
. حسابداری ، دانشگاه تهران، سال اول، شماره 2
رئیس زاده، محمدرضا؛ ( 1377 )، تعیین نیازها و
اولویت های آموزشی محتوای دروس حسابداری
از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین
درحرفه و ارایه الگویی موثر، رساله دکتری
دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحیقات تهران.
سلطانی، ایرج؛ ( 1377 )، چارچوب نظری جهت
برنامه ریزی بلندمدت آموزش عالی 1400 ، رساله
محمدرضا شورورزی، علی معقول و مریم کده
12 .
نوروش ،ایرج، ( 1382 )، "بررسی فرآیند تغییر
برنامه درسی وپیشنهاد یک برنامه درسی نوسازی
شده برای دوره کارشناسی رشته حسابداری"
، بررسیهای حسابداری وحسابرسی، شماره 32
. تابستان، ص 21
نوروش، ایرج، ( 1377 )، "بررسی رابطه کیفیت
گزارشگری مالی و تعداد حسابداران آموزش دیده
در واحدهای تجاری پذیرفته شده در بورس
اوراق بهادار تهران " بررسیهای حسابداری
. وحسابرسی ، شماره 24 و 25 ، تابستان، ص 8
تحقیقی پیرامون تدوین » ،( نوروش، ایرج؛ ( 1372
برنامه درسی دوره کارشناسی رشته حسابداری
مناسب برای نیازهای حرفه حسابداری و
پایان نامه دکتری دانشکده ،« حسابرسی در ایران
علوم اداری و مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران.
Allen, C. E. (1972), The growth of
accounting instruction since 1900. The
Accounting Review, 2, p. 150-166 .
Cheng K. W, (2007), The Curriculum
Design in Universities From the Perspective
of Providers in Accounting Education,
Education, Vol. 127, No. 4, PP:581-590
Ghaffari F, O. Kyriacou, R. Brennan,
(2008), Exploring the Implementation of
Ethics in U.K. Accounting Programs, Issues
in Accounting Education, Vol. 23, No. 2,
PP:183-198.
R. S. Kapalan. , (1987), "The Rise and Fall
of Management Accounting", Harvard
Business School.
Wijewardena, H and Roudaki, J. (1997),
Undergraduate Accounting Curriculum: the
Unique Case of Iran, Accounting Finance
Working Paper 97/06, School of Accounting
Finance, University of Wollongong, 1997