تحلیل محتوای کتابهای حسابداری بها و مدیریت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
شهناز مشایخ
1
,
مهناز محمودخانی
2
,
فاطمه گرامی راد
3
1 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
2 - دانش آموخته دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
کلید واژه: حسابداری مدیریت, کتاب, تحلیل محتوا, آموزش,
چکیده مقاله :
در آموزش عالی ایران، کتاب از مهمترین مؤلفههای لازم در امر آموزش است. وضعیت نشر و چاپ کتب درسی نشاندهنده وضعیت تعالی رشتهها است، از همین رو هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت نشر کتابهای حسابداری بها و مدیریت است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفادهشده است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای حوزه حسابداری بها و مدیریت در آخرین کتابشناسی توصیفی کتابخانه ملی تا پایان اسفندماه 1397 است. نتایج نشان داد از مجموع 803 کتاب، حدود 37 جلد قبل از سال 79 و مابقی بعدازآن منتشرشده است. فعالترین نویسنده این حوزه فریدون رهنمای رود پشتی، غلامرضا کرمی و جمشید اسکندری است. پرفروشترین کتاب با عنوان حسابداری صنعتی اثر اولف ماتز و از بین ناشران مؤثر، انتشارات سنجش برترین است. بهطورکلی 1568 نفر در نوشتن کتابها مشارکت داشتهاند که از این تعداد از 85 درصد مرد و 15 درصد زن است. ازنظر شیوه تدوین کتب 80 درصد آثار حاصل تألیف، 13 درصد حاصل ترجمه و 7 درصد نیز حاصل گردآوری است. همچنین 51 درصد آثار حاصل مشارکت گروهی و 49 درصد سهم آثار انفرادی است.
The book is one of the most important necessary components of education in higher education of Iran. The state of publishing and printing of textbooks indicates the situation of excellence of the disciplines, Therefore the main purpose of this study is to investigate the publishing status of cost accounting and management accounting books. In this research, a quantitative content analysis method has been used. The statistical population includes all books in the field of cost accounting and management accounting in the latest descriptive bibliography of the National Library until the end of March 2019. The results indicated that out of a total of 803 books, about 37 volumes were published before 2000, and the rest after that. The most active writer in this field is Jamshid Eskandari. The best-selling book, cost Accounting, by Adolph Matz, is one of the most influential publishers of Sanjesh Publications. A total of 1,568 people contributed to the writing of the books, of which 85% were men and 15% women. 80% of the works are compiled by book authorship, 13% by translation, and 7% by compilation. Also, 51% of the works are the result of group participation and 49% are the individual works.
_||_