تحلیل محتوای کتابهای حسابداری بها و مدیریت
الموضوعات : حسابداری مدیریت
شهناز مشایخ
1
(دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران، (نویسنده مسئول))
مهناز محمودخانی
2
(دانش آموخته دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران)
فاطمه گرامی راد
3
(دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: حسابداری مدیریت, کتاب, تحلیل محتوا, آموزش,
ملخص المقالة :
در آموزش عالی ایران، کتاب از مهمترین مؤلفههای لازم در امر آموزش است. وضعیت نشر و چاپ کتب درسی نشاندهنده وضعیت تعالی رشتهها است، از همین رو هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت نشر کتابهای حسابداری بها و مدیریت است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفادهشده است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای حوزه حسابداری بها و مدیریت در آخرین کتابشناسی توصیفی کتابخانه ملی تا پایان اسفندماه 1397 است. نتایج نشان داد از مجموع 803 کتاب، حدود 37 جلد قبل از سال 79 و مابقی بعدازآن منتشرشده است. فعالترین نویسنده این حوزه فریدون رهنمای رود پشتی، غلامرضا کرمی و جمشید اسکندری است. پرفروشترین کتاب با عنوان حسابداری صنعتی اثر اولف ماتز و از بین ناشران مؤثر، انتشارات سنجش برترین است. بهطورکلی 1568 نفر در نوشتن کتابها مشارکت داشتهاند که از این تعداد از 85 درصد مرد و 15 درصد زن است. ازنظر شیوه تدوین کتب 80 درصد آثار حاصل تألیف، 13 درصد حاصل ترجمه و 7 درصد نیز حاصل گردآوری است. همچنین 51 درصد آثار حاصل مشارکت گروهی و 49 درصد سهم آثار انفرادی است.
_||_