تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
محورهای موضوعی : جامع الفقهیه
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، گروه فقه و حقوق، مشهد، ایران
کلید واژه: مصلحت, مفسده, تبعیت, احکام,
چکیده مقاله :
امری سودمند که موجب انتفاع معنوی یا مادی گردد و نقطهی مقابل آن فساد باشد، مصلحت است.در رابطهی با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد دو نظریهی اصلی وجود دارد:الف: اندیشهی انکار، به اشاعره نسبت داده شده است که معتقدند در ذات هیچ فعلی مصلحت یامفسدهای نهفته نیست که احکام تابع آنها باشد، بلکه امر یا نهی شارع مصلحت و مفسده را درافعال به وجود میآورد.ب: اندیشهی اثبات،گاهی به همهی عدلیه و گاهی به مشهور عدلیه نسبت داده شده است و بر اینباورند که احکام الهی از مصالح و مفاسدی که از قبل در افعال وجود دارد، تبعیت می کنند هر چندقابل درک برای ما نباشند.
The following of religious commandments after prudence andcorruptions. The prudence means a beneficial issue which producesspiritual or material advantage which is the opposite point tocorruption. Inreletionwiththe followingofreligious commandmentsofter prudencethere are two major principlesA- The thought of denial which is attributed to Eshaere whobelieve that no prudence or corruption etists inherently in the matterwhich is followed by the religious commandments, but thecommand or for bidding of the leg is lator produces prudence orcorruption in the actions.B-The thought of proving which is sometimes attributed to all therationalists or some of the most famous of them , believe that divinecommandments.Follow prudence and corruptions which already have produced inthe actions, although not understandable for us.