میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی و تاثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیسید محمد یونس فر 1 , علی صنایعی 2 , آرش شاهین 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: بازاریابی داخلی, توسعه کیفیت خدمات, بیمارستان افشار یزد, مشتریان درونی,
چکیده مقاله :
زمینه: با گسترش روز افزون اقتصاد خدماتی، سازمان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راه کارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می باشند. از مهم ترین عوامل جهت تحقق این هدف به خصوص در سازمان های خدماتی، کیفیت خدمات است. کیفیت خدمات یکی از ابزارهای بسیار مهم جهت ارضای نیازها و تحقق وفاداری مشتریان می باشد. تحقیقات گذشته نشان می دهد که سازمان ها برای داشتن کیفیت خدمات برتر، نیازمند داشتن کارکنان (مشتریان درونی) توانمند،پر انگیزه و دارای رفتارهای مشتری مدارانه هستند. امروزه با مطرح شدن دو ایده و مفهوم بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات، اهمیت و نقش تعیین کننده مشتریان درونی سازمان ها (کارکنان) در تحقق کیفیت خدمات بیش از پیش روشن تر شده است. هدف پژوهش: در این پژوهش با بررسی میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد یک راهبرد برای اجرای برنامه های سازمان و طراحی استراتژی هایی برای افزایش کیفیت خدمات سازمان می باشد. روش ها:برای پردازش اطلاعات از چند نرم افزار از جمله SPSS 15 و Micro Soft Exel استفاده شده است. از روش های مختلف آماری توصیفی جهت بررسی و مقایسه ی اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه مورد استفاده گردیده است. در بخش مربوط به آمار استنباطی از آزمون t استفاده شده است. یافته ها: در این پژوهش شش سوال مورد بررسی قرار گرفت. از نظر مولفه امنیت شغلی 2/34 در صد، آموزش های متنوع و گسترده 08/37 درصد، ارائه پاداش و تشویق 67/37 درصد، تسهیم اطلاعات 91/41 درصد، توانمند سازی کارکنان 18/31 درصد، کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان 07/42 درصد می باشد. با توجه به نتایج، بیمارستان افشاریزد به اخذ 35/37 امتیازگردیده است، که نسبت به وضعیت مطلوب تعریف شده، امتیاز مطلوب را کسب نکرده است. نتیجه گیری: با توجه به رابطه مستقیم و مثبت بازاریابی داخلی و رضایت و تعهد پرسنل، سازمان می بایست از طریق تمرکز بر جنبه های بازاریابی داخلی اقدام به توجه به خروجی های کارکنان و به ویژه رضایت مندی سازمانی ایشان نماید. از جمله اقداماتی که می توان بازاریابی داخلی را تقویت نمود آگاهی یافتن از تغییرات ارزش در نظر کارکنان، درک شرایط بازار کار، شناخت بخش بندی های داخلی خاص کارکنان بر اساس شخصیت ها و خواسته ها، و طراحی استراتژی هایی برای مشتریانمی باشد.
Theme: With the expansion of the service economy, Organizations to acquire and maintain a sustainable competitive advantage Looking for new ways to attract and retain customers. The most important factors for achieving this goal Especially in service organizations, is Quality of Service. service quality One of the most important tools to satisfy needed the and customer loyalty is achieved. Past research shows, Organizations to have a top quality service, Requires having employees (internal customers) enabling, Having motivated and behaviors customer-oriented. Today introduced two idea and concept Internal marketing and service quality, Important in role determining the organization's customers internal (employees) in realization quality of services is clearer than ever. Purpose: This study reviews Scale survey of internal marketingTrying to create a strategy for the implementation of programs and Design strategies for Quality development of Service organization. Methodology: For processing information from multiple software including SPSS 15 and Microsoft Exel has been used. Descriptive statistics of different methods to evaluate and compare the data obtained through questionnaires that were used. Inferential statistics section of the t-test was used. Findings: Six questions were examined in this study. In terms of job security component scores 34/2 per cent, of broad education component scores 37/08 percent, offering a reward and encouragement of component scores 37/67 percent , in terms of information-sharing component scores 41/91 percent, employee empowerment component scores of 31/18 percent , reducin the gap between the staff of the component scores 42/07%. Data analysis results show that hospitals Afshar of 100 pointsconsidered to obtain 37/35. Result: regard relationship direct and positive Internal marketing and satisfaction and employee commitment, the organization must through the focus on internal marketing action according to output staff and Organizational satisfaction employee. of among measures can be enhanced internal marketing Knowledge finding of Value Changes in View employee, Understanding of qualification Labor market, understanding internal segmentation of special employee Based on the characters and desires, and Design strategies is for Customers.