تاثیر رویکردهای بازار محوری و کارآفرینی بر نوآوری: مورد قطعه سازان خودرو
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکیهان تاجدینی 1 , علیرضا معطوفی 2 , عبدالله ریاحی 3 , ناصر بهنام پور 4
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه لس راشز - سوئیس
2 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش مالی)، دانشگاه الغدیر تبریز
3 - ارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور گرگان
4 - دانشجوی دکتری آمار، دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: کارآفرین محوری, بازارمحوری, نوآوری محصولات, صنعت قطعه خودروسازی ایران,
چکیده مقاله :
تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیاتخود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجهبه نقاط قوت و ضعف خود هستند.علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه بین بازارمداری و کارآفرینی را باعملکرد سازمانی در شرکت های مختلف آشکار کرده اند، اثربخشی چنین متغیرهایی بر نوآوری محصولاتدر بنگاه های تجاری ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به اهمیت رویکردهای بازارمحوری وکارآفرین محوری در جهت بقا سازمان ها و مقابله با رقبا، این پژوهش با استفاده از داده های بدست آمدهاز بنگاه های تولیدکننده قطعات خودرو استان تهران، درصدد بررسی تاثیر این متغیرها بر نوآوریمحصولات جدید می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان م یدهد، اگرچه میزان حمایت مدیران از نوآوری محصول در بنگاه هایکارآفرین محور و بازارمحور دارای تفاوت معنی دار است، اما وجود تفاوت در سایر متغیرها از قبیل کیفیتمحصول، هم افزایی بازاریابی و تخصص در عرضه محصول جدید به بازار بین بنگاه های فوق معنادارنمی باشد. یافته های تحقیق ضمن ارتباط با ادبیات موجود در حوزه مورد بررسی، اطلاعات مناسبی راجهت اتخاذ رویکرد متعادل استراتژیک در اختیار مدیران قرار می دهد.
Continuous environmental changes threaten the maintenance of organizations. Thus, in order to survive, any enterprise needs an appropriate strategic approach that can take advantage of the environmental opportunity. Although marketing and strategic management researchers have shown the relationship between marketing and entrepreneurship in the organizational operation of different companies, the effect of such variables on the innovation of products are considered less in Iran’s business enterprises. Considering the importance of market and entrepreneurship orientation approaches for maintenance of organizations and confrontation with competitors, the present research, using data obtained from enterprises producing auto parts in Tehran province, plans to investigate the effect of such variables on the innovation of new products. Result of current research show that although support of managers is significant for innovation of the product in entrepreneurship and market orientation enterprises, the existence of difference in other variables such as the quality of the product, marketing synergy. and expertise in supplying the new product to the market is not significant between the aforementioned enterprises. The research findings, in addition to having relationship with the existent literature in the investigated area, will provide managers with appropriate information for adoption of a strategic balanced approach.