بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی با استفاده از تکنیک TOPSIS و AHP (مطالعه موردی: بانک تجارت)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیراضیه صمدی پور 1 , قاسمعلی بازآیی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت بازاریابی, جذب نقدینگی, بانک تجارت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی در سطح بانک تجارت صورت گرفته است. برای شناسایی مهم ترین معیارهای موثر بر جذب نقدینگی از تکنیک دلفی و برای تعیین اولویت معیارهای تحقیق حاضر از مدلهای تصمیمگیری چند معیاره و مدل AHP و برای انتخاب بهترین راهکار جذب نقدینگی مبتنی بر اولویت معیارهای مورد مطالعه از تکنیک TOPSIS استفاده شده است. جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل می دهند. در تکنیک دلفی از گروهی (10 نفره) و برای تکنیک سلسله مراتب تحلیل تعداد 30 نفر از خبرگان به عنواننمونه انتخاب شده اند و در مرحله نهایی کار که بر اساس ماتریس ارتباطات و تکنیک تاپسیس صورت گرفته از دیدگاه یک تیم کارشناسی از خبرگان استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه است. سه پرسشنامه در این تحقیق استفاده شده است: پرسشنامه دلفی، پرسشنامه خبرگان، پرسشنامه مبتنی بر ماتریس ارتباطات معیارهای اصلی و راهکارها. نتایج اولویتبندی معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش AHP بدین شرح می باشند: شاخص برداشت غیرمنتظره سرمایه سهام داران از بیشترین اولویت برخوردار است. شاخص های سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی، سپردههای پس انداز و در نهایت تسهیلات اعطایی در اولویت های بعدی قرار داشته اند. انتخاب بهترین راهکار جذب نقدینگی بر اساس معیارهای اصلی شناسایی شده با استفاده از تکنیک TOPSIS میتوان نتیجه گرفت بهترین گزینه جذب نقدینگی، تنوع صندوق است و راه کارهای افزایش خالص حساب بانک، افزایش حساب جاری نزد بانک مرکزی و سرانجام جذب سپرده در رتبه های بعدی قرار داشته اند.
The aim of present study is to investigate and evaluate the effective factors on marketing management of liquidity absorption in Tejarat Bank as an actual case. To identify the most important measures influencing on liquidity absorption, to prioritize criteria of present study and to select the best strategy for absorbing liquidity based on priority of studied criteria, Delphi technique, multi-criteria decision-making models and AHP, and TOPSIS technique are used, respectively. Participators included the experts and senior experts of studied area. Thirty experts were selected as sample by Delphi from a group including 10 members and by AHP. At the final stage based on communication matrix and TOPSIS, views of an expert team of experts were used. Data was mainly gathered by questionnaire. Three questionnaires were used: Delphi questionnaire, questionnaire related to experts, and a questionnaire based on communication matrix of main criteria and strategies. The results of prioritizing criteria using AHP concluded that unexpected withdrawal of equity capital is the highest in priority followed by conveyed policies of Central Bank (CB), saving deposits, investment deposits, demand deposit, proper resource management, investment and participations and adequate training for coworkers and finally granted facilities. It can be concluded that the best option for liquidity absorption using TOPSIS is fund diversity followed by strategies to net increase in bank account, increase in current account with CB, and finally deposit absorption.