بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق افزایش سرمایههای فکری گروه خودروسازی سایپا
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , الهام صمدزاده 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی (گرایش مدیریت بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, دیدگاه مبتنی بر منابع, سرمایههای فکری, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه رابطه ای, مزیت رقابتی پایدار,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش یافتن رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت با توانمندیهای دینامیک و مزیت رقابتی بنگاه است. مسئولیت اجتماعی استراتژیک با دیدگاه مبتنی بر منابع رابطه تگاتنگ دارد چرا که با تاثیرگذاری بر سرمایه فکری به عنوان بخش عظیمی از منابع ناملموس که جزء داراییهای ارزشمند، کمیاب، غیرقابل تقلید و غیرقابل جایگزین بنگاه ها می باشند،می تواند مزیت رقابتی پایداری را برای بنگاه ایجاد نماید. این پژوهش که از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد، با استفاده از پرسشنامهای با طیف پنجگانه لیکرت، بر روی 208 نفر از مدیران ارشد شرکتهای عضو گروه خودرو سازی سایپا که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از مباحث آمار استنباطی از جمله مدل معادلات ساختاری که خود شامل تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیراست، استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین مسئولیت اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و مزیت رقابتی پایدار، می توان استنباط نمود شرکتهای عضو گروه خودرو سازی سایپا قادر بوده اند با رعایت و اجرای اصول و ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکتها در جهت مدیریت موثر و ارتقاء سرمایههای فکری خویش گام برداشته و باعث تمایز شرکت در بین سایرین شوند.
The main objective of this research is to find the relationship between corporate social responsibility with dynamic capabilities and competitive advantage of the firm. Strategic corporate social responsibility has a close relationship with resource-based view because it influences intellectual capital as a large part of intangible resources, which is valuable, rare, inimitable and irreplaceable assets of the firms, can create sustainable competitive advantage for the firm. This study is an applied research in terms of aim and is a descriptive, survey and correlation research in terms of method, using a five-point Likert-type scale, was performed on 208 senior managers of Saipa Group’s firms who were selected through Simple Random Sampling. In data analysis, inferential statistics topics including structural equation modeling that includes confirmatory factor analysis and path analysis were used. Based on the results of testing research hypothesis, that there is a direct relationship between corporate social responsibility, intellectual capital and sustainable competitive advantage, the main research question was positively answered. Thus, it can be deduced that Saipa Group’s firms that form population of this study, with CSR implementation were able to effectively manage and enhance their intellectual capital and make themselves differentiate among others.