بررسی عوامل مؤثر بر مصرفکنندگان خرید اینترنتی با روش گرند تئوری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمهدی محمودزاده 1 , حسین ذوالفقار دهنوی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: عوامل مؤثر, مدل, گرند تئوری, خرید اینترنتی, مصرفکننده,
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر ما شاهد گسترش و پیشرفتهایی در زمینه ارتباطات و اطلاعات به صورت گستردهای هستیم. یکی از بسترهایی که تحت تأثیر این عامل قرار گرفته است بحث خرید اینترنتی میباشد که این عامل زمینهای را فراهم آورده است تا فروشندگان و خریداران به صورت مستقیم و فراتر از محدودیتهای موجود در خرید سنتی با یکدیگر در تعامل قرار گیرند. هدف از این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان در خرید اینترنتی میباشد. از آنجایی که مصرفکنندگان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرند که میتواند بر تصمیم خرید آنها تأثیرگذار باشد ضروری است تا به بررسی این موضوع به صورت روش گرندد تئوری پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف با 14 متخصص در زمینه بازارایابی و مدیریت بازرگانی مصاحبههای ساختارمندی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل زمینهای (ویژگی کالا، فرآیند خرید، ریسک خرید، ویژگیهای مشتریان، ادراک مشتریان از خرید و ...)، علی (فرهنگسازی در جامعه، آموزش مهارتهای عمومی و فردی و پذیرش اینترنت و احساس کنترل)، راهبردها (تدوین راهبردهای آموزشی و پژوهشی، بینش استراتژیک و تدوین رسالت و اهداف کلان) و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، ارزش سودگرا، ارزش لذت جویانه، ارزش محصول، تسهیلات) بدین شرح میتواند مورد توجه قرار گیرد. در نهایت میتوان بیان نمود که توجه به این عوامل میتواند یک استارتاپ اینترنتی را با رهبردهای صحیحی جهت جذب و افزایش مشتریان روبرو سازد.
In the last decades, we have witnessed a wide range of communications and information developments. One of the platforms that has been affected by this factor, it’s about online shopping. This factor has paved the way for sellers and buyers to interact directly and beyond the constraints of traditional shopping. The purpose of this article is to investigate the factors affecting consumer behavior in online shopping. Since consumers are influenced by various factors that can affect their purchasing decision, it is necessary to investigate this issue in a grand theory approach. To achieve this, structured interviews were conducted with 14 experts in marketing and business management. The research findings show that contextual factors (product characteristics, purchasing process, purchasing risk, customer characteristics, customer perception of purchasing, etc.), causal factors (cultural development in society, general and individual skills training) And Internet acceptance and sense of control), strategies (formulating educational and research strategies, strategic insights and formulating mission and macro goals) and outcomes (social consequences, utilitarian value, pleasure value, product value, facilities) can be addressed. To be. Finally, it can be stated that paying attention to these factors can provide an online startup with the right strategies to attract and grow customers.
