بررسی عوامل مؤثر بر مصرفکنندگان خرید اینترنتی با روش گرند تئوری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمهدی محمودزاده 1 , حسین ذوالفقار دهنوی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: عوامل مؤثر, مدل, گرند تئوری, خرید اینترنتی, مصرفکننده,
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر ما شاهد گسترش و پیشرفتهایی در زمینه ارتباطات و اطلاعات به صورت گستردهای هستیم. یکی از بسترهایی که تحت تأثیر این عامل قرار گرفته است بحث خرید اینترنتی میباشد که این عامل زمینهای را فراهم آورده است تا فروشندگان و خریداران به صورت مستقیم و فراتر از محدودیتهای موجود در خرید سنتی با یکدیگر در تعامل قرار گیرند. هدف از این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان در خرید اینترنتی میباشد. از آنجایی که مصرفکنندگان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرند که میتواند بر تصمیم خرید آنها تأثیرگذار باشد ضروری است تا به بررسی این موضوع به صورت روش گرندد تئوری پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف با 14 متخصص در زمینه بازارایابی و مدیریت بازرگانی مصاحبههای ساختارمندی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل زمینهای (ویژگی کالا، فرآیند خرید، ریسک خرید، ویژگیهای مشتریان، ادراک مشتریان از خرید و ...)، علی (فرهنگسازی در جامعه، آموزش مهارتهای عمومی و فردی و پذیرش اینترنت و احساس کنترل)، راهبردها (تدوین راهبردهای آموزشی و پژوهشی، بینش استراتژیک و تدوین رسالت و اهداف کلان) و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، ارزش سودگرا، ارزش لذت جویانه، ارزش محصول، تسهیلات) بدین شرح میتواند مورد توجه قرار گیرد. در نهایت میتوان بیان نمود که توجه به این عوامل میتواند یک استارتاپ اینترنتی را با رهبردهای صحیحی جهت جذب و افزایش مشتریان روبرو سازد.
In the last decades, we have witnessed a wide range of communications and information developments. One of the platforms that has been affected by this factor, it’s about online shopping. This factor has paved the way for sellers and buyers to interact directly and beyond the constraints of traditional shopping. The purpose of this article is to investigate the factors affecting consumer behavior in online shopping. Since consumers are influenced by various factors that can affect their purchasing decision, it is necessary to investigate this issue in a grand theory approach. To achieve this, structured interviews were conducted with 14 experts in marketing and business management. The research findings show that contextual factors (product characteristics, purchasing process, purchasing risk, customer characteristics, customer perception of purchasing, etc.), causal factors (cultural development in society, general and individual skills training) And Internet acceptance and sense of control), strategies (formulating educational and research strategies, strategic insights and formulating mission and macro goals) and outcomes (social consequences, utilitarian value, pleasure value, product value, facilities) can be addressed. To be. Finally, it can be stated that paying attention to these factors can provide an online startup with the right strategies to attract and grow customers.
الفت، ل.، خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1390). "شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویتبندی آنها با استفاده از ANP فازی"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 1 (7)، صص. 54-19.
استراس، آنسلم. و کوربین، جولیت. (1385). "اصول روش تحقیق کیفی؛ نظریه مبنایی: رویهها و شیوهها"، ترجمه بیوک محمدی. تران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
استراوس، انسلم. و جولیت، کربین. (1390). "مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای"، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نی.
الحسینی، س. و محمدی، ف. (1393). "خریدهای اینترنتی و ارزش مصرفکنندگان"، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 15، صص. 82-59.
امیدی، ف. و زاج، ز. (1396). "شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر انگیزه خرید آنلاین در مصرفکنندگان با استفاده از روش تاپسیس"، دوره 2، شماره 2(4)، صص. 76-65.
انصاری، ن. (1389). "اسلام و مصرفگرایی نوین"، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر در ارتباطات.
تقیزاده، م. و دهدشتی، ز. (1390). "بررسی عوامل مؤثر بر خریدهای اینترنتی بر اساس سلسله مراتب یادگیری استاندارد"، نهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت. گروه پژوهشی صنعتی آریانا.
حاجیحیدری، ن. و هاشمی، ن. (1392). "مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسهای دردو جامعه"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 7، شماره 82، صص. 82-44.
شاهین، آ. و صالحزاده، ر. (1390). "طبقهبندی نیازهای مشتریان و تجزیه و تحلیل رفتار آنها با استفاده از الگوی تلفیقی کانو و قوانین انجمنی"، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 1، شماره 2، صص. 16-1.
شیبانی، ح. و مشعلی، ب. (1392). "بررسی عوامل اثرگذار بر خرید اینترنتی در شهر تهران"، پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتی ـغیرانتفاعی - دانشگاه علم و فرهنگ تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
علیخانزاده، ا. و خانی، ن. (1385). "تجارت الکترونیک"، چاپ اول، انتشارات علوم رایانه.
عنایت،ح. و نیمهبند، ی. (1394). "کاوش بسترها و پیامدهای اختلالات جنسی در فرآیند طلاق بر اساس رویکرد گرند تئوری"، فصلنامه ارمغان دانش، دوره 20، شماره 12، صص. 1145-1130.
فلیک، اووه. (1388). "درآمدی بر پژوهش کیفی"، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
قاضیزاده، م.، سرداری، ا.، زندیه، ز. و روشن قیاسی، ر. (1391). "تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه مورد: شرکت قطارها مسافر رجاء)"، راهبردهای بازرگانی، دانشور رفتار، دو فصلنامه دانشگاه شاهد، دوره 10، شماره 1، صص. 120-101.
محمدی، ع. و شیخ، ر. (1393). "قاعدهمندسازی و پیشبینی رفتار مشتریان براساس نظریه مجموعه راف و شاخص قابلیت پذیرش و رد (مطالعه موردی: تلفن همراه سونیاریکسون)"، مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 1، صص. 166-145.
مرشدلو، م. و کرباسی، ع. (1394). "بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرفکننده نسبت به تصمیم خرید آنلاین"، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت - اقتصاد و حسابداری.
موون، ج. و مینور، م. (1381). "رفتار مصرفکننده"، ترجمه عباس صالح اردستانی، تهران: چاپ آثار
میرغفوری، ح. و شفیعی، م. (1392). "تحلیلی بر عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی با استفاده از چارچوب معادلات ساختاری و رویکرد شبکههای عصبی"، پایاننامه. غیر دولتی-مؤسسههای آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی - مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده علوم انسانی.
منصوریان، ی. (1386). "گراندد تئوری: نظریهسازی استقرایی بر اساس دادههای واقعی"، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت
نظرپور، ح.، خاشعی، و.، دهدشتی، ز. و محمدیان، م. (1395). "خانواده و الگوی مصرف؛ تحلیلی کیفی بر الگوهای رفتار خرید مبتنی بر نظریههای سبک زندگی"، فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، دوره 10، شماره 34، صص. 106-71.
Arora, N. & Rahul, M. (2017). “The impact of trust on online shopping attitude among women shoppers in India”, International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, Vol. 15(3), PP. 360-381.
Seung-Hee, L., Jane E, W. & Kwangho, J. (2017). “The influence of need for touch and gender on Internet shopping attitudes among Korean consumers”, International Journal of Fashion Design, Technology and Education, Vol. 10(2), PP. 230-239.
Chechen, L., Hong-Nan, L., Margaret Meiling, L. & Sophea, C. (2017). “Factors influencing online shoppers’ repurchase intentions: The roles of satisfaction and regret”, Information & Management, Vol. 54(5). PP. 651-668.
Quaddus, M. & Achjari, D. (2005). “A model for electronic commerce success”, Telecommunication Policy, Vol. 29. PP. 127-152.
Norazah, M.S. & Norbayah, M.S. (2017). “Modeling the determinants of consumers' attitudes toward online group buying: Do risks and trusts matters?”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 36, PP. 180-188.
Soopramanien, D.G.R. & Robertson, A., (2006). “Adoption And Usage Of Online Shopping: An Empirical Analysis of the Characteristics of Buyers, Browsers and Non-Internet Shoppers”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 14(1), PP. 73-82.
Vincent Cheow Sern, Y., See-Kwong, G. & Rezaei, S. (2017). “Consumer experiences, attitude and behavioral intention toward online food delivery (OFD) services”, Journal of Retailing and Consumer Services, 35. PP. 150-162.
SivaKumar, A. & Gunasekaran, A. (2017). “An Empirical Study on the Factors Affecting Online Shopping Behavior of Millennial Consumers”, Journal of Internet Commerce, Vol. 16(3).
Turban, E., King, D. & Lee, J. (2010), “Ting Peng Liang”Electronic Commerce”, A Managerail Perspective. 108-124.
Thananuraksakul, S. (2018). “ Factors Influencing Online Shopping Behavior Inten: A Study of Thai Consumers”, AU Journal of Management, Vol. 5(1).
_||_الفت، ل.، خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1390). "شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویتبندی آنها با استفاده از ANP فازی"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 1 (7)، صص. 54-19.
استراس، آنسلم. و کوربین، جولیت. (1385). "اصول روش تحقیق کیفی؛ نظریه مبنایی: رویهها و شیوهها"، ترجمه بیوک محمدی. تران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
استراوس، انسلم. و جولیت، کربین. (1390). "مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای"، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نی.
الحسینی، س. و محمدی، ف. (1393). "خریدهای اینترنتی و ارزش مصرفکنندگان"، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 15، صص. 82-59.
امیدی، ف. و زاج، ز. (1396). "شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر انگیزه خرید آنلاین در مصرفکنندگان با استفاده از روش تاپسیس"، دوره 2، شماره 2(4)، صص. 76-65.
انصاری، ن. (1389). "اسلام و مصرفگرایی نوین"، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر در ارتباطات.
تقیزاده، م. و دهدشتی، ز. (1390). "بررسی عوامل مؤثر بر خریدهای اینترنتی بر اساس سلسله مراتب یادگیری استاندارد"، نهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت. گروه پژوهشی صنعتی آریانا.
حاجیحیدری، ن. و هاشمی، ن. (1392). "مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسهای دردو جامعه"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 7، شماره 82، صص. 82-44.
شاهین، آ. و صالحزاده، ر. (1390). "طبقهبندی نیازهای مشتریان و تجزیه و تحلیل رفتار آنها با استفاده از الگوی تلفیقی کانو و قوانین انجمنی"، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 1، شماره 2، صص. 16-1.
شیبانی، ح. و مشعلی، ب. (1392). "بررسی عوامل اثرگذار بر خرید اینترنتی در شهر تهران"، پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتی ـغیرانتفاعی - دانشگاه علم و فرهنگ تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
علیخانزاده، ا. و خانی، ن. (1385). "تجارت الکترونیک"، چاپ اول، انتشارات علوم رایانه.
عنایت،ح. و نیمهبند، ی. (1394). "کاوش بسترها و پیامدهای اختلالات جنسی در فرآیند طلاق بر اساس رویکرد گرند تئوری"، فصلنامه ارمغان دانش، دوره 20، شماره 12، صص. 1145-1130.
فلیک، اووه. (1388). "درآمدی بر پژوهش کیفی"، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
قاضیزاده، م.، سرداری، ا.، زندیه، ز. و روشن قیاسی، ر. (1391). "تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه مورد: شرکت قطارها مسافر رجاء)"، راهبردهای بازرگانی، دانشور رفتار، دو فصلنامه دانشگاه شاهد، دوره 10، شماره 1، صص. 120-101.
محمدی، ع. و شیخ، ر. (1393). "قاعدهمندسازی و پیشبینی رفتار مشتریان براساس نظریه مجموعه راف و شاخص قابلیت پذیرش و رد (مطالعه موردی: تلفن همراه سونیاریکسون)"، مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 1، صص. 166-145.
مرشدلو، م. و کرباسی، ع. (1394). "بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرفکننده نسبت به تصمیم خرید آنلاین"، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت - اقتصاد و حسابداری.
موون، ج. و مینور، م. (1381). "رفتار مصرفکننده"، ترجمه عباس صالح اردستانی، تهران: چاپ آثار
میرغفوری، ح. و شفیعی، م. (1392). "تحلیلی بر عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی با استفاده از چارچوب معادلات ساختاری و رویکرد شبکههای عصبی"، پایاننامه. غیر دولتی-مؤسسههای آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی - مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده علوم انسانی.
منصوریان، ی. (1386). "گراندد تئوری: نظریهسازی استقرایی بر اساس دادههای واقعی"، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت
نظرپور، ح.، خاشعی، و.، دهدشتی، ز. و محمدیان، م. (1395). "خانواده و الگوی مصرف؛ تحلیلی کیفی بر الگوهای رفتار خرید مبتنی بر نظریههای سبک زندگی"، فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، دوره 10، شماره 34، صص. 106-71.
Arora, N. & Rahul, M. (2017). “The impact of trust on online shopping attitude among women shoppers in India”, International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, Vol. 15(3), PP. 360-381.
Seung-Hee, L., Jane E, W. & Kwangho, J. (2017). “The influence of need for touch and gender on Internet shopping attitudes among Korean consumers”, International Journal of Fashion Design, Technology and Education, Vol. 10(2), PP. 230-239.
Chechen, L., Hong-Nan, L., Margaret Meiling, L. & Sophea, C. (2017). “Factors influencing online shoppers’ repurchase intentions: The roles of satisfaction and regret”, Information & Management, Vol. 54(5). PP. 651-668.
Quaddus, M. & Achjari, D. (2005). “A model for electronic commerce success”, Telecommunication Policy, Vol. 29. PP. 127-152.
Norazah, M.S. & Norbayah, M.S. (2017). “Modeling the determinants of consumers' attitudes toward online group buying: Do risks and trusts matters?”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 36, PP. 180-188.
Soopramanien, D.G.R. & Robertson, A., (2006). “Adoption And Usage Of Online Shopping: An Empirical Analysis of the Characteristics of Buyers, Browsers and Non-Internet Shoppers”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 14(1), PP. 73-82.
Vincent Cheow Sern, Y., See-Kwong, G. & Rezaei, S. (2017). “Consumer experiences, attitude and behavioral intention toward online food delivery (OFD) services”, Journal of Retailing and Consumer Services, 35. PP. 150-162.
SivaKumar, A. & Gunasekaran, A. (2017). “An Empirical Study on the Factors Affecting Online Shopping Behavior of Millennial Consumers”, Journal of Internet Commerce, Vol. 16(3).
Turban, E., King, D. & Lee, J. (2010), “Ting Peng Liang”Electronic Commerce”, A Managerail Perspective. 108-124.
Thananuraksakul, S. (2018). “ Factors Influencing Online Shopping Behavior Inten: A Study of Thai Consumers”, AU Journal of Management, Vol. 5(1).