بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و امنیت ادراک شده خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه برند
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمحسن خون سیاوش 1 , الیکا امیراصل 2 , مجید محمدی پور پامساری 3
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش "بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و امنیت ادراک شده خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه برند" در صنعت بانکداری اینترنتی میباشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت؛ توصیفیپیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز میباشد. حجم نمونه با توجه به تعداد عاملهای مطالعه حاضر بر اساس متغیرهای پنهان و روابط میان متغیرها محاسبه میگردد. تعداد 700 نفر معادل پانزده برابر تعداد متغیرهای پنهان و روابط بین آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده است. سؤالات پرسشنامه با عنایت به اهداف تحقیق و ماهیت موضوعی پژوهش در طیف لیکرت هفت گزینهای طراحی شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جهت بررسی نرمال بودن و یا نبودن توزیع دادهها از آزمون نرمالیتی و همچنین جهت بررسی فرضیهها از معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS22 استفاده شده است. در این مطالعه کیفیت عرضه شده (توزیع) و کیفیت نتیجه به عنوان ابعاد سنجش کیفیت ادراک شده خدمات جهت بررسی فرآیند استفاده از خدمات الکترونیکی و همچنین نتیجهای که مشتری پس از استفاده از خدمات بدست میآورد در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، فرضیههای تحقیق در سطح اطمینان 95% تأیید شدهاند. متغیر کیفیت ادراک شده خدمات (که با ابعاد کیفیت عرضه شده (توزیع) و کیفیت نتیجه سنجیده شده است) و امنیت ادراک شده به عنوان متغیرهای مستقل و متغیرهای اعتماد، رضایت و وفاداری بعنوان متغیر میانجی بوده و تأثیر مثبت متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته ارزش ویژه برند تأیید شده است. نتایج این پژوهش به مدیران بازاریابی بانکها توصیه میکند جهت ایجاد ارزش ویژه برند توجه خود را به فرآیند ارائهی خدمات بانکداری اینترنتی و همچنین نتیجهای که برای مشتری حاصل میشود و در نهایت برقراری امنیت در این صنعت به بهترین نحو معطوف نمایند. پیشنهاد میشود تحقیقات آتی جوامع مختلف آماری، مدلهای متفاوت سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی در صنایع متفاوت را مورد بررسی قرار دهند.
The purpose of this study is "Studying the effect of perceived e-service quality and perceived security on brand equity". The method used in this study from the point of purpose is applied research and from the point of matter is survey-descriptive research. The statistics population of this research was the students of Islamic Azad University Science and Research branch and Tehran Central branch. The sample size of the study is calculated according to the number of hidden variables and the hypotheses. Since the number of hidden variables and hypotheses is 15, 700 people is selected as the sample. The questions regard to the objectives of the study have been designed in Likert seven-option package. For data analyzing Spss22 software in two parts, descriptive and inferential statistics and to check normality of the distribution, and the hypotheses AMOS22 software is used. Delivery quality and outcome quality have been used as perceived e-service quality dimensions to investigate the process of using online services and also the outcome with which the customer is left. Based on the results obtained from the research, all of the research hypotheses are confirmed with confidence level of 95%. The results indicate that the perceived quality and perceived security formed through interaction with an online banking service positively affect customer trust and satisfaction, which in turn influence loyalty and brand equity. The results of this study suggests that marketing managers should pay attention to both the process of using the online service and the outcome of the process. Finally, they should provide their customers with the newest technology in order to secure the website. It is suggested that future researches examine different e-service quality measuring models and various statistical population in different industries.
