بررسی تأثیر مدل ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مشتریان شرکتهای لیزینگ - مورد مطالعه (شرکت لیزینگ خودرو غدیر)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفرشته صادقی آذر هریس 1 , احمد راه چمنی 2
1 - کارشناس بازاریابی و لیزینگ شرکت لیزینگ خودرو غدیر
2 - استاد و استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و مشغول به کار در شرکت صنایع گیتی پسند
کلید واژه: چارچوب ارزش ویژه مشتری, قصد خرید مشتریان, ارزش ویژه برند, ارزش ویژه رابطه, ارزش ویژه مطلوبیت, ارزش ویژه مشتری,
چکیده مقاله :
چکیده: در سالهای اخیر، محققان، مفهوم ارزش ویژه مشتری را به عنوان معیار کلی موفقیت در بازاریابی پیشنهاد کرده اند. صنعت لیزینگ نیز در این رابطه از این قاعده مستثنا نیست. مدلهای مختلفی در زمینه ارزش ویژه مشتری وجود دارد که ارزش ویژه مطلوبیت، ارزش ویژه رابطه و ارزش ویژه برند سه محرک اصلی آن میباشند که هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدل ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مشتریان شرکتهای لیزینگ مورد مطالعه: شرکت لیزینگ خودرو غدیر میباشد. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی و از نظر نوع ارتباط همبستگی میباشد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای با 52 سؤال استفاده گردید که پایایی آن از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. روایی این ابزار نیز از طریق روش( CVR )، مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان شرکت لیزینگ خودروی غدیر تشکیل میدهند. همچنین 400 مشتری به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق به منظور آزمون فرضیات از نرم افزار (AMOS) استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که از میان 21 فرضیه مورد بررسی تنها 2 فرضیه مورد پذیرش قرار نگرفتند که عبارتند از : 1- ارزش ویژه رابطه با قصد خرید مشتریان رابطه معناداری دارد. 2- ارزش ویژه مطلوبیت با قصد خرید مشتریان رابطه معناداری دارد. در بررسی وضعیت جنسیت افراد از بین افراد انتخاب شده برای بررسی 130 نفر زن و 254 نفر مردهستند. در بخش سن افراد نیز مشخص گردید که 40 درصد افراد بین36-45سال، 39/28 درصد زیر 25 سال، 79/19 درصد بین26-35سال، 33/8 درصد بین46-55سال و 6/2 درصد نیز در گروه سنی بالای 56 سال قرار داشته اند. کلید واژه: ارزش ویژه مشتری، ارزش ویژه مطلوبیت، ارزش ویژه رابطه، ارزش ویژه برند، قصد خرید مشتریان ، شرکت های لیزینگ ، چارچوب ارزش ویژه مشتری
ABSTRACT: Brand Are among the most valuable assets of a firm is considered. Attention to concepts such as brand equity, brand management and customer will result in achieving good rankings in mind. the role of Brands in the growing recognition of the company's product in the market today, is undeniable. The purpose of this study was to evaluate the customer value and customer perspectives to examine whether this is a valid method for evaluating the subjectivity and objectivity customers to buy the company provides or not? Moreover, this framework provides a systematic way to better resource allocation will attract customers? Does this marketing strategy with the aim of identifying factors affecting brand equity and equity compliance, facilitate and develop? In this study a questionnaire was used to investigate these questions and hypotheses. The reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Content validity was also reviewed and approved through cvr. The study population consisted of all the customers are chosen vehicle leasing company. 400 as well as the customer will be sampled and studied. In order to test the hypotheses of this study were used AMOS software. The results showed that only the relationship between willingness to buy and willingness to buy, and the relationship between brand equity and equity compliance was not confirmed. KEY WORDS: Customer equity, utility equity , relation equity , brand equity , customer purchase intention, leasing company; customer equity framework
_||_