شناسایی عوامل تاثیرگذار برپذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان مورد پژوهی: دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیسمیرا قاسمی 1 , منیژه حقیقی نسب 2 , مهدی ترکمان 3 , علی قاسمی 4
1 - شهرداری تهران
2 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا(س)
3 - ندارد
4 - کارمند بانک
کلید واژه: "رفتار پذیرش", " خدمات الکترونیک", "دولت الکترونیک", "دفاتر پیشخوان دولت",
چکیده مقاله :
در این تحقیق به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان در دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران پرداخته شده است. مدل مورد مطالعه در این تحقیق الگوی روابط بین متغیرهای مستقل ( ادراک از سودمندی، ادراک در راحتی استفاده، ادراک از کیفیت خدمات، خودکارآمدی رایانه ای و دسترسی) متغیرهای واسط ( نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و متغیر وابسته ( قصد و نیت استفاده) را مورد آزمون قرار می دهد. جامعه آماری شامل شهروندان مراجعه کننده به دفاتر الکترونیک پیشخوان دولت در شهر تهران (زمستان 1392) می باشند که تعداد 352 نفر از آنان بصورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و در تحقیق مشارکت داشته اند. نتایج نشان دادند کلیت مدل ارائه شده قابل تایید است. کنترل رفتاری ادراکی، نگرش و هنجارهای ذهنی نسبت به خدمات دولت الکترونیک بر قصد استفاده ازآن تاثیر مثبت دارد. همچنین خود کارآمدی رایانه ای رابطه معنی داری با کنترل رفتاری درک شده نشان می دهد. پیشنهاد اصلی منتج از این پژوهش به سیاستگزاران دولت الکترونیک (با توجه به معناداری خود کارآمدی رایانه ای شهروندان تهرانی) فراهم نمودن امکان استفاده از سامانه فراگیر دولت الکترونیک (One stop portal) با دسترسی مستقیم شهروندان به این خدمات از طریق گسترش اینترنت پرسرعت است. برای بهبود شیوه خدمت رسانی در دفاتر خدمات پیشخوان دولت نیز پیشنهادهایی ارائه شده است.
The thesis's abstract (includes, precise goals, methods of performance and gained conclusions): This inquiry has been paid on identification of the effective factors on adoption of electronic government services from the point of citizen's view with a survey on the government counter offices in the city of Tehran .The model of research in this inquiry examines the pattern of relation between independent variables (perception of usefulness, perception from ease of use, perception of quality of services, computer self-efficacy and accessibility) middle variables(Attitude, subjective norms and perceived behavioral control, and dependent variable (intention to use). Statistical population includes Citizens who apply for services to government counter offices. A random sample of 352 citizens have participated in research and completed the questionnaire. Perceived behavioral control, attitude and mental norms toward electronic government services has a positive effect on intention to use it. Computer self-efficacy represents the meaningful relationship with perceived behavioral control. An overall conclusion suggest that electronic government policymakers should provide direct access of citizens to these services via one stop portals with broadband internet access, meanwhile, improving the quality of services in government counter offices as well.
_||_