تاثیر رضایت شغلی، انگیزه کارکنان و فرهنگ سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان بیمارستان ها در منطقه یک تهران در دوران کرونا با تاکید نقش فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : -مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانیمسعود دارابی 1 , محمد رضا زاهدی 2 , سید مهدی حسینی 3
1 - استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه گرمسار، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, رضایت شغلی, انگیزه, عملکرد کارکنان, فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمانها و دولتها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا کنند. این مطالعه توضیح میدهد که فناوری، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان هاهای ملی منطقه ی یک تهران انگیزهای برای بهبود عملکرد، بهویژه در زمان همهگیری می باشد. روش پژوهش: تعداد 181 پرسشنامه بین کارمندان توزیع شد. پاسخ دهندگان باید معیارهای زیر را داشته باشند: حداقل دوره کاری یک ساله و حداقل تحصیلات دیپلم. متغیر وابسته عملکرد کارکنان است. متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، انگیزه و رضایت شغلی هستند. متغیر مداخله گر فناوری اطلاعات است. به دلیل وجود متغیر مداخله گر فرضیات پژوهش از روش تحلیل عاملی PLS و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و انگیزه تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارند و همینطور انگیزه و فرهنگ سازمانی از طریق فناوری اطلاعات تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان می گذارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه می تواند به عنوان مبنایی برای طراحی استراتژی های تجاری برای بهبود عملکرد کارکنان در یک محیط رقابتی برای ارتقای اعتبار یک بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.
Background and purpose: The spread of the Covid-19 disease for the past three years has forced many organizations and governments to formulate and implement ways to achieve the ultimate goals of the organization. In this, the role of technology is very important. With technology, all activities can continue. This study explains that technology, organizational culture and job satisfaction in the national hospitals of one district of Tehran are motivations to improve performance, especially during the epidemic. Methodology: 181 questionnaires were distributed among employees. Respondents must meet the following criteria: at least one year of work experience and at least a diploma. The dependent variable is employee performance. The independent variables are organizational culture, motivation and job satisfaction. Intervening variable is information technology. Due to the presence of intervening variables, research hypotheses were analyzed by PLS factor analysis method and using SPSS version 19 software. Findings: The results of the research show that organizational culture, job satisfaction, and motivation have a significant positive effect on employee performance, and also organizational culture and motivation through information technology have a significant impact on employee performance. Conclusion: The results of the study can be used as a basis for designing business strategies to improve the performance of employees in a competitive environment to improve the credibility of hospitals.
Kadir, M. A. H., & Amalia, L. The effect of job motivation, compensation, organizational culture towards job satisfaction and employee performance of the ministry of man power. International Journal of Business and Management, 2017; 6(5): 73–80.
2- Brati, Hagar; Erhegi, Hamidreza Barat. The effect of organizational justice and organizational climate on anti-productive behaviors. Organizational culture management, Y, Azar; Serhangi, Kamran and Ranjir, Hamidreza, 2012; 11(:(4 181-187. [in Persian]
3- Porter, L. W. Job attitudes in management, human relations; 1999.
4- Spector, P. E. Development of the work locus of control scale, Journal of Organizational Psychological; 20000.
5- Yong, J. Y., Yusliza, M.-Y., Ramayah, T., Chiappetta Jabbour, C. J., Sehnem, S., & Mani, V. Pathways towards sustainability in manufacturing organizations: Empirical evidence on the role of green human resource management. Business Strategy and the Environment, 2020; 29(1): 212–228
6- Hermawan, R. Optimizing employee engagement to improve human resources performance: A case study of A private university in facing the VUCA era. Technium Social Sciences Journal, 2020; 12: 196–205.
7- Nardo, R., Evanita, S., & Syahrizal, S. The effect of transformational leadership and nonphysical work environment on innovative behavior with work motivation as a mediation for employees of tour and travel companies in West Sumatera. 2nd Padang International Conference on Education, Economics Business and Accounting; 2019 (PICEEBA-2 2018).
8- Sapta, I. K. S., Landra, N., Supartha, I. W. G., Asih, D., & Setini, M. Public health welfare in digital-based resources transformation from social capital and information sharing: Creative industries from village. Systematic Reviews in Pharmacy, 2020; 11(6): 688–696.
9- Nurkholis, N., Dularif, M., & Rustiarini, N. W. Tax evasion and service-trust paradigm: A meta-analysis. Cogent & Management, 2020; 7(1): 1–20.
10- Cram, W. A., Proudfoot, J. G., & D’arcy, J. Organizational information security policies: a review and research framework. European Journal of Information Systems, 2017; 26(6): 605–641.
11- Belias, D., & Koustelios, A. Organizational culture and job satisfaction: A review. International Review of Management and Marketing, 2014; 4(2): 132.
12- Sihombing, S., Astuti, E. S., Al Musadieq, M., Hamied, D., & Rahardjo, K. The effect of servant leadership on rewards, organizational culture and its implication for employee’s performance. International Journal of Law and Management, 2018; 60(2): 505–516.
13- Qara Biglo, Hossein; Shadi Dizji, Behnam; Taleb Bidakhti, Abbas; Bahmani, Ali and Arjamand, Iman. Investigating the relationship between job performance and job satisfaction among the employees of the regional electricity company of Gilan province, the first national conference on management accounting and industrial engineering in organizations, Gachsaran: Islamic Azad University, Gachsaran branch; 2019. [In Persian]
14- Khanleri, Amir, Esfidani, Mohammad Rahim, & Mashaikhnia, Ali. Conceptual model of brand discourse power in the automobile industry with a structural-interpretive approach. Business Management, 2018; 11(2): 299-318. doi: 10.22059/jibm.2018.262521.3156. in Persian
15- Mardi Nasiripour, Sh.; Amir, A.; Niko Maram, H.; Behzadi, M.H. and Mardani, N. The Relation between Job Satisfaction and HSE Performance of Staff in the Molding Industry. Iranian Journal of Occupational Health. 2013; 10(6): 106- 120. [In Persian]
16- Esmaili, Mahmoudreza, & Saidzadeh, Heydar. The effect of job satisfaction on performance with the mediating role of organizational loyalty. Improvement and transformation management studies, 2016; 25(83): 51-68. doi: 10.22054/jmsd.2017.7478. [In Persian]
17- Namamian, Farshid, & Faiz Elahi, Sadegh. of innovation (case study: Ilam Industrial Town). Scientific Quarterly of Farhang Elam, 2014; 16(46 and 47): 161-174. [In Persian]
18- Sarmad, Venus; Hijazi, Elaha and Abbas Bazargan. Research methods in behavioral sciences; 2010. [In Persian]
19- Hari, J. F. Marketing research within a changing information environment. Boston: McGraw Hill; 2003.
20- Guan, Song, J, Li, D, On the advantages of computer multimedia aided English teaching Procardia Compute; 2018. Sci.131,727-732.2018.