طراحی الگویی جهت اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک با استفاده از معیار 5C
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهاداردکتر فرزانه حیدرپور 1 , مصطفی کارذبحی 2
1 - نویسنده اصلی و مسئول مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: تسهیلات اعتباری, ریسک اعتباری, اعتبارسنجی, معیار c5,
چکیده مقاله :
امروزه با توسعه فناوری ارتباطات، بازارهای مالی از رونق فزاینده ای برخوردار میباشند. باتوجه به رشد سریع حجم معاملات از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات و بحرانهای مالی، اهمیت شناسایی، محاسبه و مدیریت ریسک موسسات مالی را دو چندان برابر کرده است. در این مقاله تلاش شده است با معرفی انواع ریسک های حاکم بر موسسات مالی و شیوه های اعتبارسنجی رایج دنیا بتوان مدلی را طراحی نمود که به کارشناسان و استفاده کنندگان جهت تصمیم گیری کمک نماید. از اینرو 105 پرونده از میان پرونده های حقوقی بانک تجارت انتخاب و مدل بااستفاده از آنها طراحی و آزمایش گردید. نتایج حاصل با استفاده از شاخصهای آماری بیانگر برتری عنصر سرمایه نسبت به سایر عناصر و قدرت بالای تفکیک پذیری مدل در میان مشتریان خوش حساب و بد حساب بانک می باشد.
These days by progressing the relationship technology, financial marketsare developing. Because of increasing the demand of loans and emergingfinancial crisis, the importance of identifying, calculating and riskmanagement of financial entities is increased. In this paper is tried thatsome kinds of financial entities risks introduce and by designing a modelcan be help to users for decision making. Therefore 105 files of legalcustomers of Tejarat Bank were chosen and a model was designed andexamined. As a result the equity factor is the most important factor forrecognizing the proper or improper customer