قدرت دانش و هژمونی در فرایند جهانیشدن
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری
1 - ندارد
کلید واژه: گفتمان جهانی شدن, گفتمان اسلام سیاسی, قدرت, دانش, غیریتسازی, مفصلبندی, هژمونی,
چکیده مقاله :
میشل فوکو رابطه بین قدرت و دانش را رابطه ای دیالکتیکی تلقی می کند، در واقع قدرت مولد دانش و دانش مولد قدرت است، قدرت فوکویی قدرتی شناور و افقی است که مولفه بنیادین آن مویرگی بودن آن می باشد، قدرت و دانش نیز در درون گفتمان تولید می شود. گفتمان جهانی شدن، قدرت و دانش را در درون خود بازتولید می کند، قدرت فوکویی در وضعیت جهانی شدن منطبق با جامعه شبکه ای امانوئل کاستلز می باشد، به عبارتی قدرت شبکه ای و جامعه شبکه ای نوعی هم پوشی دارند. نگارنده بین وضعیت جهانی شدن و گفتمان جهانی شدن تمایز قائل است و در رویکرد گفتمانی به تحلیل جهانی شدن خواهد پرداخت، نگارنده به این سئوال خواهد پرداخت که، آیا از تعامل قدرت و دانش در گفتمان جهانی شدن این گفتمان هژمونیک گرایی را در دستور کار قرار داده است؟ نگارنده وضعیت پست مدرنیستی حاکم بر روابط بین الملل را مورد توجه قرار داده اما بر این نظر است که در تنازع گفتمانی، گفتمان جهانی شدن قدرت و دانشی را تولید میکند که در خدمت عملیاتی نمودن هژمونی این گفتمان است از سوی دیگر در قالب برجسته سازی و حاشیه رانی گفتمانی هر گفتمان به دنبال به حاشیه راندن گفتمان رقیب می باشد و با توجه به قدرت رسانه ای گفتمان جهانی شدن راهبرد برجسته سازی و حاشیه رانی عملیاتی می شود. از سوی دیگر دستگاه های ایدئولوژیک در خدمت گفتمان جهانی شدن می باشد که ایدئولوژی نولیبرالیسم را در سطح جهانی عملیاتی می سازد در واقع نولیبرالیسم به عنواندال مرکزی گفتمان جهانی شدن میباشد که به عناصر شناور معنا میبخشد. از آن جا که هر گفتمان به دنبال غیریت سازی است بنابراین اسلام سیاسی به عنوان غیر برای جهانی شدن می باشد بین غیریت سازی و تخاصم رابطه و پیوند نزدیکی وجود دارد. در شرایط نوین می توان تحلیل گفتمانی را در روابط بین الملل مطرح نمود.
Michel Foucault assumes the relation between power and knowledge as a dialectical one. In essence, power creates knowledge and knowledge creates power.According to Foucault, power is a floating and horizontal subject with "capillarity" as its basic element. Power and knowledge are actually createdwithin discourse.The discourse of globalization reproduces power and knowledge within itself. Foucauldian power in the context of globalization equals and conforms to Emanuel Castles' "network society". In other words,"network power" somehow overlaps "network society". The author distinguishes between the situation ofglobalization and the discourse of globalization and analyzes globalization with a discursive approach. The author will address this question that whether this discourse deals with hegemonism from the interaction of power and knowledge in the discourse of globalization. Being aware of the post-modernist situation of the international relations, the author of the present research believes that in the discursive struggle, the discourse of globalization creates a kind of power and knowledge which serves to make the hegemony of this discourse operational. on the other hand, within the framework of discursive accentuation and marginalization, every discourse tries to marginalize its rival discourse and regarding the dominant discourse of globalization the strategy of accentuation and marginalization becomes operational. On the other hand ideological forces are at the service of globalization discourse that makes neoliberalism operational throughout the world. In fact, neoliberalism acts as the "nodal point" for the globalization that ascribes meaning to the floating signifiers. since every discourse is to find antagonism, political Islam is defined as the "other" against the globalization. There is a close relation between antagonism and hostility. In the contemporary era,"discourse analysis" can be applied to the international relations.