طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمراد حیدری 1 , محمد نیکروان 2 , یداله عباس زاده سهرون 3 , حجت طاهری گودرزی 4
1 - دانشجوی دکترا، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2 - استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ، ایران
4 - استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ، ایران
کلید واژه: برونسپاری, بازاریابی, باشگاه ورزشی, لیگ برتر,
چکیده مقاله :
امروزه برون سپاری به عنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در دنیای کسب و کار شناخته شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی است.جامعه مورد پژوهش در بخش کیفی شامل 23 خبره در حوزه بازاریابی ورزشی میباشد که به روش اشباع نظری انتخاب گردید. محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان مدیریت دولتی و مدیریت ورزشی، به روش تحلیل کیفی و روش دلفی به شناسایی مؤلفهها و طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی پرداخت.جامعه آماری در بخش کمی آماری شامل کلیه کارکنان باشگاههای فوتبال لیگ برتر کشور (320 نفر) بوده که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی آن الگوی جامعی برای برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی طراحی شد. در بخش کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS، روابط بین عناصر و مؤلفههای الگوی حاضر در معرض آزمون کمّی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی به ترتیب اهمیت، شامل سرعت بازاریابی، کنترل مدیریت، کنترل قابلیتهای کلیدی، برنامهریزی مقدماتی، تأثیرات محیطی، تقویت بازاریابی، عملکرد باشگاه، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و تجزیه و تحلیل استراتژیک بود. نتایج پژوهش میتواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی در ارتباط با برون سپاری مورد توجه قرار گیرد.
Today, outsourcing is known as one of the effective strategies in the business world. The purpose of this research is to design the outsourcing model of marketing activities of sports clubs. The research community in the qualitative section includes 23 experts in the field of sports marketing who were selected by the theoretical saturation method. Through semi-structured interviews with public administration and sports management experts, the researcher identified the components and designed the outsourcing model of marketing activities of sports clubs using qualitative analysis and Delphi methods. 175 people were selected as a statistical sample by using the sample size table of Karjesi and Morgan. In its qualitative part, a comprehensive model was designed for outsourcing the marketing activities of sports clubs. In the quantitative part, the relationship between the elements and components of the present model was subjected to a quantitative test with the structural equation modeling method and Smart PLS software. Based on the findings of this research, the outsourcing of sports club marketing activities, in order of importance, included marketing speed, management control, key capability control, preliminary planning, environmental effects, marketing enhancement, club performance, service quality enhancement, cost reduction, and strategic analysis. . The results of the research can be considered for planning and providing solutions related to the marketing activities of sports clubs in connection with outsourcing.
_||_