شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیامیر ماهیان جاغرق 1 , شهریار خرازیان 2 , احسان اسداللهی 3 , میثم رضایی 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - استادیار موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: ورزش همگانی, مدلسازی معادلات ساختاری, مدل تاپسیس, شکاف بین نسلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به صورت آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل شامل اساتید علوم ورزشی و مدیریت ورزشی، متخصصین حوزه ورزش همگانی، خبرگان حوزه جامعه شناسی و جامعه شناسی ورزش و مدیران ورزشی سازمان های متولی امر ورزش مانند شهرداری ها، فدراسیون ورزش های همگانی و تفریحی و فدراسیون ورزش دانشجویی بود که با 14 نفر مصاحبه شد و در بخش کمی 384 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد. روش تجزیه تحلیل داده ها در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی مدلسازی معادلات ساختاری و مدل تاپسیس بود. یافته ها نشان کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی در دو مضمون اصلی (کارکردهای نسلی و ورزشی) و 6 مضمون فرعی قرار می-گیرد که نتایج مدل تحقیق نشان که مدل مفهومی پژوهش از برازیش مطلوبی برخوردار است. در نهایت یافته های مدل تاپسیس نشان داد تغییرات نسلی اولویت اول در بین کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی است، پس از آن تغییرات فرهنگی و تغییرات ورزشی قرار داشت. ارتباطات نیز آخرین اولویت پاسخ دهندگان بود. در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد مدیریت شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در جهت ایجاد همدلی در سیستم های اجتماعی داشته باشد.
The purpose of the current research was to identify and prioritize the functions of the generation gap in the development of public sports in the country using the TOPSIS model. This research was applied in terms of purpose, which was done in a mixed way. The statistical population included professors of sports science and sports management, experts in the field of public sports, experts in the field of sociology and sociology of sports, and sports managers of organizations in charge of sports such as municipalities, the Federation of Public and Recreational Sports, and the Federation of Student Sports, which with 14 People were interviewed and 384 questionnaires were distributed and collected in the quantitative section. The method of data analysis in the qualitative part was thematic analysis and in the quantitative part structural equation modeling and TOPSIS model. The findings show that the functions of the generational gap in public sports are placed in two main themes (generational and sports functions) and 6 sub-themes, and the results of the research model show that the conceptual model of the research has a good fit. Finally, the findings of the TOPSIS model showed that generational changes are the first priority among the functions of the intergenerational gap in public sports, followed by cultural changes and sports changes. Communication was also the last priority of the respondents.
_||_
Journal of Innovation in Sports Management Volume 2, Issue 4, Winter 2024 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
.
Identifying and prioritizing the functions of the generation gap in the development of public sports in the country using the TOPSIS model
Amir Mahian Jaghargh | PhD student in sports management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran |
Shahriar Kharazian 1 | Assistant Professor, Department of Sports Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran |
Ehsan Asadollahi | Assistant Professor, Sanabad Institute of Higher Education, Golbahar, Golbahar, Iran |
Meisam Rezaei | Assistant Professor, Department of Sports Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran |
Abstract
The purpose of the current research was to identify and prioritize the functions of the generation gap in the development of public sports in the country using the TOPSIS model. This research was applied in terms of purpose, which was done in a mixed way. The statistical population included professors of sports science and sports management, experts in the field of public sports, experts in the field of sociology and sociology of sports, and sports managers of organizations in charge of sports such as municipalities, the Federation of Public and Recreational Sports, and the Federation of Student Sports, which with 14 People were interviewed and 384 questionnaires were distributed and collected in the quantitative section. The method of data analysis in the qualitative part was thematic analysis and in the quantitative part structural equation modeling and TOPSIS model. The findings show that the functions of the generational gap in public sports are placed in two main themes (generational and sports functions) and 6 sub-themes, and the results of the research model show that the conceptual model of the research has a good fit. Finally, the findings of the TOPSIS model showed that generational changes are the first priority among the functions of the intergenerational gap in public sports, followed by cultural changes and sports changes. Communication was also the last priority of the respondents. In a general conclusion, it should be mentioned that managing the generation gap as an important issue can play an important and decisive role in creating empathy in social systems.
Keywords: intergenerational gap, public sports, TOPSIS model, structural equation modeling
[1] * Corresponding Author: E-mail: Kharazian.Shahryar@yahoo.com
How to Cite: Sarmast M, Pourkiani M, Sayarnejad J. Identifying and prioritizing the functions of the generation gap in the development of public sports in the country using the TOPSIS model, Journal of Innovation in Sports Management, 2024; 2(4):83-96.
شناسایی و اولویتبندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس
امیر ماهیان جاغرق | دانشجو دکتری مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران |
شهریار خرازیان 1 | استادیار گروه مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران |
احسان اسداللهی | استادیار موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران |
میثم رضایی | استادیار گروه مدیریت ورزش، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران |
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به صورت آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل شامل اساتید علوم ورزشی و مدیریت ورزشی، متخصصین حوزه ورزش همگانی، خبرگان حوزه جامعه شناسی و جامعهشناسی ورزش و مدیران ورزشی سازمانهای متولی امر ورزش مانند شهرداریها، فدراسیون ورزشهای همگانی و تفریحی و فدراسیون ورزش دانشجویی بود که با 14 نفر مصاحبه شد و در بخش کمی 384 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد. روش تجزیه تحلیل دادهها در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی مدلسازی معادلات ساختاری و مدل تاپسیس بود. یافتهها نشان کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی در دو مضمون اصلی (کارکردهای نسلی و ورزشی) و 6 مضمون فرعی قرار میگیرد که نتایج مدل تحقیق نشان که مدل مفهومی پژوهش از برازیش مطلوبی برخوردار است. در نهایت یافتههای مدل تاپسیس نشان داد تغییرات نسلی اولویت اول در بین کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی است، پس از آن تغییرات فرهنگی و تغییرات ورزشی قرار داشت. ارتباطات نیز آخرین اولویت پاسخ دهندگان بود. در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد مدیریت شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم میتواند نقش مهم و تعیین کنندهای در جهت ایجاد همدلی در سیستمهای اجتماعی داشته باشد.
واژههاي کليدي: شکاف بین نسلی، ورزش همگانی، مدل تاپسیس، مدلسازی معادلات ساختاری
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: Kharazian.Shahryar@yahoo.com
ماهیان جاغرق امیر، خرازیان شهریار، اسداللهی احسان، رضایی میثم، شناسایی و اولویتبندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، زمستان 1402، 2(4): 83-96.
مقدمه
تعهد به نسل آینده از کنفرانس استکهلم در سال 1972 به مسائل بین المللی و توسعه پایدار وارد گردید. این مفهوم بر دو پایه بنا شده است؛ اولا زندگی بشری و وابستگی بشر به منابع طبیعی زمین، از جمله فرایند اکولوژی و در نتیجه وابستگی لاینفک تمام نسلها به شرایط محیط زیست. ثانیا انسان همواره در حال ایجاد تغییر در محیط خود میباشد که در نتیجه این موضوع مطرح شد که انسانهای نسل حاضر، تعهدی در نگهداری از سیاره زمین برای تضمین حقوق نسلهای آینده بر عهده دارند. بنابراین حقوق نسلهای آینده سبب میگردد تا در فعالیتها و برنامهها این مساله را مدنظر قرار داد (بارتولینی و ساراسینو1، 2018). در مورد توجه به نسل آینده ماده 4 کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان در سال 1972، آگاهی کشورها را درباره وظیفه آنان برای حصول اطمینان از شناسایی، حمایت، حفاظت، معرفی و انتقال میراق فرهنگی و طبیعی موجود در قلمرو خود به نسلهای بعدی تصریح میکند. در ادبیات مربوط به توسعه پایدار، لزوم تعهد به نسل آینده مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم توسعه پایدار با هدف ارائه راه حلهایی در مقابل الگوهای فانی زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مطرح میشود که در آن انسان را هدف نهایی توسعه قرار داده و زمینههای لازم برای زندگی پایدار مادی و معنوی را فراهم میآورد (بیلگن و ساریکایا2، 2018).
مشارکت ورزشی به عنوان یکی از دغدغهها و مسائل مهم و کلیدی در هر جامعه ای مشخص میباشد و تلاشهای گسترده ای در جهت بهبود آن انجام شده است (وایت3، 2021). بهبود مشارکت ورزشی یکی از سیاستهای مهم کشورهای توسعه یافته است که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است (مارتین4 و همکاران، 2021). با توجه به کارکردهای ورزش در حوزههای جسمانی و روانی، میبایستی تلاشی جدی در جهت ارتقا ورزش همگانی انجام گردد (چالیپ5 و همکاران، 2017). ورزش نقش مهمی در بهبود شاخصهای سلامتی، اجتماعی و بهزیستی افراد دارد و این مساله سبب گردیده است تا تلاش جهت بهبود آن به عنوان یک هدف مهم همواره درک گردد (تکس6 و همکاران، 2014). اگرچه مساله توسعه ورزش همگانی به صورت جدی دنبال شده است اما این مساله به صورت مناسب در تمامی گروهها و جوامع انجام نگردیده است (نومان7 و همکاران، 2020).
الگوهای مشارکت در فعالیتهای ورزشی در کشورهای مختلف متفاوت میباشد. از این رو بررسی عواملی که سبب افزایش و کاهش تعهد ورزشی افراد میگردد، میبایستی مورد بررسی قرار گیرد. گرین8 (2018) در تحقیق خود به عوامل مربوط به مشارکت ورزشی در سطح افراد جامعه و همچنین ورزشکاران حرفه ای اشاره داشت. وی اعلام داشت که در مشارکت ورزشی افراد، سه فرایند انتخاب، جذب و ورود افراد، حفظ و نگهداری و نهایتا رشد و پیشرفت میبایستی اجرا گردد که در هر یک از این فرایندها این امکان وجود دارد که برخی شرایط سبب گردد تا افراد از شرکتهای فعالیتهای ورزشی به دور شوند. مطابق با گرین (2018) اولین گام در توسعه ورزش، کشف و پی بردن به عواملی میباشد که در تصمیم گیری مردم جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی تاثیر گذار میباشند. این عوامل میتواند مسائل مختلفی فرد، خانوادگی و یا حتی سیستمی باشد. هنگامی که افراد در فعالیتهای ورزشی جذب میشوند، نگهداری آنان مهم و ضروری به نظر میرسد. در سطح فردی مسئال مختلفی از جمله مسائل مالی، اجتماعی و مهارتی در میان افراد میتواند حتی در صورتی که آنان انگیزش مناسب را داشته باشند، سبب دور نمودن آنان از ورزش گردد. در سطح سیستمی ممکن است تعهد ورزشی افراد به واسطه برنامهها و مربیان محدود گردد (سوتسلیفی9 و همکاران، 2021).
در حالی که ورزش به ظاهر فوایدی متعددی برای شرکت کنندگان در سراسر جهان فراهم میسازد، اما سطح مشارکت ورزشی رو به کاهش و یا راکد رفته است (چالیپ10، 2017). برای تمامی افراد مشخص است که افزایش مشارکتهای ورزشی در سطح جامعه میتواند سبب توسعه سلامت، مسائل اقتصادی و اجتماعی گردد (وانگ و همکاران11، 2004). مطالعات بسیاری نشان داده است که مشارکتهای ورزشی به صورت نابرابر در گروهها و جوامع مختلفی وجود دارد (مارتین و همکاران، 2021). تحقیقات گذشته نشان داده اند که مردان نبست به زنان مشارکت ورزشی بیشتری دارند و یا جوانان و نوجوانان مشارکت ورزشی بیشتری نبست به افراد بزرگسال را دارا میباشد. این مساله در تحقیقات مختلفی به اثبات رسیده است اما این مساله را نمیتوان در تمامی جوامع و کشورها تایید نمود (ایواساکی و همکاران12، 2007). یکی از مسائل مهم موجود در روند توسعه ورزش همگانی، شکاف بین نسلی میباشد. شکاف بین نسلی اشاره به اختلاف نظرها، نگرشها و تفکرات یک نسل با نسل دیگر میباشد که این امکان وجود دارد تا سبب بروز تنشهایی در این خصوص میگردد (سوبرامانیان، 2017). شکاف بین نسلی پس از توسعه تکنولوژی و تجهیزات از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. به صورتی که با کاهش رده سنی بین نسلها، سبب گردیده است تا یک نسل با نسل قبلی و بعدی خود از تفاوت سنی کوچکی برخوردار باشد که این مساله اهمیت شکاف بین نسلی را بیش از پیش مهم تلقی نموده است (وود و همکاران، 2017). توجه به تفاوتهای موجود بین نسلی میبایستی به صورت مناسب در تمامی حوزهها مدنظر قرار گیرد. گیانکولا (2006) اشاره داشت که شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم میبایستی مورد توجه قرار گیرد تا بدین وسیله بحرانهای ناشی از این شکاف به صورت جدی دنبال گردد. مکفرسون (2009) اشاره داشت که عدم توجه به شکاف بین نسلی میتواند آسیبهای جدی به جوامع داشته باشد.
شکاف بین نسلی به عنوان یکی از مسائل مهم در سیستمهای امروزه مشخص میباشد که میتواند نقش مهم و تعیین کننده ای در مسیر مدیریت بین نسلی داشته باشد. بهصورتی که شکاف بین نسلی میتواند عاملی مهم در ایجاد اجتماع مطلوب و یا خود باعث علتی در جهت ایجاد تضاد اجتماعی گردد (سوبرامانیان، 2017). مدیریت شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم میتواند نقش مهم و تعیین کننده ای در جهت ایجاد همدلی در سیستمهای اجتماعی داشته باشد (وود و همکاران، 2017). در تحقیقات مختلفی شکاف بین نسلی مورد توجه قرار گرفته است. عبدالرازاکو13 و همکاران (2020) پس از بررسیهای خود پی بردند که شکاف بین نسلی در بهره گیری از شبکههای اجتماعی در خصوص مصرف زنده ورزشی کاربرد بسیاری دارد. جونز14 و همکاران (2018) اشاره داشتند که ایجاد نمایندگیهای برای نسل آینده در سطح جوامع که هدف آن نظرات بر اجرای تعهدات به نسل آینده میباشد، سبب میگردد تا فرهنگ انجام تعهدات نسبت به نسل آینده به شکل مناسبی توسعه یابد. الدی (2016) نیز پس از بررسیهای خود پی برد که ایجاد برخی فشارهای سیاسی از جمله قوانین از جمله وتو در تمامی حوزههای مربوط به جوامع، سبب میگردد تا بتوان از نیروی سیاسی در جهت پاسخگویی به نیازهای مربوط به تعهدات به نسل آینده بهره کافی را برد. ابتدایی و همکاران (1398) در تحقیق خود که با هدف علل شکاف بین نسلی در ایران امروز؛ دیدگاه فرزندان انجام گرفت، پس از بررسیهای خود پی بردند که از آنجا که ارزشها به عنوان یکی از عناصرتعیین کننده نظام فرهنگی جامعه محسوب میشوند بنابراین مدیریت ارزشها بالاخص در دوران حساس نوجوانی دارای اهمیت فوق العاده است. زیرا نوجوانان بیش از هر گروه دیگر تحت تأثیر خانواده و ارزشهای حاکم بر آن میباشند. مطالعات انجام شده در حوزه شکاف بین نسلی نشان میدهد که مساله شکاف بین نسلی در تحقیقات انجام شده به صورت یک مساله مهم مدنظر قرار گرفته است اما روندهای جدی در جهت کاهش معضلات مربوط به آن به صورت عمقی و جامع مورد مطالعه قرار نگرفته است. این مساله در برخی محیطها از جمله محیطهای ورزشی کاملا مشهود میباشد. بهصورتی که شکاف بین نسلی در حوزههای ورزشی به عنوان یک دغدغه و مساله مهم به صورت جدی مدنظر قرار نگرفته است. خلا تحقیقاتی در خصوص شکاف بین نسلی در ورزش و به خصوص ورزش همگانی در کشور ایران از جمله مشکلاتی میباشد که تحقیق حاضر سعی در رفع آن دارد.
امروزه ورزش همگانی در مسیر رشد و تعالی دارای انواع مختلفی میباشد و فعالیتهای جدید و متنوع ای در این خصوص شکل گرفته است. فعالیتهای ورزشی امروزه با توجه به علائق و خواستههای تمامی گروهها تعیین شده است که این مساله باعث گردیده تا فعالیتهای مطابق با افراد و گروهها ایجاد شود. تنوع فعالیتهای ورزشی از طرفی به علت پاسخ به نیازهای مخاطبان مناسب بوده است اما به علت عدم آشنایی اعضای خانواده با برخی از این فعالیتها و جدیدبودن آن باعث شده است تا مشکلاتی در جهت حضور افراد در فعالیتهای ورزشی شکل گیرد. از طرفی وجود شکاف بین نسلی سبب گردیده است تا علائق ورزشی افراد به صورت جدی متفاوت گردد. عدم توجه به شکاف بین نسلی در روند توسعه ورزش همگانی در تحقیقات انجام شده کاملا مشهود میباشد. به عبارتی امروزه در روند توسعه ورزش همگانی و ارتقا سطح مشارکت ورزشی، میبایستی به شکاف بین نسلی توجه جدی داشت. این در حالی است که خلا تحقیقاتی در خصوص بررسیها در ارتباط با شکاف بین نسلی در روند توسعه ورزش همگانی ایران سبب گردیده است تا مشکلات جدی در این خصوص ایجاد گردد. همچنین نبود تحقیقات جامع در خصوص شکاف بین نسلی در روند توسعه ورزش همگانی ایران باعث شده است تا شواهد دقیقی در خصوص توسعه ورزش همگانی با مدیریت شکاف بین نسلی ایجاد نگردد. این مساله سبب گردیده است تا تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس انجام شود و مدل نهایی پژوهش تبیین شود.
روششناسی
در تحقیق حاضر برای شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور و تائید آن مراحل زیر طی شد. ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با 14 نفر از خبرگان شامل اساتید علوم ورزشی و مدیریت ورزشی، متخصصین حوزه ورزش همگانی، خبرگان حوزه جامعهشناسی و جامعه شناسی ورزش و مدیران ورزشی سازمانهای متولی امر ورزش مانند شهرداریها، فدراسیون ورزشهای همگانی و تفریحی و فدراسیون ورزش دانشجویی به شیوه نمونهگیری هدفمند به بررسی کارکردهای شکاف بین در توسعه ورزش همگانی کشور پرداخته شد. از آنجایی که در این بخش به دنبال مطالعه و تحلیل شکاف بین نسلی در روند توسعه ورزش همگانی ایران است، پژوهشی کاربردی محسوب میشود. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی استفاده شده است؛. در مرحله کیفی برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از تکنیک تحلیل تم15، استفاده شد. تحلیل تم روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای (تمها) موجود درون دادهها است. این روش در حداقل خود دادهها را سازماندهی و در قالب جزئیات توصیف میکند. اما میتواند از این فراتر رفته و جنبههای مختلف موضوع پژوهش را تفسیر کند. برای مطالعه و تحلیل شکاف بین نسلی در روند توسعه ورزش همگانی ایران، محقق به شکلی مداوم و هدفمند، طی فرایند تحلیل دادهها بین کدگذاری باز و محوری حرکت کرده است. پس از بررسی مصاحبه ها، در ابتدای کدگذاری، مقولهها از طریق کدگذاری باز مشخص شدند و طی کدگذاری محوری، مقولهها به یکدیگر مرتبط شدند. بعد از این که ارتباط بین مقولهها طی کدگذاری باز و محوری شناسایی شد، طی کدگذاری انتخابی، مضمون اصلی، مضامین فرعی و ارتباط آنها یکپارچه شد تا مدل نظری ترسیم شد. در بخش دوم تحقیق برای تائید مدل مفهومی برخواسته از تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد؛ ابزار اولیه تحقیق ساخته شد و گویهها به سوالات و مولفهها به متغیر تبدیل شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ابتدا توسط 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تائید شد؛ سپس پرسشنامه در حجم جامعه آماری توزیع شد. جامعه آماری در این بخش همان طیف بالا بعلاوه کارکنان سازمانهای ورزشی، متخصصین علوم ورزشی شامل فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری و سایر افراد درگیر در حوزه ورزش همگانی بودند. به منظور امکانپذیری انجام مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده اقدام به نمونهگیری از این جامعه شد. با توجه به نامشخص بودن تعداد حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. پرسشنامهها در بازه زمانی دو ماهه به صورت الکترونیکی و حضوری توزیع شد. از این رو پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از مدلهای ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) است. در نهایت برای اولویت بندی مولفه ها، از مدل تاپسیس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی در محیط نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 انجام پذیرفت.
یافتهها
ابتدا در جدول 1 مشخصات افراد مصاحبه شونده گزارش شد.
در جدول 2 اطلاعات جمعیت شناختی نمونه تحقیق به طور خلاصه گزارش شد.
[1] Bartolini & Sarracino
[2] Bilgen & Sarıkaya
[3] White
[4] Martin
[5] Chalip
[6] Taks
[7] Newman
[8] Green
[9] Sutcliffe
[10] Chalip
[11] Wang and et al
[12] Iwasaki and et al
[13] Abdourazakou
[14] Jones
[15] Thematic Analysis
جدول 1. ویژگیهای جمعیت شناختی مصاحبه شوندگان
ردیف | حیطه تخصص | تحصیلات | سابقه کار | زمان مصاحبه |
1 | آسیب شناسی ورزشی | دکتری تخصصی | 15 سال | 30 دقیقه |
2 | مدیریت ورزشی | فوق لیسانس | 20 سال | 35 دقیقه |
3 | مدیریت ورزشی | دکتری تخصصی | 20 سال | 30 دقیقه |
4 | فیزیولوژی ورزشی | دکتری تخصصی | 25 سال | 40 دقیقه |
5 | مدیریت ورزشی | دکتری تخصصی | 10 سال | 25 دقیقه |
6 | مدیریت ورزشی | فوق لیسانس | 30 سال | 25 دقیقه |
7 | فیزیولوژی ورزشی | دکتری تخصصی | 28 سال | 25 دقیقه |
7 | جامعه شناسی ورزشی | دکتری تخصصی | 15 سال | 40 دقیقه |
9 | مدیر ورزشی | فوق لیسانس | 20 سال | 30 دقیقه |
10 | محقق حوزه ورزش همکانی | دانشجوی دکتری | 6 سال | 40 دقیقه |
11 | جامعه شناسی ورزشی | دکتری تخصصی | 12 سال | 30 دقیقه |
12 | رییس فدراسیون ورزش همگانی | دکتری تخصصی | 25 سال | 25 دقیقه |
13 | رییس سابق فدارسیون ورزش دانشجویی | دکتری تخصصی | 25 سال | 30 دقیقه |
14 | مدیریت ورزشی | دکتری تخصصی | 10 سال | 25 دقیقه |
جدول 2. ویژگیهای جمعیت شناختی تکمیل کنندگان پرسشنامه تحقیق
متغیر | ویژگی | فراوانی | درصد فراوانی |
سن | 20-25 سال 26-30 سال 31-35 سال 36-40 سال بالاتر از 40 سال | 19 116 102 69 78 | 5 30 27 18 20 |
تحصیلات | دیپلم و فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکتری | 55 114 159 56 | 14 30 42 14 |
سمت | کارمند ادارات ورزشی (شهرداری بخش ورزش) متخصص علوم ورزشی اعضای هیات و فدراسیون ورزش همگانی سایر | 123 142 39 80 | 32 37 10 21 |
برای پاسخ به این سوال از شبکه مضامین بهره گرفته شد. لذا در ابتدا از مصاحبههای صورت گرفته، مضامین پایه شناسایی شد. مضمون، بیانگر اطلاعات مهمی درباره دادهها و پرسشهای پژوهش است و تا حدی، معنی و مفهوم الگوی موجود در مجموعهای از دادهها را نشان میدهد و حداقل به توصیف و سازماندهی مشاهدات و حداکثر به تفسیر جنبههایی از پدیده میپردازد. مضمون، لزوماً به معیارهای کمی بستگی ندارد؛ بلکه به این بستگی دارد که چقدر به نکته مهمی درباره سؤالات تحقیق و بیانگر اطلاعات مهمی درباره دادهها و پرسشهای پژوهش است و تا حدی معنی و مفهوم الگوی موجود در مجموعهای از دادهها را نشان میدهد و حداقل به توصیف و سازماندهی مشاهدات و حداکثر به تفسیر جنبههایی از پدیده میپردازد. در گام دوم با دستهبندی این مضامین پایه، مضامین سازماندهنده استخراج شد و درنهایت در گام سوم این مضامین عالی در قالب استعارههای اساسی گنجانده شده و بهصورت مضامین حاکم بر کل متن درآمدند و مضامین فراگیر را تشکیل دادند. در جدول 3 مضامین اصلی و فرعی کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی ایران ذکر شده است.
همچنین در جدول شماره 4 ماتریس کدهای اولیه به همراه فراوانی هر کد و فراوانی کدهای به دست آمده از هر مشارکتکننده نشان داده شده است. مثلاً مطابق جدول زیر کد شماره 6 یعنی " ایجاد تفاوت دریکپارچگی بین تفکرات اعضای خانواده" که یکی از الزامات شناسایی شده است، در کل تحلیل 3 بار توسط افراد مختلف تکرار شده است. همچنین مشارکت کننده شماره 9 در تولید 3 کد مختلف نقش داشته است.
با توجه به نتایج کیفی تحقیق، مدل مفهومی به شرح شکل 1 میباشد.
جدول3. مضامین حاصل شده در تحقیق
مضمون اصلی | مضمون فرعی | مضمون پایه |
تغییرات نسلی | 1. لزوم توجه جدی تر به علایق نسل جوان 2. سعی بر انگیزه دادن به افراد نسلهای مختلف 3. لزوم هم افزایی علائق و سلیقههای نسلهای مختلف 4. تاکید بر نسل جوان در ورزش همگانی | |
همبستگی نسلی | 5. ایجاد تفاوت در سبک زندگی بین والدین و فرزندان 6. ایجاد تفاوت در یکپارچگی بین تفکرات اعضای خانواده 7. سعی بر ایجاد فعالیتهای مشترک 8. سعی بر آگاهی دادن خانوادهها در رابطه با ویژگیهای شخصیتی | |
تغییرات فرهنگی | 9. تغییرات اجتماعی و فرهنگی 10. تغییر فرهنگ و هنجارهای قبلی 11. هنجارسازی و الگوبرداری از دیگر کشورها 12. تضادهای رفتاری نسل جوان | |
کارکردهای ورزشی | تغییرات ورزش همگانی | 13. تغییر جایگاه ورزش همگانی 14. سعی بر آگاهی دادن رشتههای جدید ورزشی 15. بازنگری در اهداف توسعه ورزش همگانی 16. ایجاد برنامههای متنوع تر و شادتر برای ورزش همگانی |
ارتباطات | 17. لزوم گسترش ارتباطات جمعی 18. لزوم به روز شدن اطلاعات 19. لزوم استفاده از تجربیات سایر جوامع | |
زیرساخت ها | 20. توسعه امکانات و زیر ساختهای ورزش همگانی 21. ایجاد هزینههای مضاعف برای توسعه ورزش همگانی 22. لزوم به روز شدن در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری |
جدول 4. ماتریس کدهای اولیه
کد | مشارکت کننده | فراوانی | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| |
1 | * |
|
|
|
|
|
|
| * | * | * |
| 4 |
2 |
| * |
|
|
|
|
| * |
|
|
| * | 3 |
3 |
|
| * |
|
|
| * |
|
|
| * |
| 3 |
4 | * |
|
|
|
| * |
|
|
|
|
|
| 2 |
5 |
|
|
|
| * |
|
|
|
|
|
| * | 2 |
6 |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
|
|
| 3 |
7 |
|
|
|
|
|
|
| * |
|
|
|
| 1 |
8 | * |
|
|
|
| * |
|
|
|
| * |
| 3 |
9 |
| * |
|
|
| * | * |
|
| * | * | * | 6 |
10 |
| * |
|
|
| * | * |
|
|
|
| * | 4 |
11 |
| * |
|
|
|
|
|
|
|
|
| * | 2 |
12 | * |
| * |
| * |
| * |
|
|
|
|
| 4 |
13 |
|
|
|
|
|
|
| * |
| * | * |
| 3 |
14 |
|
|
| * |
|
|
| * |
|
|
|
| 2 |
15 | * |
| * | * |
|
| * |
|
|
|
| * | 5 |
16 | * | * |
|
|
|
|
| * |
| * |
| * | 5 |
17 | * |
|
|
|
|
|
| * |
|
|
|
| 2 |
18 |
|
| * |
|
| * |
|
|
|
|
|
| 2 |
19 |
|
|
|
| * |
|
|
| * |
|
|
| 2 |
20 | * |
|
|
|
|
|
|
|
| * |
|
| 2 |
21 |
|
|
| * |
| * |
|
|
|
| * |
| 3 |
22 |
| * |
|
|
|
|
| * |
|
|
|
| 2 |
مجموع | 9 | 7 | 5 | 4 | 4 | 7 | 5 | 8 | 4 | 6 | 7 | 7 | 72 |
شکل 1. مدل مفهومی برخواسته از بخش کیفی
در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی برازش مدل مفهومی تحقیق پرداخته شد.
در این بخش پایایی مدل با سه شاخص ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و مجذور واریانس استخراج شده ارزیابی شد. سپس روایی همگرا با استفاده از متوسط واریانس استخراج شده1 تحلیل شد و روایی واگرا نیز به روش فورنل - لارکر بررسی شد. نتایج بررسی شاخصهای روایی و پایایی سازه تحقیق در جدول 5 آورده شده است.
[1] Average Variance extract (AVE)
جدول5. بررسی شاخصهای روایی و پایایی سازه تحقیق
سازه | آلفای کرونباخ | پایایی ترکیبی | مجذور واریانس استخراج شده AVE |
کارکردهای شکاف بین نسلی | 940/0 | 962/0 | 793/0 |
کارکردهای نسلی | 900/0 | 937/0 | 633/0 |
کارکردهای ورزشی | 894/0 | 934/0 | 726/0 |
بر اساس نتایج آزمون در جدول بالا میزان آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 است که ثبات درونی بالای پرسشنامه را نشان میدهد. ضریب دیلون - گلد اشتاین یا پایایی ترکیبی (شاخص سازگاری درونی مدل اندازهگیری) سازهها میباشد. این ملاک، معیار مدرنتری است که PLS برای ارزیابی پایایی مدل گزارش میدهد، که طی آن پایایی سازه نه به صورت مطلق بلکه با توجه به همبستگی سازهها با یکدیگر محاسبه میگردد که باید بیشتر از 7/0 باشد. مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نیز حاکی از پایایی قابل قبول مدل تحقیق حاضر میباشد. همچنین برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراج شده (AVE) استفاده شد. مقادیر بالای 5/0 در این بخش قابل قبول است. طبق نتایج آزمون مدل در جدول بالا، روایی همگرای مدل اندازهگیری قابل قبول بود.
دو روش رایج برای اندازه گیری روایی تفکیکی1 یا افتراقی در نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 عبارتند از: 1) تفسیر ماتریس فورنل و لارکر2 و. بارهای عاملی متقاطع3: با توجه به مقالات متعدد، گزارش مقادیر ماتریس فورنل و لارکر برای روایی افتراقی کفایت میکند. نتایح آزمون فورنل - لارکر در جدول 6 آورده شده است.
شاخص HTMT یکی از خروجیهای نرمافزار SMRATPLS 3 است. حد مناسب شاخص HTMT برابر با ۰.۹ است. اگر اعداد موجود در ماتریس شاخص HTMT از ۰.۹ کمتر باشند، بیانگر این است که روایی واگرایی ابزار مناسب است. همچنین نتایج شاخص HTMT در جدول 7 گزارش شده است
برای ارزیابی مدل درونی یا مدل ساختاری، شاخصهای متعددی وجود دارد که از جمله میتوان به ضریب تعیین (R2) (F2) و ضرایب مسیر اشاره کرد. بر اساس نتایج در جدول زیر، ضریب تعیین برای تمام متغیرهای درونزا مقدار قابل قبول است که کیفیت مدل ساختاری را نشان میدهد. جدول 8 ضریب تعیین متغیرهای درونزای تحقیق و جدول 9 مقدار شاخص کوهن برای متغیرهای برونزای تحقیق حاضر را نشان میدهد.
در مورد ضریب مسیر که معادل بتای استاندارد شده در رگرسیون است، مقادیر کمتر از 3/0 ضعیف، بین 3/0 تا 6/0 متوسط و از 6/0 به بالا خوب تفسیر میشود. معنیداری ضریب مسیر به روش BT و بوسیله بررسی شاخص t مشخص میشود، به طوریکه مقادیر t بالاتر از 96/1 معنیدار در نظر گرفته میشود. ضرایب مسیر مدل ساختاری و اثر کل متغیرها در جدول 10 نمایش داده شده است.
شاخصهای برازش مدل
از دو شاخص SRMR و NFI برای بررسی برازش مدل تحقیق استفاده شد.
شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده4 به معنی ریشه میانگین مجذور باقیمانده با استفاده از فرمول √R2-1 محاسبه میشود. هرچه این معیار به صفر نزدیکتر باشد نیکوئی برازش مدل بالاتر است. شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده استانداردشده SRMR در مطالعات جدیدتر پیشنهاد گردید. اگر مقدار این شاخص کمتر از 05/0 باشد مناسب است. شاخص NFI که شاخص بنتلر-بونت5 یا هم نامیده میشود برای مقادیر بالای 9/0 قابل قبول و نشانه برازندگی مدل است. جدول 11 شاخصهای برازش مدل را نشان میدهد. همچنین مدل تحقیق در حالت استاندارد در شکل 2 و مدل تحقیق در حالت شاخص T در شکل 3 آورده شده است.
[1] Discriminant validity
[2] Fornell & Lurker
[3] Cross loading
[4] Root Mean Square Residual
[5] Bentler-Bonett
جدول 6. نتایج آزمون فورنل – لارکر
سازه | کارکردهای شکاف بین نسلی | کارکردهای نسلی | کارکردهای ورزشی |
کارکردهای شکاف بین نسلی | 945/0 |
|
|
کارکردهای نسلی | 652/0 | 913/0 |
|
کارکردهای ورزشی | 538/0 | 819/0 | 909/0 |
جدول7. نتایج شاخص HTMT
سازه | کارکردهای شکاف بین نسلی | کارکردهای نسلی |
کارکردهای نسلی | 696/0 |
|
کارکردهای ورزشی | 576/0 | 791/0 |
جدول8. ضریب تعیین متغیرهای درونزای تحقیق
متغیرهای درونزا | کارکردهای نسلی | کارکردهای ورزشی |
R Square | 425/0 | 289/0 |
جدول9. مقدار شاخص (F2) کوهن برای متغیرهای برون زای تحقیق
متغیرهای درونزا | کارکردهای نسلی | کارکردهای ورزشی |
کارکردهای شکاف بین نسلی | 740/0 | 406/0 |
جدول 10. ضرایب مسیر مدل ساختاری و اثر کل متغیرها
مسیر | ضریب اثر استاندارد | t-value | تفسیر |
کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی به کارکردهای نسلی | 652/0 | 612/5 | معنی دار |
کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی به کارکردهای ورزشی | 538/0 | 805/3 | معنی دار |
جدول 11. شاخصهای برازش مدل
| مدل اشباع | مدل تخمینی |
SRMR | 038/0 | 040/0 |
NFI | 92/0 | 93/0 |
شکل 2. مدل تحقیق در حالت تخمین استاندارد
در ادامه برای رتبه بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی از دیدگاه نمونه آماری تحقیق از روش تاپسیس استفاده شد. روش تاپسیس یکی از تکنیکهای مورد استفاده در تصمیمگیری چند معیاره است. فلسفه کلی روش تاپسیس این است که با استفاده از گزینههای موجود، دو گزینه فرضی تعریف میشوند. یکی از این گزینهها مجموعهای است از بهترین مقادیر مشاهده شده در ماتریس تصمیمگیری است. این گزینه را اصطلاحاً ایدهآل مثبت (بهترین حالت ممکن) مینامند. ضمن اینکه یک گزینه فرضی دیگر تعریف میشود که شامل بدترین حالتهای ممکن باشد. این گزینه ایدهآل منفی نام دارد. گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را با راه حل ایده آل مثبت و کمترین فاصله را با راه حل ایده آل منفی داشته باشد. بر این اساس یک نمره برای هر گزینه محاسبه میشود و گزینهها مطابق این نمرات رتبه بندی میشوند. جدول 12 نتایج مدل تاپسیس را نشان میدهد.
همان طور که در جدول مشاهده میشود، تغییرات نسلی اولویت اول در بین کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی است، پس از آن تغییرات فرهنگی و تغییرات ورزشی قرار داشت. ارتباطات نیز آخرین اولویت پاسخ دهندگان بود.
شکل 3. مدل تحقیق در حالت شاخص تی
جدول 12- نتایج آزمون تاپسیس برای رتبه بندی انواع سبک خرید آنلاین
اندازه فاصله | فاصله مثبت | فاصله منفی | ضریب نزدیکی | رتبه |
تغییرات فرهنگی | 013/0 | 093/0 | 86/0 | 2 |
تغییرات نسلی | 001/0 | 102/0 | 97/0 | 1 |
همبستگی نسلی | 032/0 | 069/0 | 67/0 | 4 |
زیرساخت ها | 050/0 | 060/0 | 50/0 | 5 |
تغییرات ورزشی | 037/0 | 078/0 | 66/0 | 3 |
ارتباطات | 056/0 | 054/0 | 48/0 | 6 |
بحث ونتیجه گیری
مشارکت ورزشی به عنوان یکی از دغدغهها و مسائل مهم و کلیدی در هر جامعهای مشخص میباشد و تلاشهای گسترده ای در جهت بهبود آن انجام شده است (وایت1، 2021). بهبود مشارکت ورزشی یکی از سیاستهای مهم کشورهای توسعه یافته است که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به کارکردهای ورزش در حوزههای جسمانی و روانی، میبایستی تلاشی جدی در جهت ارتقا ورزش همگانی انجام گردد. ورزش نقش مهمی در بهبود شاخصهای سلامتی، اجتماعی و بهزیستی افراد دارد و این مساله سبب گردیده است تا تلاش جهت بهبود آن به عنوان یک هدف مهم همواره درک گردد. اگرچه مساله توسعه ورزش همگانی به صورت جدی دنبال شده است اما این مساله به صورت مناسب در تمامی گروهها و جوامع انجام نگردیده است (نومان2 و همکاران، 2020). یکی از مسائل مهم موجود در روند توسعه ورزش همگانی، شکاف بین نسلی میباشد. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس بود.
ابتدا به شناسایی کارکردهای وجود شکاف بین نسلی در ورزش همگانی پرداخته شد. این قسمت بسیار مهم است که در ابتدای پژوهش انجام شد، زیرا مشخص میکند که بررسی این پژوهش چه ضرورتی دارد و آیا این کارکردها اینقدر اهمیت دارند، که بتوان به شکاف نسلی بین ورزش همگانی کشور به عنوان یک مسئله مهم و ضروری پرداخت یا خیر؟ نتایج نشان داد که به طور کلی، کارکردهای وجود شکاف نسلی در دو مفهوم اصلی کارکردهای نسلی و کارکردهای ورزشی جای میگیرد. کارکردهای نسلی حاکی از آن است که وجود شکاف بین نسلی سبب میشود که تفاوت هایی در بین نسلها به وجود بیاید که انکارناپذیر است، اما باید به آن پرداخته شود. زیرا هرچقدر میزان شکاف بین نسلی در ورزش همگانی بیشتر شود منجر به تغییرات نسلی بیشتر، همبستگی کمتر بین نسلهای مختلف جامعه و تغییرات فرهنگی بیشتر میشود. تغییرات نسلی شامل مواردی همچون لزوم توجه جدی تر به علایق نسل جوان، سعی بر انگیزه دادن به افراد نسلهای مختلف، لزوم هم افزایی علائق و سلیقههای نسلهای مختلف و تاکید بر نسل جوان در ورزش همگانی میباشد. واضح است که با وجود شکاف بین نسلی باید به فکر تغییراتی که در نسل و علائق آنها به وجود آمده بود و نمی توان با تفکر سنتی، جوانان را به سمت ورزشهای همگانی سوق داد؛ زیرا نسبت به گذشته، الگوی فراغتی تغییرات زیادی کرده و از حالت فعال و بازیهای تحرکی، به سمت تفریحات غیرفعال کشیده شده است. همبستگی نسلی اشاره به این موضوع دارد که شکاف به وجود آمده سبب میشود که جوانان نتوانند خود را با نسل گذشته وفق دهند و از آن طرف نسل گذشته نتوانند علایق نسل جدید را درک کنند، از این رو مفاهیمی همچون ایجاد تفاوت در سبک زندگی بین والدین و فرزندان، ایجاد تفاوت در یکپارچگی بین تفکرات اعضای خانواده، سعی بر ایجاد فعالیتهای مشترک و سعی بر آگاهی دادن خانوادهها در رابطه با ویژگیهای شخصیتی، به وجود میآید. در نهایت از کارکردهای نسلی به تغییرات فرهنگی میتوان اشاره نمود به نحوی که فرهنگ و هنجارهای قبلی در حال تغییر است، نسل جوان در ورزش همگانی خود از دیگر کشورها الگوبرداری میکند که در تضاد با فرهنگ کشور اسلامی است و تضادهای رفتاری در نسل جوان به وجود میآید.
در ادامه کارکردهای ورزشی شکاف بین نسلی به وجود میآید، بدین معنی که دیگر نمی توان با ورزشهای همگانی گذشته که وجود داشته است، نسل جوان را ترغیب به فعالیت ورزشی نمود. از این رو 3 مضمون تغییرات ورزش همگانی، ارتباطات و زیرساختها مطرح میشود. ابتدا ورزش همگانی را باید دستخوش تغییرات کرد زیرا جایگاه ورزش همگانی در نسل جدید متفاوت است، باید آگاهیهای تازه ای در زمینه ورزشهای جدید ایجاد کرد، در اهداف توسعه ورزش همگانی بازنگری انجام داد و سعی نمود که برنامههای ورزش همگانی به سمت جذابیت بیشتر و هیجان بیشتر کشانده شود. مفهوم ارتباطات اشاره به به گسترش ارتباطات جمعی، به روز شدن اطلاعات ورزشی و لزوم استفاده از تجربیات سایر کشورهای موفق دارد که باید در زمینه ورزش همگانی مد نظر قرار بگیرد. در نهایت زیرساختها اشاره به این مهم دارد که شکاف نسلی به وجود آمده، نیازمند تغیییراتی در امکانات ورزشی و زیرساختهای ورزش همگانی دارد که به طبع آن هزینههای مضاعفی برای دست اندرکارارن ورزش همگانی ایجاد مینماید و در نهایت باید در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری به روز و آپدیت شد. همه این موارد بیان شده، نشان میدهد که بررسی شکاف بین نسلی در ورزش همگانی امری ضروری است.
با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس، نتایج حاکی از برازش مناسب مدل تحقیق را دادند که در ادامه پیرامون مدل تحقیق بحث و نتیجه گیری میشود. ابتدا به ارزیابی مدل اندازه گیری تحقیق پرداخته شد و در این قسمت پایایی متغیرهای پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی واگرا به روش فورنل لارکر بررسی شد. یافتهها نشان داد که تمامی متغیرهای پرسشنامه ازپایایی بالایی برخوردار بودند و مجذور واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بود که نشان دهنده روایی واگرا پرسشنامه بود. این یافته بدین معنی است که پیش فرض مدلسازی معادلات ساختاری طبق پرسشنامه و متغیرهای پژوهش برقرار است. در ادامه مدل ساختاری تحقیق ارزیابی شد. برای بررسی روایی افتراقی دو روش رایج وجود دارد که عبارت است از تفسیر ماتریس فورنل لارکر و بارهای عاملی متقاطع. تفسیر این ماتریس بدین گونه است که مجذور مربع میانگین یک سازه باید از مجذور مربع آن سازه با سازههای دیگر بیشتر باشد که یافتهها حاکی از مناسب بودن آن را دارد و در بارهای عاملی متقاطع، باید مقدار همبستگی گویههای یک سازه با مقدار همبستگی گویههای آن سازه با سازههای دیگر، بیشتر باشد که تایید شد. ضریب تعیین یک معیار اساسی برای ارزیابی متغیرهای مکنون درونزا میباشد. مقادیر R2 برابر 18/0 و 52/0 در مدلهای مسیری PLS به ترتیب ضعیف و قابل توجه توصیف میشود. از آنجا که ضریب تعیین همه متغیرها بالاتر 52/0 بود نیز نشان دهنده هر متغیر مستقل مشاهده شده در مدل است که تغییرات موجود در متغیر وابسته را تبیین میکند. بنابراین درصد نشان داده شده توسط این شاخص با فرض تاثیر همه متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته میباشد. این شاخص بیانگر میزان تغییرات هر یک از متغیرهای وابسته مدل است که به وسیله متغیرهای مستقل تبیین میشود. علاوه بر ضریب تعیین که توضیح داده شد، برای ارزیابی مدل ساختاری باید ضرایب مسیرها را بررسی کرد که بحث و تحلیل در مورد مدل تحقیق، حول محور این موضوع میچرخد. یافتههای ضریب مسیر نشان داد که تمامی مسیرها مثبت و معنادار هستند و کارکردهای نسلی و کارکردهای ورزشی به عنوان دو مضمون اصلی نقش به سزایی دارند. از این رو یافتههای بخش کیفی تحقیق تائید شد. همچنین طبق یافتههای مدل تاپسیس مشخص شد که مهمترین کارکرد از نظر دیدگاه نمونه پژوهش، تغییرات نسلی است. این یافته منظقی به نظر میرسد زیرا با وجود تغییرات علائق و سلیقههای نسل جدید، ضوری میباشد که خدمات ارائه شده در ورزش همگانی نیز به روز شود و تغییرات نسلی مهمترین کارکرد شکاف بین نسلی میباشد. همین عامل سبب میشود که تغییراتی در فرهنگ ورزش همگانی به وجود آورد که در ادامه نتایج مدل تاپسیس مشخص شد که تغییرات فرهنگی در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.
در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد که مدیریت شکاف بین نسلی در ورزش همگانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا شکاف بین نسلی به عنوان یکی از مسائل مهم در سیستمهای امروزه مشخص میباشد که میتواند نقش مهم و تعیین کننده ای در مسیر مدیریت بین نسلی داشته باشد. به صورتی که شکاف بین نسلی میتواند عاملی مهم در ایجاد اجتماع مطلوب و یا خود باعث علتی در جهت ایجاد تضاد اجتماعی گردد. مدیریت شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم میتواند نقش مهم و تعیین کننده ای در جهت ایجاد همدلی در سیستمهای اجتماعی داشته باشد. مطالعات انجام شده در حوزه شکاف بین نسلی نشان میدهد که مساله شکاف بین نسلی در تحقیقات انجام شده به صورت یک مساله مهم مدنظر قرار گرفته است اما روندهای جدی در جهت کاهش معضلات مربوط به آن به صورت عمقی و جامع مورد مطالعه قرار نگرفته است. این مساله در برخی محیطها از جمله محیطهای ورزشی کاملا مشهود میباشد. خلا تحقیقاتی در خصوص شکاف بین نسلی در ورزش و به خصوص ورزش همگانی در کشور ایران از جمله مشکلاتی میباشد که تحقیق حاضر سعی در رفع آن شد. امروزه ورزش همگانی در مسیر رشد و تعالی دارای انواع مختلفی میباشد و فعالیتهای جدید و متنوع ای در این خصوص شکل گرفته است. فعالیتهای ورزشی امروزه با توجه به علائق و خواستههای تمامی گروهها تعیین شده است که این مساله باعث گردیده تا فعالیتهای مطابق با افراد و گروهها ایجاد شود. تنوع فعالیتهای ورزشی از طرفی به علت پاسخ به نیازهای مخاطبان مناسب بوده است اما به علت عدم آشنایی اعضای خانواده با برخی از این فعالیتها و جدیدبودن آن باعث شده است تا مشکلاتی در جهت حضور افراد در فعالیتهای ورزشی شکل گیرد. از طرفی وجود شکاف بین نسلی سبب گردیده است تا علائق ورزشی افراد به صورت جدی متفاوت گردد.
مهمترین محدودیت این پژوهش میتوان عدم تمایل برخی صاحب نظران و مدیران حوزه ورزش همگانی به انجام مصاحبه اشاره کرد. همچنین پیشنهادات زیر نیز میتواند در جهت هدف پژوهش نیز کاربردی باشد:
- با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با جذابسازی فعالیتهای ورزش همگانی به واسطه نیازسنجی در خصوص توسعه ورزش همگانی؛ شرایطی جهت کاهش شکاف بین نسلی در ورزش همگانی به واسطه تدارک برنامههای ورزشی ویژه هر گروه را فراهم نمود.
- با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با بهبود تنوع نژادی در ورزش همگانی؛ ضمن غربال گری اجتماعی جهت پوشش سراسری ورزش همگانی؛ شرایطی جهت شناسایی افراد غیرفعال در ورزش همگانی در جهت ایجاد یکپارچگی اجتماعی را فراهم نمود.
- با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با ایجاد مراکز و محیطهای ویژه بانوان در ورزش همگانی و همچنین کشف تنشهای بین نسلی موجود در ورزش همگانی؛شرایطی جهت کاهش شکاف بین نسلی در ورزش همگانی را فراهم نمود.
- با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با آموزش ورزش همگانی ویژه تمامی گروهها به پاسخگویی در خصوص نیازهای نسلی در ورزش همگانی را فراهم نمود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با آموزش کاهش فاصله بین نسلی در ورزش همگانی به واسطه ایجاد اهداف یکسان؛ شرایطی جهت کاهش شکاف بین نسلی در ورزش همگانی را فراهم نمود.
- با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد تا با نبود تبعیض جنسیتی در زیرساختهای ورزش همگانی؛ شرایطی جهت بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای اجتماعی در حوزه ورزش همگانی را فراهم نمود.
فهرست منابع
1. Abdourazakou, Y., Deng, X. N., & Abeza, G. (2020). Social media usage during live sport consumption: Generation gap and gender differences among season ticket holders. International Journal of Sport Communication, 13(4), 696-718.
2. Aldy, J. E. (2016). Mobilizing political action on behalf of future generations. The Future of Children, 157-178.
3. Arami, Arman and Ghadrat Nama, Akbar, (2022), identification and prioritization of effective mass media on the development of public sports in Fars province, the first national conference of applied studies in the promotion and development of sports sciences, Shiraz
4. Bartolini, S., & Sarracino, F. (2018). Do people care about future generations? Derived preferences from happiness data. Ecological Economics, 143, 253-275.
5. Bilgen, S., & Sarıkaya, İ. (2018). Energy conservation policy and environment for a clean and sustainable energy future. Energy Sources, Part B: Economics, Planning, and Policy, 13(3), 183-189.
6. Chalip, L., Green, B. C., Taks, M., & Misener, L. (2017). Creating sport participation from sport events: Making it happen. International journal of sport policy and politics, 9(2), 257-276.
7. Cheragh Birjandi, K. Fetadeh, S. (2021). Q analysis in the development of public sports in South Khorasan province (with a social marketing approach). Management and organizational behavior in sports, 10(3), 65-81.
8. Ebtedayi, Majid and Arab, Zahra and Jafarzadeh, Shabbo. (2018). The causes of the generation gap in Iran today; Children's perspective, the first international conference on religion, spirituality and quality of life, Mashhad.
9. Garcia, P. R. J. M., Sharma, P., De Massis, A., Wright, M., & Scholes, L. (2019). Perceived parental behaviors and next-generation engagement in family firms: A social cognitive perspective. Entrepreneurship Theory and Practice, 43(2), 224-243.
10. Giancola, F. (2006). The generation gap: More myth than reality. People and strategy, 29(4), 32.
11. Green, H., Broun, P., Cook, D., Cooper, K., Drewnowski, A., Pollard, D., ... & Roulin, A. (2018). Healthy and sustainable diets for future generations. Journal of the Science of Food and Agriculture, 98(9), 3219-3224.
12. Hedayati, F. (2020). Education understand passion, enthusiasm, agility, dynamics, ethics. Color, motivation, hope, move which is late tomorrow ... New Approach in Educational Sciences, 2(1), 69-77.
13. Iwasaki, Y., Nishino, H., Onda, T., & Bowling, C. (2007). Research reflections leisure research in a global world: Time to reverse the western domination in leisure research?. Leisure Sciences, 29(1), 113-117.
14. Jones, N., O’Brien, M., & Ryan, T. (2018). Representation of future generations in United Kingdom policy-making. Futures, 102, 153-163.
15. Maak, K. (2020). Virtual teamwork and the future generation: The challenges of teaching intercultural and virtual competences. In Challenges and opportunities in global approaches to education (pp. 20-34). IGI Global.
16. Martin, E. M., True, L., Pfeiffer, K. A., Siegel, S. R., Branta, C. F., Wisner, D., ... & Seefeldt, V. (2021). An examination of sport participation tracking and adult physical activity for participants of the Michigan State University motor performance study. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 25(1), 35-42.
17. Newman, T. J., Magier, E., Kimiecik, C., & Burns, M. (2021). The relationship between youth sport participation and aggressive and violent behaviors: A scoping review of the literature. Journal of the Society for Social Work and Research, 12(2), 371-389.
18. Rezaei, Morteza, Hajipour, Hojjat, Glovi, Tayyaba, (2022), investigating the role of management factors in the promotion and development of public sports (case study of Zabul city), the first national conference of sports management with an organizational health approach, Ardabil
19. Roxas, E. M. (2020). Servant Leadership To Greatness: Challenge To Lead Leaders Of Future Generation. International Journal of Advanced Research and Publications, 4 (4), 80-85.
20. Subramanian, K. R. (2017). The generation gap and employee relationship. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 7(6), 59-67.
21. Sutcliffe, J. T., Kelly, P. J., & Vella, S. A. (2021). Youth sport participation and parental mental health. Psychology of Sport and Exercise, 52, 101832.
22. Taks, M., Green, B. C., Misener, L., & Chalip, L. (2014). Evaluating sport development outcomes: The case of a medium-sized international sport event. European sport management quarterly, 14(3), 213-237.
23. Wang, G., Pratt, M., Macera, C. A., Zheng, Z. J., & Heath, G. (2004). Physical activity, cardiovascular disease, and medical expenditures in US adults. Annals of Behavioral Medicine, 28, 88.
[1] White
[2] Newman