نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیساجد پورحسن 1 , سهیلا باقرزاده 2 , فاطمه باقرزاده 3
1 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
2 - اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اداره آموزش و پرورش شهرستان اهر.
3 - اداره کل آموزش و پرورش استان قم، اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار شهرستان قم.
کلید واژه: قابلیتهای پویا, فناوری اطلاعات, عملکرد شرکت,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز میباشد. روش کار: پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز بوده حجم نمونه 300 شرکت انتخاب شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در این راستا از نرم افزارهای SPSS و smart PLS استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه قابلیتهای پویای سازمانی جی یانگ مک کاب و همکاران، پرسشنامه فناوری اطلاعات بر اساس مدل سابروال و چان و عملکرد شرکت (سوها و یاداو) بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. دادههای گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت.یافتهها: یافته های بدست آمده نشان داد که فناوری اطلاعات از طریق عملکرد خود به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و یکپارچه سازی بر مزیتهای رقابتی تأثیر میگذارد، که منجر به بهبود قابلیت های مدیریت در شرکتها و بین سازمان های تولیدی می شود، که منجر به تمایز بیشتر و افزایش عملکرد میشود. نتیجهگیری: براساس مدل بدست آمده و ارتباطات تایید شده بین مولفه های مدل ، نتایج بدست آمده حاکی است که فناوری اطلاعات و قابلیتهای پویا برعملکرد شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر مثبت داشته وهمچنین قابلیتهای پویا تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت را واسطه میکند.
Objective: The general purpose of current research is to determine the impact of information technology on the performance of the company, emphasizing the mediating role of the dynamic capabilities studied in the sports equipment manufacturing companies of Tabriz.Methodology: The current research was quantitative in terms of methodology, applied in terms of purpose, and descriptive-correlation in terms data collection. The statistical population of this research includes sports equipment manufacturing companies in Tabriz, and the sample size of 300 companies was selected. The data were analyzed using structural equation modeling, in which SPSS and smart PLS software was used. The data collection tools dynamic organizational capabilities questionnaires by Ji-Yang McCabe and colleagues, information technology questionnaire based on Saberval and Chan's model and company performance (Soha and Yadav) and the validity and reliability of the tool were confirmed. . The collected data were analyzed at two levels (descriptive statistics and inferential statistics).Results: The findings showed that information technology affects competitive advantages through its performance as a coordination and integration mechanism, which leads to the improvement of management capabilities in companies and between production organizations. which leads to more differentiation and increased performance.Conclusion: Based on the obtained model and the good and confirmed connections between the components of the model, the obtained results indicate that information technology and dynamic capabilities have a positive impact on the performance of sports equipment manufacturing companies in Tabriz, and also the dynamic capabilities of technology influence It mediates information on the performance of the company.
_||_
Journal of Innovation in Sports Management Volume 2, Issue 3, Autumn 2023 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
The role of information technology on the performance of the company with emphasis on the mediating role of dynamic capabilities (case study of Tabriz sports equipment manufacturing companies)
Sajed Pourhasan 1 | Assistant Professor, Department of Sports Management, Islamic Azad University, Ahar Branch, Ahar, Iran |
Soheyla Bagherzadeh | General Department of Education of East Azarbaijan Province, Department of Education of Ahar city |
Fatemeh Bagherzadeh | General Department of Education of East Azerbaijan Province, Department of Education of Qom city. |
Abstract
Objective: The general purpose of the current research is to determine the impact of information technology on the performance of the company, emphasizing the mediating role of the dynamic capabilities studied in the sports equipment manufacturing companies of Tabriz.
Methodology: The current research was quantitative in terms of methodology, applied in terms of purpose, and descriptive-correlation in terms of data collection. This research is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of nature and method. The statistical population of this research includes sports equipment manufacturing companies in Tabriz, and the sample size of 300 companies was selected. The data were analyzed using structural equation modeling, in which SPSS and smart PLS software was used. The data collection tools in this research included 3 dynamic organizational capabilities questionnaires by Ji-Yang McCabe and colleagues, information technology questionnaire based on Saberval and Chan's model and company performance (Soha and Yadav) and the validity and reliability of the tool were confirmed. The collected data were analyzed at two levels (descriptive statistics and inferential statistics).
Results: The findings showed that information technology affects competitive advantages through its performance as a coordination and integration mechanism, which leads to the improvement of management capabilities in companies and between production organizations. which leads to more differentiation and increased performance.
Conclusion: Based on the obtained model and the good and confirmed connections between the components of the model, the obtained results indicate that information technology and dynamic capabilities have a positive impact on the performance of sports equipment manufacturing companies in Tabriz, and also the dynamic capabilities of technology influence It mediates information on the performance of the company.
Key words: Information technology, firm performance, dynamic capabilities.
[1] * Corresponding Author: E-mail: Sajed.pourhassan@gmail.com
How to Cite: Pourhasan S, Bagherzadeh S, Bagherzadeh F. The role of information technology on the performance of the company with emphasis on the mediating role of dynamic capabilities (case study of Tabriz sports equipment manufacturing companies), Journal of Innovation in Sports Management, 2023; 2(3): 61-70.
نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا
(مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز)
ساجد پورحسن1 | استادیار گروه تربیت بدنی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران |
سهیلا باقرزاده | اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اداره آموزش و پرورش شهرستان اهر |
فاطمه باقرزاده | اداره کل آموزش و پرورش استان قم، اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار شهرستان قم |
چکیده
مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی - همبستگی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز بوده حجم نمونه 300 شرکت انتخاب شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در این راستا از نرمافزارهای SPSS و smart PLS استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل 3 پرسشنامه قابلیتهای پویای سازمانی جي يانگ مك كاب و همكاران، پرسشنامه فناوري اطلاعات بر اساس مدل سابروال و چان و عملکرد شرکت (سوها و یاداو) بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. دادههای گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای بدست آمده نشان داد که فناوری اطلاعات از طریق عملکرد خود به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و یکپارچهسازی بر مزیتهای رقابتی تأثیر میگذارد، که منجر به بهبود قابلیتهای مدیریت در شرکتها و بین سازمانهای تولیدی می شود، که منجر به تمایز بیشتر و افزایش عملکرد میشود.
نتیجهگیری: براساس مدل بدست آمده و ارتباطات خوب و تایید شده بین مولفههای مدل، نتایج بدست آمده حاکی از آن است که فناوری اطلاعات و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر مثبت داشته و همچنین قابلیتهای پویا تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت را واسطه میکند.
واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات، عملکرد شرکت، قابلیتهای پویا.
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: Sajed.pourhassan@gmail.com
پورحسن ساجد، باقرزاده سهیلا، باقرزاده فاطمه، نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا (مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز)، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، پاییز 1402، 2(3): 61-70.
مقدمه
مفهوم عملكرد، با كارايي و اثربخشي تعريف شده است، چون اثربخشي بيانگر ميزان دست يابي به اهداف است و كارايي به اين موضوع اشاره دارد كه منابع از نظر اقتصادي، چگونه براي كسب هدف بكار رفته اند و مي توان آنها را دو بعد مهم عملكرد دانست، يعني هم علل داخلي مثل كارايي و هم دلايل خارجي مثل اثربخشي براي بخشهاي خاص عملكرد، مي توانند وجود داشته باشند. از اين رو، عملكرد تابعي از كارايي و اثربخشي فعاليتهاي صورت گرفته است [1]
استراتژیها و تاکتیکها شرکتها، اگر در رابطه با اقدامات رقبا در مقاصد دیگر تدوین شوند، میتوانند منجر به بهبود عملکرد و افزایش احتمال به دست آوردن جذابیت کلی و سهم بازار بزرگتر نسبت به مقاصد جایگزین شوند [2]. اغلب عملکرد با کارایی، اثربخشی، رشد و بهره وری اندازه گیری می شوندعملکرد بیانگر میزان فعالیت شرکت در یک بازه زمانی خاص است که منجر به ایجاد درآمد، سوددهی و افزایش ثروت شده است هنوز در بین صاحب نظران توافق نظر کاملی درباره معنا و مفهوم آن وجود ندارد. مقوله اي كه بر عملكرد شرکت تاثير مي گذارد فناوري اطلاعات است فناوري اطلاعات روي عملكرد مقصد گردشگري تاثير مي گذارد [3].
استفاده از فناوری اطلاعات بهعنوان یک ابتکار مستقل نامناسب است، که باید با قابلیتهای مدیریتی برای به حداکثر رساندن منافع تکمیل شود تا به موفقیت برسند [4] . فناوری اطلاعات از طریق عملکرد خود به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و یکپارچه سازی بر مزیتهای رقابتی تأثیر میگذارد، که منجر به بهبود قابلیتهای مدیریت در شرکتها و بین سازمانهای شریک میشود، که منجر به تمایز بیشتر و افزایش عملکرد می شود.
شوُن1. پیسانو2 اظهار مي دارند چگونه و چرا تغییرات به ظاهر جزئی فن آوری می تواند اثرات مخربی بر توانایی سازمان برای رقابت در یک بازار داشته باشد و پتانسیلی برای غلبه بر برخی از پیچیدگیها در درک نقش فناوریها در کمک به رقابت در مقصد را ارائه میدهد.
قابلیتهای پویا، یکی از اصلیترین پرسشهای معاصر در مدیریت راهبردی است که شرکتها چگونه بقای خود را حفظ کرده و رشد میکنند. قابلیت، توانایی انجام یک فعالیت است. اگر یک شرکت بتواند یک فعالیت ویژه را به طور هدفمند، مکرر، قابل اتکا و به شکلی رضایت بخش انجام دهد، یعنی دارای یک قابلیت است، قابلیتهای پویا شامل توانایی تشخیص نیاز به تغییر، فرموله کردن یک پاسخ و انجام اقدامات مناسب است [5]. ديدگاه قابليتهاي پويا به دنبال تشريح موفقيت برخي شركتها در دستيابي به مزيت رقابتي در محيط متغير است قابليتهاي پويا به صورت يك الگوي اكتسابي و ثابت از فعاليت جمعي تعريف ميشود كه سازمان از طريق آن به طور نظام مند به ايجاد و تعديل فعاليتهاي عملياتي روزمره مي پردازد تا به اثر بخشي بالاتري دست يابد[6]
تجزیه و تحلیل قابلیتهای پویا بین سازمانها یک رویکرد بهینه برای پیچیدگی در سيستم است که با نوسانات بازار و نوآوری سریع تکنولوژیکی مشخص میشود [7]. استفاده از قابليت پويا باعث مزيت رقابتي شده و بر عملكرد مقصد گردشگري تاثير زيادي دارد [8].
قابلیتهای پویا به طور کلی در فرآیندهای سازمانی به دلیل انسجام، عقلانیت و ادغام آنها در روالها تعبیه شده است علاوه بر این، فرآیندهای مدیریت سازمانی به شیوههای کلی که در شرکت انجام میشوند یا الگوهای فعالیتهای تجاری فعلی اشاره دارد [9].
بهطور خاص، شرکتهای تولیدی باید بر یکپارچهسازی سیستمهاي فن آوري اطلاعات تلاش كنند و همچنين برای ایجاد و حفظ سازگاری سیستمهای ارتباطی، از جمله امکانات سختافزاری و تجهیزات نرمافزاری، تأکید کنند [4]. بر این اساس مطالب مطروحه در این تحقیق درصدد پاسخ به این سوال هستیم که فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت، با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز چه تاثیری دارد؟
مدل مفهومی تحقیق
[1] Shuen
[2] Pisano
متغیر وابسته متغیر مستقل
متغیر میانجی
شکل 1- مدل مفهومی تحقیق (محقق ساخته) جي يانگ و مك كاب [8] ، (سوها و یاداو، 2018). [9]
روش شناسی پژوهش
تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز میباشد. که تعداد آن با استعلام از سازمان صمت به تعداد 320 شرکت فعال در نظر گرفته شد.
روش نمونهگیری و نمونه آماری: از آنجا که روش شناسی مدل یابی معادلات ساختاری، تا حدود زیادی با برخی از جنبههای رگرسیون چند متغیری شباهت دارد، می توان از اصول تعیین حجم نمونه در تحلیل رگرسیون چند متغیری برای تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری استفاده نمود. در تحلیل رگرسیون چند متغیری نسبت تعداد نمونه (مشاهدات) به متغیرهای مستقل نباید از ۵ کمتر باشد. در غیر این صورت نتایج حاصل از معادله رگرسیون چندان تعمیم پذیر نخواهد بود. نسبت محافظه کارانه تر ۱۰ مشاهده به ازای هر متغیر مستقل را هالینسکی و فلورت (۱۹۷۰) و میلر و کانس (۱۹۷۳) پیشنهاد نموده اند. از دیدگاه جیمز استیونس حتی در نظر گرفتن ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر پیش بین در تحلیل رگرسیون چند گانه با روش معمولی کمترین مجذورات استاندارد، یک قاعده سر انگشتی خوب به حساب میآید. پس به طور کلی در روش شناسی مدل یابی معادلات ساختاری تعیین حجم نمونه می تواند بین ۵ تا 15 مشاهده به ازای هر متغیر اندازه گیری شده تعیین شود:
q < n < 15q۵
که در آن q تعداد متغیرهای مشاهده شده یا تعداد گویهها (سوالات) پرسشنامه و n حجم نمونه است. پس به طور مثال اگر پرسشنامهای دارای 30 گویه یا سوال است، لازم به تذکر است تاکید همیشه بر این است کف نمونه نباید از 200 نفر کمتر باشد.
در این تحقیق با توجه به اینکه تعداد گویههای تحقیق کلا 45 آیتم میباشد حداقل تعداد نمونه برابر با 225 و حداکثر آن نیز برابر با 450 خواهد بود نمونه آماری با توجه به جامعه آماری که 320 شرکت است، به تعداد 300 شرکت در نظر گرفته شد.
نمونهگیری آماری از نوع نمونهگیری در دسترس بود.
در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه شامل متغیرها و عوامل تعیین کننده بود و در مقیاس 5 ارزشی لیکرت (از بسیار کم = 1 تا بسیار زیاد = 5) تنظیم شده بود. پرسشنامه قابلیتهای پویای سازمانی جي يانگ مك كاب و همكاران (2021): اين پرسشنامه داراي 20 تا سئوال ميباشد كه شامل مولفههاي هماهنگي انعطافپذيري و نوآوری است و داراي پايايي 90 درصد است.
پرسشنامه فناوري اطلاعات: پرسشنامه فناوري اطلاعات بر اساس مدل سابروال و چان با ابعاد: (انعطافپذیری، کارایی و جامعیت) و با 9 گویه. [10]
پرسشنامه سوم، در زمینه عملکرد شرکت میباشد که با 4 مولفه و دارای 16 سئوال با استفاده از مقاله بیس تهیه شده است [9]. مولفههای عملکرد شرکت عبارتند از: عملکرد طراحی، کیفیت فرآیند، کیفیت محصول و رضایت مشتری.
پرسشنامه تدوینشده جهت بررسی روایی محتوایی یا صوری در اختیار 6 نفر از اساتید و 6 نفر از مدیران قرار گرفت. بعد از تایید روایی محتوایی، ابتدا ابزار در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از جامعه آماری توزیع شد سپس از طریق روش آلفای کرونباخ، پایایی یا ثبات درونی آن با استفاده از نرمافزار SPSS20 محاسبه (86/0=ɑ) و تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که اکثر سازهها و متغیرهای مرتبط به آنها دارای ثبات درونی بسیار مناسبی هستند. سپس پایایی و روایی سازه به صورت مراحل گزارش شده در قسمت یافتهها با استفاده از نرم افزار اسمارت پیالاس1 تایید گردید. در آمار استنباطی ابتدا؛ بر اساس آزمون چولگی و کشیدگی برای توزیع دادههای پژوهش، مقدار چولگی و کشیدگی تمام متغییرهای پژوهش بررسی شد (بین 2 و -2 قرار داشتند، لذا توزیع دادهها نرمال بود).در ادامه تجزیهوتحلیل دادهها و مدل در سه بخش مدل اندازهگیری2، مدل ساختاری3 و مدل کلی انجام شد. بخش مدل اندازهگیری شامل سؤالات (شاخصها) هر بعد همراه با آن بعد است و روابط میان سؤالات و ابعاد در این بخش مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بخش مدل ساختاری نیز حاوی تمامی سازههای مطرح در مدل اصلی پژوهش است و میزان همبستگی سازهها و روابط میان آنها در این قسمت مورد تمرکز و توجه واقع میشود. در بخش مدل کلی که شامل هر دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری است با تائید برازش آن، بررسی برازش در یک مدل کامل میشود. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد.
یافتههای پژوهش
برای دستیابی به نتایج مطلوب پژوهش، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی استفاده میشود. الگویابی معادلات ساختاری در دو مرحله به آزمون الگو میپردازد که شامل آزمون الگوی اندازهگیری و ساختاری میباشد. در مدلسازی PLS، الگوی اندازهگیری را مدل بیرونی و الگوی ساختاری را مدل درونی مینامند. الگوی اندازهگیری به بررسی اعتبار وروایی ابزارهای اندازهگیری و سازههای پژوهش میپردازد و الگوی ساختاری، فرضیهها و روابط متغیرهای مکنون را مورد آزمون قرار میدهد. جهت بررسی اعتبار سازهها فرنل و لاکر (1981)، سه ملاک را پیشنهاد می کنند که شامل: 1- اعتبار هر یک از گویهها، 2- اعتبار ترکیبی (Composite reliability) هر یک از سازهها و 3- متوسط واریانس استخراج شده (Average Variance Extracted). همانگونه که در نمودار 1 و جدول 1 مشاهده میشود؛ بارهای عاملی استاندارد، پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ و شاخص AVE تمامی گویهها و متغیرها محاسبه و مقادیر بهدست آمده نمایانگر اعتبار همگرا و همبستگی سازهها میباشند.
کرونباخ و شاخصAVEتمامی گویهها و متغیرها محاسبه و مقادیر بهدست آمده نمایانگر اعتبار همگرا و همبستگی سازهها میباشند.
جدول 2 ضرایب همبستگی پیرسون و شاخص روایی منفک را نشان میدهد. مقادیر روی قطر اصلی این ماتریس ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده (AVE) را نشان میدهد. لازمهی تایید روایی منفک، بیشتر بودن مقدار ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده (AVE) از تمامی ضرایب همبستگی متغیر مربوطه با باقی متغیرها است (چن، 1988).
همان طور که قابل مشاهده است، مقادیر موجود بر روی قطر اصلی دارای بیشترین مقدار ستون بوده که این امر نشان دهندهی روایی مناسب سازهها میباشد.
پس از بررسی اعتبار و روایی ابزارهای اندازهگیری و سازههای پژوهش (مدل بیرونی)، لازم است تا روابط متغیرهای مکنون (مدل درونی) مورد آزمون قرار گیرد. بدین منظور، مدل آزمون شدهی پژوهش بر اساس ضرایب مسیر (نمودار 2) و آمارهی t (جدول 3) ارائه شده است.
[1] Smart PLS
[2] Measurement Model
[3] 3 Structural Model
نمودار1. ضرایب مسیر و بارهای عاملی استاندارد شدهی گویههای مدل پژوهش
جدول 1. نتایج بررسی اعتبار متغیرهای پژوهش
متغیرها | پایایی ترکیبی | آلفای کرونباخ | متوسط واریانس استخراج شده (AVE) |
عملکرد شرکت | 0.811 | 0.812 | 0.647 |
فناوری ارتباطات و اطلاعات | 0.755 | 0.723 | 0.570 |
قابلیتهای پویای سازمانی | 0.782 | 0.773 | 0.690 |
جدول 2. ضرایب همبستگی پیرسون و شاخص روایی منفک
| عملکرد شرکت | فناوری ارتباطات و اطلاعات | قابلیتهای پویای سازمانی |
عملکرد شرکت | 0.804 |
|
|
فناوری ارتباطات و اطلاعات | 0.381 | 0.755 |
|
قابلیتهای پویای سازمانی | 0.570 | 0.381 | 0.830 |
* تمامی ضرایب همبستگی در سطح خطای کمتر از 1 %معنادار هستند
**قطر اصلی، ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده (AVE) را نشان میدهد
نمودار 2. مدل آزمون شدهی تحقیق بر اساس آماره t
حال، با توجه به اين دو شکل، به بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته پرداخته میشود.نتایج این روابط بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزیی در جدول 3 نشان داده شده است.با توجه به نتایج این جدول، تمامی روابطبه غیر از «تاثیر آموزش روی تغيير ساختارها» معنادار است. لازم به توضيح است كه معناداري «تاثیر قانونمنديهاي مديريت سبزروی تغيير ساختارها» در سطح 05/0 است (96/1> t) ولي معناداري بقيهي روابط در سطح 01/0 ميباشد (58/2> t).
جدول 3. ضرایب مسیر، آماره t و نتایج روابط مدل
فرضیه | روابط علی بین متغیرهای پژوهش | ضریب مسیر (β) | (p-Value) | معناداری (T-Value) | نتیجه آزمون |
اول | فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر رضایت مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز تاثیر دارد | 198/0 | 002/0 | 086/3 | تایید |
دوم | فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ارزش ادراک شده مشتریان فروشگاههای ورزشی تبریز تاثیر دارد | 564/0 | 000/0 | 559/14 | تایید |
سوم | ارزش ادراک شده بر رضایت مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز تاثیر دارد | 453/0 | 000/0 | 016/9 | تایید |
چهارم | ارزش ادراک شده تأثیر فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر رضایت مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز را واسطه میکند | 255/0 | 000/0 | 689/7 | تایید |
* 96/1 <|t| نشاندهندهی معناداری در سطح 05/0 است.
** 58/2 <|t| نشاندهندهی معناداری در سطح 01/0 است.
اعتبار مدل با استفاده از ضریب تعیین (R2) مشخص شده است. این ضریب واریانس توضیحی یک متغیر درونزا را توسط متغیرهای برونزا اندازهگیری میکند.
در مدلسازی معادلات ساختاری به كمك روش PLS برخلاف روش كواريانس محور (CB-SEM) شاخصي برای سنجش كل مدل وجود ندارد ولي شاخصي به نام نيکويي برازش (GOF) توسط تننهاوس و همکاران (2015) پيشنهاد شد. اين شاخص هر دو مدل اندازهگيری و ساختاری را مدنظر قرار ميدهد و به عنوان معياری برای سنجش عملکرد كلي مدل به كار ميرود. اين شاخص به صورت ميانگين R2و متوسطمقادير اشتراكي به صورت دستي محاسبه ميشود:
اين شاخص، جذرحاصلضرب دو مقدار متوسط اشتراكي (Communality) و متوسط ضريبتعيين
(R Square Average) است. از آنجا كه اين مقدار به دو شاخص مذكور وابسته است. حدود اين دو شاخصبين صفر و يك بوده و تزلس و همکاران (2009) سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 را به ترتيب به عنوان مقادير ضعيف، متوسط و قوی برای GOF معرفي نمودهاند (محسنین و اسفیدانی، 1393).
مقدار متوسط شاخص مقادير اشتراكي طبق فرمول زير محاسبه ميشود:
که مقدار Communality محاسبه شده برای مدل پژوهش برابر است با 635/0. و مقدار متوسط شاخص ضريب تعيين به تعداد متغيرهای درونزای مدل طبق فرمول زير محاسبه ميشود:
مقدار R2 محاسبه شده برای مدل پژوهش برابر است با 250/0.
در نتیجه مقدار GOF برابر است با 398/0 میباشد. در نتیجه مدل از مطلوبیت قوی برخوردار است.
بحث
با توجه به نتایج بدست آمده، ضریب استاندارد شده (ضریب مسیر) بین دو متغیر (فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت) 192/0 β= میباشد. و ضریب معناداری (آماره تی) بین این دو متغیر نیز 351/3t= بوده (بیشتر از قدرمطلق 1.96) که نشان میدهد این رابطه معنادار است. بنابراین فرضیه H0 رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. نتیجه به دست آمده از این فرضیه با نتایج تحقیق كويچي و اسكوت (2021) پژوهشي در مورد فناوری اطلاعات و عملکرد مقصد همسو میباشد. که نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت تاثیر دارد. در تبیین این پژوهش می توان عنوان نمود : با رشد سریع تقاضا برای خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات از قبیل تبلیغات، بازاریابی، خدمات امنیت شبکه و تولید محتوا برای سایتهای اینترنتی ،گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث رونق شده است عملکرد شرکتهای تولیدی لوازم ورزشی برای به کارگیری تکنولوژی جدید به طور جدی باهم رقابت میکنند و همین باعث شده که نیاز به این فناوریها روز به روز گسترش یابد.
فناوری اطلاعات بر قابلیتهای پویا در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. با توجه به نتایج بدست آمده، ضریب استاندارد شده(ضریب مسیر) بین دو متغیر (فناوری اطلاعات بر قابلیتهای پویا)، 381/0 β= میباشد. و ضریب معناداری (آماره تی) بین این دو متغیر نیز 488/6t= بوده (بیشتر از قدرمطلق 1.96) که نشان میدهد این رابطه معنادار است. بنابراین فرضیه H0 رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت فناوری اطلاعات بر قابلیتهای پویا در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. نتیجه به دست آمده از این فرضیه با نتایج تحقیقات زیر همسو می باشد: حکیمی (1398) در پژوهشی به بررسی تأثیر پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش بر عملکرد کسبوکار، نقش میانجی قابلیتهای پویا پرداختند و نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات بر قابلیتهای پویا تاثیر مثبت دارد. بنابراین در تبیین این پژوهش میتوان عنوان نمود که سرویسهای فناوری اطلاعات که به درستی مدیریت شوند، تأثیرگذار در بهبود عملکرد کسب و کار میباشند. سرویسهای فناوری اطلاعات به برنامههای کاربردی کسب و کار و تخصص فنی برای توانمندسازی سازمانها در زمینه ایجاد، مدیریت و بهینهسازی و یا دسترسی به اطلاعات و فرآیندهای کسب و کار اشاره دارد بازار سرویسهای فناوری اطلاعات را می توان با توجه به نوع مهارتها که برای ارائه سرویس (طراحی، ساخت، اجرا بکار گرفتهاند و موفقیت کسب و کار به طراحی و اجرای مدل تجاری مرتبط با انتخاب فناوریها و بهرهبرداری از تجهیزات و داراییهای ملموس بستگی دارد و مسیری را فراهم می کند که از طریق آن، نوآوری فناورانه و دانش فنی در ترکیب با بهرهبرداری از داراییهای ملموس و ناملموس شرکت، به جریان سود تبدیل خواهد شد و ساخت، اصلاح، اجرا و تغییر شکل مدلهای کسب و کار، پیامدهای قابلیتهای سطح بالای شرکت هستند. روال سازمانی و مهارتهای مدیریتی بر قابلیتهای پویا تاکید میکنند، این قابلیتها توانایی شرکت برای ادغام، ساخت و پیکربندی مجدد شایستگیهای درونی در جهت تطابق و همسویی با تغییرات محیط کسب و کار هستند. نقطه عطف توجه به قابلیتهای پویا شرکت به توانایی آنها برای تداوم سوددهی بلندمدت - توانایی طراحی مجدد و تعدیل مدلهای کسب و کار را هم ایجاد میکند - است که اگر با فنآوری اطلاعات ادغام شود تاثیر فوق العادهای بر شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز خواهند داشت.
قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. با توجه به نتایج بدست آمده، ضریب استاندارد شده (ضریب مسیر) بین دو متغیر (قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت)، 497/0 β= میباشد. و ضریب معناداری (آماره تی) بین این دو متغیر نیز 261/9t= بوده (بیشتر از قدرمطلق 1.96) که نشان میدهد این رابطه معنادار است. بنابراین فرضیه H0 رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. نتیجه به دست آمده از این فرضیه با نتایج تحقیقات زیر همسو می باشد: قاضي نوري و همكاران (1398) پژوهشي در مورد تبيين چگونگي ايفاء نقش قابليتهاي پويا در شرکتهاي کوچک و متوسط دانش بنيان موفق (حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات) دارند که نتایج نشان داد که قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت دارد. در تبیین این پژوهش می توان عنوان نمود که قابلیتهای بهره برداری و دیگر قابلیتهای معمول سازمانی در سطح پایه که شامل فعالیتهای روزمره، اداری و نظارتی برای هر سازمان است که برنامه معین تولید، یا مجموعه معین فعالیتها را کمابیش به شکلی کارآمد دنبال کند بنیانهای خرد شامل تعدیل و ترکیب مجدد قابلیتهای فعلی شرکت در جهت توسعه قابلیتهای جدید است. قابلیتهای پویا دنبال توسعه محصول جدید، گسترش مناطق فروش جدید، توسعه و تخصيص الزامات محصول در سطح شرکتهای بزرگ و اقدامات از این دست است که تصمیم گیری مدیریتی زیرکانه تحت عدم قطعیت را ممکن می سازد. با هدایت این قابلیتهای پویای سطح بالا توسط مدیریت شرکت است که مسیرهایی برای آینده شناسایی شده و مدلهای کسب و کار برای استفاده از فرصتهای جدید یا تغییر در آنها ترسیم می شوند و بهترین پیکربندی برای سازمان بر طبق شکل فعلی و برنامههای جدید برای آینده پی ریزی خواهد شد و شرکتهای تولیدی لوازم ورزشی در تبریز عملکرد بهتری را خواهند داشت.
فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. با توجه به نتایج بدست آمده در فصل 4، مقدار z-value حاصل از آزمون سوبل برابر با 458/6 شد که بدلیل بیشتر بودن از 1.96 میتوان اظهار داشت که در سطح اطمینان 95 درصد می توان نتیجه گرفت که فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا در شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر دارد. نتایج بدست آموده از این فرضیه با نتایج تحقیق يئو و همكاران1 (2021) در پژوهشي در مورد بررسی تأثیر کاربرد رسانههای اجتماعی بر قابلیتها و عملکرد شرکت همسو می باشد .در تبیین چنین پژوهشی می توان عنوان کرد که این محیط پویا و همیشه در حال تغییر و شرکتهایی با منابع محدود را برجسته می کند. این استدلال میکند که فناوری اطلاعات یک منبع استراتژیک هستند و چابکی و سازگاری در اندازهگیری قابلیتهای پویا شرکتها حیاتی هستند. این مطالعه بیشتر نقش واسطهای عملکرد مبتنی بر زمان را بر رابطه بین این قابلیتها و عملکرد شرکت ارزیابی میکند.
نتیجه گیری نهایی
یکی از اصلیترین پرسشهای معاصر در مدیریت راهبردی است که شرکتها چگونه بقای خود را حفظ کرده و رشد میکنند. که شرکتهای تولیدی ورزشی نیز باید مجهز به فناوری روز بوده و قابلیتهای بازاریابی و پویایی خود را افزایش دهند. فناوری اطلاعات به عنوان محرک اصلی میتواند همه ابعاد تجارت را در دنیای کنونی سازماندهی دوباره کند، قابليتهاي پويا امکان مدیریت منابع داخلی و خارجی برای افزایش سود شركت و دستیابی به مزیت رقابتی زیاد را محتمل مي كند. توسعه قابلیتهای پویا برای ادغام و پیکربندی دوباره مهارتهای داخلی و خارجی در واکنش به محیط کاری به سرعت در حال تغییر است به طور خاص، شرکتهای تولیدی باید بر یکپارچهسازی سیستمهاي فنآوري اطلاعات تلاش كنند و همچنين برای ایجاد و حفظ سازگاری سیستمهای ارتباطی، از جمله امکانات سختافزاری و تجهیزات نرمافزاری، تأکید کنند. در پایان، با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به مدیران شرکتهای تولیدی لوازم ورزشی پیشنهاد می گردد:
ü توجه دائمی و بیشتری به فناوری اطلاعات وارتباطات و زیرساختهای آن، صورت گیرد، زیرا تکنولوژی اطلاعات وارتباطات بعنوان یکی ازابزارهای قوی در فرآیند بهبود عملکرد مورد استفاده قرار میگیرد. در سالهای کنونی اطلاعاتی که در اختیار سازمانها قرار میگیرد از نظر کمّیت و کیفیت، افزایش چشم گیری داشته است اینترنت به عنوان شاهراه اطلاعاتی میتواند موفقیت شرکت را تضمین کند.
ü با استفاده از فناوری اطلاعات، اقدام به شناسایی و ارزیابی ریسکهای قابلیتهای پویا در شرکتهای تولیدی لوازم ورزشی نماید.
ü از منابع انسانی، مالی، سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز جهت ارائه خدمات فناوری اطلاعات را شناسایی و بودجه لازم را برای آن اختصاص دهند.
Reference
1 - Darling, J. (2020). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5-point, 7-point and 10-point scales. International Journal of Market Research، 50(1), 61–104
2 - Corte, V. D., & Aria, M. (2016). Coopetition and sustainable competitive advantage. The case of tourist destinations. Tourism Management، 54, 524–540.
3 - Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108–124.
4 - Sainaghi, R., & Baggio, R. (2017). Complexity traits and dynamics of tourism destinations. Tourism Management, 63, 368–382
5 - سرتیپی، صدف و معصوم، محمد، (1397)، تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده تجهیزات ورزشی، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان.
6 - خادمی، علی اکبر، بدری، احسان، فرازنده، هانیه. (1399). تأثیر قابلیت حسگری بازار بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری و سیستم مدیریت برند، مدیریت بازاریابی،15(49): 55-72.
7 - Gimzauskiene, E., Duoba, K., Pavie, X., Pinnington, A., Vilkas, M., Masteika, I., et al. (2015). Dynamic capabilities in supply chain management. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 213, 830–835.
8 - Qijie Jiang a, Scott McCabe, (2021), Information technology and destination performance:Examining the role of dynamic capabilitie, Annals of Tourism Research 91 (2021) 103292
9 - Saumyaranjan Sahoo and Sudhir Yadav، (2018), Entrepreneurial orientation of SMEs، total quality management and firm performance، The current issue and full text archive of this journal is available on Emerald Insight at: www.emeraldinsight.com/1741-038X.htm
10 - Lovelock, C.H., 2001. Services Marketing, 4th ed. Prentice Hall International.
[1] Yeo etal