ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با مشارکت ورزشی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , مهناز شجاعیان 3
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی،ایران
3 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: سرمایه فکری, دانشآموزان دختر, سرمایه اجتماعی, شهرستان ممسنی, مشارکت ورزشی,
چکیده مقاله :
سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری، یکی از عوامل محیطی تعیینکننده سطح سازگاری و سلامت جامعه محسوب میشوند. ورزش به عنوان یکی از مفاهیم اجتماعی و با توجه به کارکردهای خاص آن در زمینههای مختلف، مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققان قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (متوسطه اول و متوسطه دوم) شهرستان ممسنی در سال تحصیلی 1402-1401 بود. ماهیت این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد و جمعآوری دادهها براساس مطالعات کتابخانهای و میدانی بوده است و ابزار جمعآوری دادهها شامل، پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتس(2002) و پرسشنامه استاندارد مشارکت ورزشی پارسامهر و همکاران (1392) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (متوسطه اول و متوسطه دوم) شهرستان ممسنی به تعداد 3491 نفر بوده است و از این میان به شکل تصادفی خوشهای تعداد 341 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج حاکی از آن بود که بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ممسنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Social capital and Intellectual Capital are considered as one of the environmental determinants of the level of social cohesion and community health. Exercise has been considered by many scholars and researchers as one of the social concepts and with regard to its specific functions in different fields. The purpose of this study was to the relationship between Social Capital and Intellectual Capital with Sports Participation in Girl Students of Mamasani City (Secondary and Secondary Schools), in the academic year of 2017-2018. The nature of this research is descriptive survey research. Data collection was based on library and field studies. The data collection tool included the standard sports participation questionnaire Parsamher and Etal (2011), standard Intellectual Capital Bontis(2002) and the standard social capital questionnaire Nahapit and Ghasal (1998). The statistical population of the study consisted of all Boy high school students (first and second high school students) in Mamasani city, which is about 3491 Boy. Among them, 341 samples were randomly selected. The results indicated that there is a positive and significant relationship between social capital and Intellectual Capital with sport participation among high school Girl students in Mamasani.
_||_