فرش شهری، مقدمه ای بر شهرسازی فولدینگ
محورهای موضوعی : معماریسیامک پناهی 1 , سید مصطفی مختاباد امرئی 2 , ارسلان کریمی خیاوی 3
1 - استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، اران.
2 - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران.
کلید واژه: منطق فازی, Fuzzy Logic, Chaos, آشوب, فرکتال, Fractal, فرش شهری, فولدینگ, urban carpet, folding,
چکیده مقاله :
این پژوهش به معرفی "فرش شهری1" به عنوان مقدمه ای بر شهرسازی فولدینگ2 می پردازد. فولدینگ که در فلسفه وامدار نظرات دلوز3 در ریزوم4 و آنتی ادیپ5 و بر اساس ریاضیات لایپنیتز6 است، در معماری توسط پیتر آیزنمن7 به منصه ظهور رسید. امروزه حدید8 فولدینگ را در مقیاس کلان به عنوان" فرش شهری" ارائه داده است که پیشتر در طراحی منظر توسط جیمز واینز9 مطرح گردیده بود. حدید بر اساس فلسفه "وحدت در کثرت" سعی بر طراحی شهری با ادبیات پسامدرن فمنیستی10 دارد تا شهری آنتی ادیپ ارائه دهد. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به این نتیجه دست یافته که "فرش شهری" می تواند مصداقی بر شهرسازی فولدینگ باشد که بر اساس هندسه فرکتال، منطق فازی و در فضای آشوب شکل گرفته است. " فرش شهری" اگر چه در ایجاد هماهنگی در مقیاس کلان موفق بوده است اما در مقیاس انسانی و بحث معماری رویداد به توفیقی دست نیافته است.
This study has concentrated on the role of folding on urbanism and introduced the "urban carpet" as the introduction of folding urbanism. Folding philosophy is derived from Deleuze theories in rhizome and anti-oedipus based on Leibniz’s mathematics. This theory appeared in architecture by Eisenman and later, in the macro-scale and urban design was introduced by Hadid. Today, she presents her manifesto of folding genesis as "urban carpet" that already has determined in landscape design by James Wines. Hadid based on "unity in diversity" philosophy with the complexity of folding mathematics tries to design a city with post-modern feminist literature, so that provide the anti-oedipus city with its own harmonies. This study has made an effort to indicate how architects criticize and use the folding stream in urbanism as they call it "urban carpet" and for this purpose spontaneously, we analyzed some famous works which their base concept was about folding movement. The conclusion of the study is that the "urban carpet" can be the introduction and some referent of folding urbanism and although, has been successful in creation of harmony in the macro-scale and bird view, but in the human-scale architecture and discourse of the event architecture is not successful.
آپیگنانزی، ریچارد و گارات، کریس، (1385). « پست مدرنیسم، قدم اول»، ترجمه فاطمه جلالی سعادت، چاپ سوم، نشر شیرازه، تهران.
2- اوژه، مارک، (1387). « نامکانها»، منوچهر فرهومند، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
3- بانی مسعود، امیر، (1386). « پست مدرنیته و معماری»، چاپ اول، نشر خاک، اصفهان.
4- بوجادزیف، جرج و بوجادزیف، ماریا، (1381). « منطق فازی وکاربردها ی آن در مدیریت»، ترجمه سید محمد حسینی، انتشارات ایشیق.
5- پناهی، سیامک، (1383)، « منطق فازی». نشریه معماری و فرهنگ، شماره 20، صفحه 19.
6 پناهی، سیامک (ب1384).« تاثیر سوپرماتیسم بر معماری ظه حدید»، نشریه معماری و فرهنگ، شماره 22، صفحه 20.
7- پناهی، سیامک، (ب1384). « معماری سبز و افسانه ای»، نشریه معماری و فرهنگ، شماره 21، صفحه 4.
8- پناهی، سیامک، (1387). « نا معماری در سیطره امپراطوری نشانه ها»، نشریه معماری و فرهنگ، شماره 33، صفحه 15.
9- شمس، حسن، (1380). « شهر هوشمند»، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه علم و صنعت.
10- شایگان، داریوش، (1380). « افسون زدگی جدید»، هویت چهل تکه و تفکر سیار، ترجمه فاطمه ولیانی، چاپ اول، نشر و پژوهش فرزان، تهران.
11- قبادیان، وحید، (1382). « مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب»، چاپ اول، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
12- کارتالوپوس، اس وی، (1381). « منطق فازی وشبکه های عصبی»، ترجمه محمود جورابیان، رحمت الله هوشمند، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
13- کاسارا، سیلویو، (1387). « پیتر آیزنمن»، ترجمه سیامک پناهی، چاپ اول، نشر گنج هنر،تهران.
14- کاسکو، بارت، (1380). « تفکر فازی»، مترجمان : علی غفاری و دیگران، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر.
15- لیوتار، ژان فرانسوا، (1381). « وضعیت پست مدرن»، ترجمه حسینعلی نوذری، چاپ دوم، انتشارات گام نو، تهران.
16- نوور، پیتر، (1388). « ظه حدید»، ترجمه سیامک پناهی، چاپ اول، نشر گنج هنر، تهران.
17- وارد، گلن، ( 1384). «پست مدرنیسم»، ترجمه علی مرشدی زاده، نشر قصیده سرا، تهران.
18- یزدانجو، پیام، (1381). «بسوی پسامدرن»، نشر مرکز، تهران.
19- Carpo, M. (2004). “Ten Years of Folding”, Folding In Architecture, Architecture Design, vol. 63.3-4, p: 14-19.
20- Crosbie, M. and Others, (2005), “Identity in density”, image publishing.
21- Deleuze, Gilles (1995). “the Fold”, Leibniz and Baroque, foreword and translated by t. comely. London: continuum.
22- Eisenman, Peter (1991). “UnFolded events”, Albert Speer and ….,Ernest and son.
23- Eisenman, Peter (2004). “Folding in time”, The singularity of Rebstock. In Folding in Architecture, Architecture Design.Vol. 63. .3-4, p:6-24.
24- Gehry, F. (2004), “Folding in Architecture”, Architecture Design. Vol. 63. .3-4, p: 69.
25- http://end2stress.com/images/yin-yang
26-lynn, G. (2004), “Architectural Curvilinearity”, The Fold, the Pliant and Supple. In Folding in Architecture, Architecture Design.Vol. 63. .3-4, p:12,80.
27-Nesbitt, Kate (1996), “Theorizing new agenda for architecture”: an anthology of architectural theory, 1965-1995, Princeton architectural press.
28-Trachtenberg, m. Heyman, I. (1986), “Architecture from pre historic to post modernism”, Academy ----Edition.
29- www.arcspace.com
30- www.arkitera.com
31- www.egothemag.com
32- www.foa.com
33- www.Peter Eisenman, Book - Barnes & Noble.htm
34- www.virtualtourist.com
35- www.zahahadid.com
_||_