بررسی مشکلات، موانع و راهکارهایی در جهت ایجاد و بهبود روابط عمومی الکترونیک
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد رضا حقیقی 1 , محمد سلطانی فر 2
1 - دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده علوم انسانی
2 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: روابط عمومی, روابط عمومی الکترونیکی, فناوری اطلاعات, جامعه اطلاعاتی, چالشها و موانع روابط عمومی
, 
, ا,
چکیده مقاله :
پیشرفت فناوری در تولید، پردازش، انتشار و استفاده از اطلاعات سبب دگرگونی عمیق در روابط بین انسان ها و سازمان ها شده است .امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند. دراین میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی مابینکارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می کنند. این واحد سازمانی می تواند رهرو تغییرات درسازمان باشد و با آموزش وابزارهایی که در اختیار دارد آگاهی های لازم را برای تسریع روند تغییرات ارائه نماید. همچنین روابط عمومی با مهارت های لازم میتواند بر مدیریت عالی سازمان تاثیر گذار باشد به طوری که مدیریت در روند تغییرات همراه شود. اگر استفاده از فناوری های اطلاعاتو ارتباطات را در یک تغییر بنیادی، موثر و مثبت بدانیم با این پذیرش روابط عمومی جلوه ای نوین می یابد که یکی از راههای ارائهاین جلوه تغییر روابط عمومی از حالت سنتی به الکترونیک است. روابط عمومی الکترونیک با استفاده از فناوری های اطلاعاتی وارتباطی با اطلاع رسانی های سریع و بهنگام و توجه به اصل مخاطب محوری می تواند فعالیت های خود را با سنجش برنامه های دقیقاستوار کند. به طوری که با ارائه خدمات بهینه، شفاف سازی اطلاعات، حس اعتماد و تصویر ذهنی مطلوبی در ابعاد درون و برونسازمان از خود بر جای گذارد . هدف اساسی در این مقاله بررسی عوامل موثر بر توسعه روابط عمومی الکترونیکمی باشد و همچنین سعی خواهیم کرد مفهوم، مزیتها، تنگناها و چالشهای فراروی روابط عمومی الکتروونیک را تا حد امکان تبیین وارائه کنیم.
Technology development in producing, processing, releasing and usage of information caused a deep change in relationshipbetween humans and organizations. Now a day in developed society, organizations move toward by use the strategy of dataand relation technology in the realm their goals. In the meantime, Public Relations as the most basic and most important unitof any organization plays the role of informing and a strong communicating bridge between staffs organization and externalmilieu. This unit can be the corridor for changes and provide necessary awareness for accelerating the change process bytraining instruments it holds. Also public relationship or necessary skills can be effective in top management so thatmanagement be accompanied in change processing. If we accept that use of data technology and relationship in a basicchange is positive and effective, with the adoption, public relations find a new face that one way of providing of this new faceis changing public relation from traditional to electronic. The electronic public relation can firm its activities with detailedplans measurement by data technologies and communicative with quick Informing and on time and considering to Pivotal ofaudience, so that by providing optimized services, clarification of the information, leaves a sense of trust and good mentalpicture in internal and external dimensions of the organization. The basic purpose of this essay is surveying of effectivefactors electronic public relation and also we try to offer the meaning, benefits, limitations and challenges facing electronicpublic relation, to the extent possible.