جایگاه رسانههای ارتباط جمعی در آموزش نگرش و اخلاق زیست محیطی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - دانشجوی دکتری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: رسانه, آموزش زیست محیطی, نگرش زیست محیطی, اخلاق زیست محیطی,
چکیده مقاله :
با مرور بر وضعیت محیط زیست میتوان دریافت که ناآگاهی یا بیتوجهی انسانها به محیط، به دلیل کمبود آموزشهای علمی و کارشناسانه، داشتن نگرشها و رفتارهای نادرست به محیط زیست، عدم مسئولیت در قبال محیط زیست و به طور کلی نداشتن دانش و سواد زیست محیطی از علل مهم و تاثیرگذار در آلودگی و تخریب محیط زیست بوده است. آموزش و رسانههای ارتباطی به عنوان دو رکن اساسی در حفاظت از محیط زیست نقش بارزی دارند. آموزش محیط زیست، بنیادیترین شیوه حفاظت از محیط زیست میباشد که زمینه ارتقای آگاهیهای موثر را فراهم می آورد. اولین گام در فرایند آموزش محیط زیست، دست یابی به اطلاعات از طریق رسانههاست. امروزه در میان ابزارهای آموزشی، رسانهها ابزارهای آموزشی قوی و موثری هستند که در جهت تعدیل رفتارهای انسانی و انتشار عادات و ارزشهای فرهنگی، جامعه پذیری و تغییر در نگرش و رفتارهای زیست محیطی می توانند نقش اساسی ایفاء کنند. رسانههای ارتباط جمعی میتوانند به عنوان مکمل نهادهای رسمی آموزش، به شیوههای مستقیم یا غیرمستقیم به آموزش مخاطبان در زمینه محیط زیست و حفظ آن اقدام کنند و جزء تفکیک ناپذیر فرایند آموزش و یادگیری باشند. بر همین اساس، بررسی جایگاه رسانههای ارتباط جمعی در آموزش نگرش و اخلاق زیست محیطی، هدف اصلی این تحقیق میباشد. بدین منظور، در مقاله توصیفی حاضر کتب مختلف و دیدگاههای صاحبنظران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
Reviewing the environmental status reveals that unawareness or disregard of human for the environment, due to lack of scientific or expert training, wrong environmental attitude and behavior, lack of environmental responsibility and generally lack of knowledge and environmental literacy are some of the most important and effective causes of environmental pollution and destruction. Education and mass communication media as two essential pillars have a significant role in protecting the environment. Environmental education is the most basic method of the environmental protection that provides a platform for promoting the effective awareness. Access to information through the media is the first step in environmental education process. Nowadays, among the educational tools, media is a strong and effective educational tool that has a significant role in order to modify human behavior and publishing the habits and cultural values, socialization, changing attitude and environmental behavior. Mass communication media as a complement to the formal educational institutions, can educate audiences in the field of environmental protection in direct or indirect ways and become an inseparable part of the education and learning process. Accordingly, survey the position of mass communication media in environmental ethics and attitude is the main objective in this article. So the books and viewpoints of the experts have been studied in this descriptive article.
_||_