بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسمیه سادات مهدوی 1 , فاطمه احمدنژاد اتو 2
1 - دانشجوی دکتری تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناس آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و
تحقیقات
کلید واژه: اعتماد, رسانه, خبر, شبکۀ یک سیما, بی بی سی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله، بررسی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسیمی باشد. شاخص های اعتماد از نظریه های انگاره سازی خبری، چهار نظریۀ مطبوعات، استفاده و خشنودی (نیازجویی )، متقاعدسازی(اقناع)، نظریات کُنت آسپ و جی وسترسال استخراج شده اند. شاخص های میزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت .صداقت و شفّافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب ،قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. جامعۀ آماریشهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانۀ شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکۀ یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند ، همچنین فقط 10/8 درصد شهروندان از اخبار شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی استفاده می کردند.
In this research, the goal is to study adjustment trust of Kermani citizens in Channel 1 and BBC Farsi Satellite channel.Indices of trust and variables effective on that have been extracted from theories of news image making, stigmatizing, fourtheories of press, use and gratification, persuasion, Kent Asp and J.Westersthal. Indices trust have been tested with LikertSpectrum. Sincerity and clarity in news, impartiality against special groups and parties, adjustment of news content andsubjects with the audience’s need, comprehensibility of news for the audience and meeting more news needs of audience arethe trust indices. Statistical population of citizens with age of 18 above resided at 5 districts of Kerman City. Data werecollected in 2012 from 400 people with survey method and questionnaire technique in stratified and simple sampling method.Research results show that Kermani citizens averagely trust in news of Islamic Republic of Iran channel 1. Only 10.8% of thecitizens used BBC Farsi satellite Channel.