بررسی تطبیقی میزان بهره مندی استفاده کنندگان از برنامه های تلویزیون ماهواره ای و سیمای جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسید وحید عقیلی 1 , زهرا عباسعلی زاده 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: تلویزیون, ماهواره, استفاده کنندگان, بهره مندی, گزینش, محتوای برنامه ها,
چکیده مقاله :
ارتباط فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده است. در دنیای کنونی در فراگردارتباط، جهان سوم و از جمله ایران گیرنده ای است منفعل و ماهواره ها با سرعتی سرسام آور پیاممورد نظر صاحبان سرمایه ها را به اقصی نقاط عالم منتقل می کنند. ورود سریع تلویزیون بدون مرزماهواره ای طرز عمل و حتی شیوه جنگیدن و برقراری صلح را در جهان دگرگون ساخته است. درکشورهای جهان سوم و از جمله ایران به علت کم سواد بودن افراد بر تلویزیون به عنوان قدرتمندترینرسانه (عدم سواد رسانه ای) تاکید بیشتری هست.در اهمیت وسایل ارتباط جمعی "مک لوهان" می گوید: وسیله همان پیام است. مهمترین ویژگیوسایل ارتباط جمعی گزینش است. در حال حاضر کانال های مختلفی از کشورهای قدرتمند برایکشورهای جهان سوم و از جمله ایران برنامه پخش می کنند. در میان مخاطبان کانال های تلویزیونماهواره ای در ایران، مخاطبان شهرهای مرزی به علت همجواری با کشورهای دیگر و ارتباط مستقیمبا افراد کشورهای همجوار از اهمیت زیادی برخوردارند. دستیابی به میزان ساعات استفاده و بهرهمندی افراد، دستیابی به میزان کیفیت محتوای برنامه های تلویزیون ماهواره ای و سیمای جمهوریاسلامی ایران، به میزان انگیزه افراد از استفاده و بهره مندی از برنامه های تلویزیون ماهواره ای وسیمای جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به میزان رضایت مندی افراد از برنامه های تلویزیون ماهوارهای و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از اهداف مورد نظر در این تحقیق است. پژوهش پیش رو بهروش پیمایشی انجام شده و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهشرا دانشجویان 18 سال به بالا در سیزده رشته متفاوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان ماکوتشکیل می دهند. نمونه گیری در این پژوهش به روش تصادفی ساده است و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران بهره گیری شده است که از 2466 دانشجوی ورودی سال های 1389-1388تعداد 120 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند