ارزیابی عناصر ساختاری معماری در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده مسئول
2 - عضو هیأت علمی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
کلید واژه: پیام های مذهبی, مخاطب, عناصر ساختاری معماری مسجد,
چکیده مقاله :
مذهب به عنوان عامل ارتباط انسان با مبدا آفرینش و فرهنگ تبلور یافته، عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با خویشتن می باشد .همزیستی این دو عامل به نحوی در شهرهای سنتی دیده می شود و این نکته اثبات می شود که خویشتن انسان همواره ارتباطی مستمر باجامعه و خدا دارد.از آنجا که مخاطب هنر معماری همچون هنرهای دیگر انسان است، سازنده و مجری آنها نیز انسان، پژوهشی در این زمینه هرچند بهاجمال برای شناخت انسان و در مرحله بعد دریافت و نوع پیامهایی که این نوع معماری به انسان منتقل می کند، ضروری می نمود.حال این سوال مطرح می شود که معماری با تمام ویژگی هایی که از آن یاد شد در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب یا مخاطبان خودچه نقشی دارد؟در این پژوهش از روش پیمایشی و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه به عنوان ابزاری برای سنجش نظرات نمونه مورد بررسیاستفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه بازدیدکنندگان و صاحب نظران بناهای مذهبی (دانشگاهی و غیردانشگاهی) که با نوع معماریمورد پژوهش آشنا بودند در نظر گرفته شد.اگر مخاطب بتواند پیامهای مذهبی را بیان کند به معنی آن است که این پیامها توانسته اند در مخاطب نفوذ پیدا کند و اگر باعث انج امکار و اعمال دینی شود به معنی آن است که پیامهای توانسته اند در مخاطب تغییر بوجود آورند و اگر نفوذ و تغییر با هم انجام شود بهمعنی انتقال پیامهای مذهبی در مخاطب است.
The effect of messages on the human mind and feeling will be remain almost permanently if they are sent to the heart throughthe intellect and will make the person to believe and trust them. This research is trying to show how and how long messagescan stick in public mind and how they can be used in terms of architecture, material and color in order to transfer messagesand maintain them.Thus, this article mainly aims to assess the physical and structural elements in architecture in conveying religious messagesto the audience structural elements. In this regards, after reviewing the Islamic and mosque architecture in brief, the existenceof a relation between some factors as the color, lighting, height and finial of architecture in religious buildings and religiouspractices or religious behavior of the audience is examined.The importance of this research is in that it shows how and how long messages can stick in public mind and how they can beused in terms of architecture, material and color in order to transfer messages and maintaining them.In this research both field and library methods are used simultaneously and research tools include studying the writtendocuments by fiche takingThe study used data from two populations: All experts (academic and non-academic) who are familiar with the type ofarchitecture in this study.This research tried to assess the physical and structural elements in architecture in conveying religious messages to theaudience structural elements. The results showed that there is a relation between some factors as the color, lighting, heightand finial of architecture in religious buildings and religious practices or religious behavior of the audience.