تحلیل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمعصومه بابایی مبارکه 1 , مهدی کهندل 2 , عباس خدایاری 3 , مهوش نوربخش 4 , علی زارعی 5
1 - مدیریت ورزشی، کارشناس مسئول اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج، ایران.
3 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج، ایران.
4 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج، ایران.
5 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: بیننده, دیجیتال, برنامه های ورزشی, انگیزه, آنلاین,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین بود. روش پژوهش ، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران بود که تعداد کل آن ها22000 نفر و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی310 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقه ای نسبتی تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگان و برای روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. شناسایی و استخراج عامل ها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. پس از شناسایی متغیرهای انگیزشی بینندگان برنامه های ورزشی8 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش هشت مولفه انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین نشان داد که به ترتیب سازه های لذت، سرگرمی و تفریح، کسب اطلاعات ورزشی، به روز بودن اطلاعات ورزشی، استراحت و آرامش، تعاملات اجتماعی، رهایی از امور روزمره و آخرین عامل همراهی و همنشینی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تولید کنندگان برنامه های ورزشی علاوه بر تمرکز بر روی تولید محتوا، بایستی برنامه هایی تولیدکنند که بتوان از هر جا، هر زمان و با وسایل گوناگون آنلاین تماشا کرد.
The purpose of the present study was to analyze the factors motivation for viewing sports programs through digital media online. The research method was exploratory mix. The statistical population of this study was all students of Payam-e-Noor University of Tehran with a total of 22000 students. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Expert and content analysis were used for face and content validity and exploratory factor analysis, respectively. Structural equation modeling was performed using partial least squares method using Smart PLS software. Factors and factor loading were identified and extracted using orthogonal rotational factor analysis using SPSS 20 software at the significant level of 0.05 and two-way. After identifying the motivational variables, viewers of 8 sports hidden motivation variables were evaluated. The findings of the eight components of the motivation of viewers of sports programs through online digital media showed that the constructs of excitement , entertainment and recreation, sports information, sports information updating, relaxation, social interactions, emancipation respectively. Everyday life is the last element of companionship. Based on the results, it can be concluded that in addition to focusing on content production, sports programmers should produce programs that can be watched from anywhere, anytime and with various online means.
_||_