تاثیر سواد رسانه ای بر سرمایه فرهنگی مطالعه موردی موسسات فرهنگی قرآنی اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمهدی غلامپور 1 , سید محسن بنی هاشمی 2
1 - دانشگاه آزاد
2 - دانشکده ارتباطات. دانشگاه صدا و سیما .تهران
کلید واژه: سواد رسانه ای, سرمایه فرهنگی, قرآن کریم, رسانه,
چکیده مقاله :
رسانه یکی از مهمترین عوامل تأثیر گزار بر شکل گیری سرمایه فرهنگی است. امروزه رسانه ها نظام آموزشی مدرنی را بنا نهاده اند؛ به گونه ای که جوامع بشری عقیده و ایده خود را از آن می گیرند و بر سبک زندگی و رفتار آنان تأثیر گذار است. سواد رسانهای برای کاهش و پیشگیری اثرات منفی رسانه ها اهمیت فروانی دارد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر سواد رسانهای بر سرمایه فرهنگی فراگیران مؤسسات فرهنگی قرآنی اصفهان است. برای بررسی آن از سواد رسانهای مدل EC و نظریه بوردیو در سرمایه فرهنگی استفاده شده است، که البته با استفاده از آیات قرآن کریم با فرهنگ اسلامی و ایرانی همسان شده است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است و جامعه آماری آن تعداد 480 نفر از فراگیران مؤسسات فرهنگی قرآنی اصفهان هستند که از این تعداد از طریق فرمول کوکران 213 نفر با تحصیلات و سنین مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده ها نیز از طریق پرسشنامه است. نتایج به دست آمده، بیانگر این است که سواد رسانه ای با مولفههای دسترسی به رسانه، استفاده از رسانه، تولید محتوای رسانه ای و تفکر انتقادی از رسانه بر سرمایه فرهنگی فراگیران مؤسسات فرهنگی قرآنی اصفهان تأثیر دارد.
Media is one of the most significant factors affecting the formation of cultural capital .Medias nowadays have funded a modern pedagogical system in such a way that human societies receive their ideas and believes through it .It is also effective in their life style and behavior .Media literacy is very important to reduce and prevent the negative effects of medias .This study was aimed at evaluating the effectiveness of media literacy on the cultural capital of the learners of Isfahan quranic cultural institutions . To investigate this, media literacy EC model and Bourdieo theory on cultural capital were used and it was localized by using islamic and Iranian culture.This study was coducted by population size of 480 learners of Isfahan quranic cultural institutions.213 of these learners in different age groups and education level were chosen as a sample by using Kukran formula.This study was fulfilled by surveying method and data gathering was through questionnaire. The results indicated that media literacy with the components of accessing media, using media, media content production and critical thinking from media affects cultural capital of the learners of Isfahan quranic cultural institutions . Key Words : cultural capital , media litetacy, media , holy quran
_||_