طراحی مدل تقاضای شبکه های اجتماعی در ارتباطات میان فردی کاربران ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهاحمد قیومی 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , حمیدرضا حسینی دانا 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه ای، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه: "اقتصاد رسانه", "ارتباطات میان فردی", "مدل تقاضای شبکه های اجتماعی",
چکیده مقاله :
این تحقیق بر اساس تئوری های اقتصادی سعی داشته تابع تقاضای شبکه های اجتماعی و ارتباطات میان فردی را کشف و نوع ارتباط میان این دو تابع را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور در این تحقیق با مطالعه پژوهشهای انجام شده در خصوص مدلسازی اقتصادی سعی شده تا محتوای آشکار و نهفته پیرامون این مضمون استخراج شود. واحد تحلیل در این مطالعه کاربران شبکه های اجتماعی ایرانی هستند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که به صورت جلسات فردی و گروهی تکمیل شد. جامعه ی تحقیق کاربران شبکه های اجتماعی در ایران است که بر اساس جامعه ی کاربران شبکههای اجتماعی 120 نفر به عنوان نمونه تعیین و در تهران (با ویژگی-های همگن) انتخاب شدند. روش تحلیل اطلاعات رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و جستجوی غیرخطی تک بعدی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد ارتباط در شبکه های اجتماعی نسبت به ارتباطات میان فردی حضوری نیازی لوکس محسوب شده و جامعه مورد مطالعه از شبکه های اجتماعی به عنوان جانشینی برای ارتباطات حضوری بهره می برند. وش تحلیل اطلاعات رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و جستجوی غیرخطی تک بعدی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد ارتباط در شبکه های اجتماعی نسبت به ارتباطات میان فردی حضوری نیازی لوکس محسوب شده و جامعه مورد مطالعه از شبکه های اجتماعی به عنوان جانشینی برای ارتباطات حضوری بهره می برند.
Abstract This research, based on economic theories, has tried to explore the demand function of social networks and face-to-face communications and examine the relationship between these two functions. For this purpose, in this research, studies on economic modeling have been attempted to extract explicit and implicit content around this theme. Analysis Unit In this study, users of Iranian social networks are. A questionnaire was used to collect information that was completed in individual and group sessions. The research community of social network users in Iran is selected based on available population of 120 people and selected in Tehran (with homogeneous characteristics). Nonlinear logarithmic regression analysis and nonlinear one-dimensional search were considered. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication.
_||_